یادداشت

استقرار مدیریت انرژی در واحدهای صنعتی و ستادی

احمد فضلی، رئیس واحد اندازه‌گیری و صحه‌گذاری (M&V) طرح‌های انرژی

مطابق ماده 21 قانون اصلاح الگوی مصرف، کلیه دستگاه‌های اجرایی و عمومی موظفند به انجام ممیزی انرژی به منظور اجرا و کنترل سامانه مدیریت انرژی در ساختمان‌های مربوطه و آموزش کارکنان خود اقدام نمایند.

مطابق ماده 54 قانون اصلاح الگوی مصرف، کلیه واحدهای نیروگاهی، پالایشگاهی و پتروشیمی در چهارچوب بودجه سالانه موظفند نسبت به استقرار واحدهای مدیریت انرژی و انجام ممیزی انرژی اقدام و کلیه اقدامات بدون هزینه، کم هزینه و پرهزینه را به ترتیب اولویت زمان بازگشت سرمایه اجرا کنند.

پیشنهادات راهبردی در راستای الزامات ماده 21 و 54 قانون اصلاح الگوی مصرف در خصوص استقرار "مدیریت انرژی" به شرح ذیل ارائه می‌شود:

الف) آموزش و فرهنگسازی:

"شرکت بهینه سازی مصرف سوخت" دوره‌های آموزشی مرتبط با مدیریت انرژی را مصوب کرده است که لیست دوره‌های آموزشی مصوب بر روی سایت شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به نشانی www.ifco.ir قرار گرفته است.

اخیراً نیز 3 دوره آموزشی جدید با عناوین "قراردادهای مبتنی بر عملکرد انرژی"، "تدوین خط مبنای تجهیزات صنعتی" و "مدیریت سبز در ساختمان‌های اداری" به مجموعه دوره‌های قبلی افزوده است.

پیشنهاد می‌شود دوره‌های آموزشی مرتبط با مدیریت "حداقل 2 دوره" برای تمام کارکنان در سطح واحدهای ستادی و عملیاتی توسط مدیران آموزش شرکت ها الزامی شود.

یکی از الزامات آموزشی کارکنان، آشنایی با قراردادهای مبتنی بر عملکرد انرژی است که توصیه می شود که این دوره در دستور کار آتی شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار گیرد.

دوره آموزشی "مدیریت سبز" که علاوه بر موضوع انرژی به مباحث محیط زیست نیز می‌پردازد، می‌تواند جز الزامات آموزشی کارکنان در واحدهای ستادی و عملیاتی باشد.

موضوع آموزش مرتبط با "مدیریت انرژی"و "مدیریت سبز" می تواند در ارتقائ سازمانی کارکنان مورد توجه قرار گیرد و همچنین در مصاحبه فنی و علمی ارتقائ سازمانی"دانش انرژی"، مورد توجه قرار گیرد تا انگیزه آموزش‌های مرتبط با مدیریت انرژی بالاتر رود.

مدیران و رؤسای واحدهای ستادی ملزم به گذراندن دوره "آشنایی با قوانین و مقررات انرژی" شوند تا در برنامه‌ریزی آتی و مکاتبات اداری مورد استفاده قرار دهند.

آموزش های تخصصی، اعضای کمیته مدیریت انرژی بصورت جداگانه در برنامه‌ریزی آموزشی قرار گیرد تا انسجام بیشتری در پیشبرد برنامه‌های انرژی حاصل شود.

 ب) ممیزی فنی و سیستمی انرژی:

در خصوص ممیزی فنی انرژی توجه به حداقل الزامات تدوین شده از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت برای واحدهای ستادی و عملیاتی ضروری است.

"حداقل الزامات ممیزی فنی انرژی" بر روی سایت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت قرار دارد و مراتب نیز به صورت مکتوب به واحدهای ستادی و عملیاتی تابعه وزارت نفت ابلاغ گردیده است.

استفاده از "مشاوره فنی" شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت کمک شایانی به کیفی‌سازی استقرار مدیریت انرژی در واحدهای ستادی و عملیاتی خواهد کرد

حداقل الزامات ممیزی فنی انرژی برای سایر صنایع انرژی‌بر توسط شرکت بهینه‌سازی تدوین شده است.

 ج) تأمین منابع مالی:

یکی از دغدغه‌های مدیران انرژی، تأمین مالی پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی است که پیشنهادی راهبردی در این خصوص می‌تواند در تخصیص حداکثر 10% مبلغ قراردادهای تعمیر و نگهداری تأسیسات ساختمان‌ها" به موضوع مدیریت انرژی در واحدهای ستادی و تعیین سقف مشخصی در قراردادهای "تعمیر و نگهداری" سالیانه تجهیزات صنعتی متناسب با نوع فعالیت واحدهای صنعتی باشد.

یکی دیگر از روش‌های تأمین منابع مالی، انعقاد قرارداد در چارچوب قراردادهای مبتنی بر عملکرد انرژی (EPC) می‌باشد. بطوریکه بخشی از هزینه‌های اجرای پروژه (مثلاً سقف 50 درصد) از محل صرفه‌جویی حامل انرژی پرداخت شود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829