یادداشت

اثر ویروس کووید 19 بر وضعیت انرژی آمریکا و جهان

تهیه و ترجمه: داود یوسفی پاسندی / تنظیم: احمد برون

 بر اساس اطلاعیه معاونت اداری اژانس بین المللی انرژی (EIA) که در تاریخ 16 ژوئن سال 2020 منتشر گردید این آژانس ارزیابی کلی را در مورد اثر ویروس کووید 19 بر بازار انرژی آمریکا و جهان ارائه کرده است.

طبق این گزارش در بررسی اثرات کوتاه مدت کرونا ویروس، حتی در زمانی که موضوع کووید 19 از اهمیت کمتری برخوردار بود تغییرات فاحشی بر بازار انرژی آمریکا بوجود آورد و همراستا با کاهش فعالیت اقتصادی در جهان، اثر بی­سابقه­ای نیز بر الگوی تقاضا و عرضه انرژی داشته است. در ادامه مطالعات، اثرات این بیماری بطور دقیق­تری مورد کنکاش قرار گرفته و در نتیجه آن فرآیند بروزرسانی داده­ها بصورت ماهیانه ثبت و مورد ارزیابی قرار گرفت.

تولید ناخالص داخلی در سال 2020 به میزان 7.4 درصد کاهش داشته است. عمده این کاهش ناشی از اثر بیماری کووید 19 بوده است. با توجه به محدودیت­های اعمال شده برای مسافرت­های داخلی و خارجی و همچنین دستورات مربوط به حفظ فاصله اجتماعی و گسترش فرهنگ در خانه بمانیم، مصرف سوخت جت در امریکا تا 64 درصد و مصرف بنزین تا 26 درصد کاهش ثبت کرده است. اژانس بین المللی انرژی پیش­بینی می­کند که مصرف جهانی بنزین در سال 2020 به میزان 13 درصد و سوخت دیزل با افت مصرف 10 درصدی مواجه خواهد بود.

از آنجایی که بیشترین کاهش مصرف انرژی در بخش فرآورده­های نفتی آمریکا پیش از این بوجود آمده است (سه ماه دوم سال 2020)، پیش بینی می­شود که طی 18 ماه آینده این مصرف با رشد مواجه خواهد بود. با این حال تا پایان سال 2020 مصرف انرژی به میزان قبل از 2019 باز نخواهد گشت. پیش بینی آن است که در خلال ماه اوریل مصرف به پیک نزدیک شود لیکن به علت محدودیت­های رفت و آمد و کاهش فعالیت­های اقتصادی با کاهش شدید تقاضا مواجه باشیم.

شکل1- روند مصرف انرژی از سال 1979 تا سال 2020 در کشور امریکا

در شکل شماره 1 که در ذیل ارائه شده وضعیت مصرف انرژی امریکا را طی سالهای 1979 الی 2020 میلادی را نشان میدهد.همانگونه در شکل دیده می شود در ماه آوریل سال جاری مصرف انرزی در ایا لات متحده امریکا پس از حدودچهل سال کمترین مصرف به علت وقایع ناشی از بیماری همه گیر کرونا در کشور مزبور حاکم شده است.

بررسی های اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان می دهد که حتی مصرف کل انرژی در امریکا در ماه آوریل 2020 نسبت به سال2019 میلادی حدودا 14 در صد کمتر هم بوده است. اینها همگی حاکی از کاهش فعالیت های اقتصادی در همه سطوح مملکتی در ایالات متحده امریکا می باشد .در ادامه بررسی ها نشان می دهد که حتی در صورت عادی شدن فعالیت ها در این کشور، وضعیت مصرف انرژی تا سال 2021 نیز به همین منوال ادامه خواهد یافت و می توان این پیش بینی را داشت که مصرف انرژی به سطح قبل از 2018 بازنخواهد گشت.

متوسط قیمت نفت خام برابر 29 دلار برای هر بشکه نفت خام در ماه می (حدودا 11 دلار بیشتر از قیمت ماه اوریل) به علت کاهش اندک تولید کشورهای اوپک در تاریخ 12 اوریل است که به صورت اختیاری اقدام به کاهش تولید خود نمودند. بنابراین انتظار می­رود که در نیمه دوم سال 2020 قیمت متوسط 37 دلاری به حدود 48 دلار در هر بشکه افزایش یابد. این افزایش قیمت ناشی از کاهش موجودی نفت خام می­باشد. همچنین کاهش فعالیت­های اقتصادی ناشی از کووید 19 بر روی تقاضای گاز، الکتریسیته و دیگر فرآورده­های نفتی در کنار نفت خام اثر گذاشته است.

مصرف گاز طبیعی و تولید آن در ایالات متحده امریکا در سال 2020 کاهش می­یابد. مصرف گاز طبیعی حدودا 4 درصد و تولید آن نزدیک به میزان 3 درصد کاهش خواهد یافت و انتظار نمی­رود که سطح مصرف به سال 2019 باز گردد.

کاهش مصرف گاز طبیعی موجب می­شود تا قیمت آن نسبتاً پایین نگه داشته شود اما انتظار می­رود در زمستان با افزایش تقاضا روبرو باشیم. با توجه به پایین آمدن تولید، فشار روی افزایش قیمت گاز طبیعی موجب می­شود که در اوایل سال 2021 و پایان سال 2020 قیمت گاز طبیعی با افزایش همراه باشد.

قیمت پیش­بینی شده برای هر میلیون BTU (واحد اندازه­گیری انگلیسی) 08/3 دلار در مقایسه با رقم 75/1 دلار در هر میلیون BTU در ماه می سال جاری خواهد بود.

مصرف برق حدوداً 5.7درصد در سال 2020 در ایالات متحده امریکا نسبت به سال 2019 کمتر خواهد بود. اما در بخش خانگی به علت دستور در خانه بمانیم، موجب شد مصرف برق خانگی بیشتر شده و متعاقباً قیمت برق برای بخش خاگی نسبتاً بیشتر شود. این در حالی است که در بخش تجاری ضمن کاهش مصرف برق به بیشترین میزان، قیمت آن نیز حدوداً 1درصد افت داشته باشد.

در سال 2020 تغییرات در تقاضای انرژی و کاهش نسبی تولید نفت خام موجب افزایش ذخیره نفت خام در امریکا گردید. همچنین میزان تولید ذغال سنگ 25 درصد کاهش داشته است. این مهم ناشی از کاهش دو مولفه دیگر یعنی کاهش صادرات و کاهش مصرف ذغال سنگ برای تولید برق بوده است.

آژانس بین المللی انرژی پیش­بینی می­نماید که در سه ماه دوم سال جاری میلادی تقاضا برای نفت خام و سوخت­های مایع به­طور متوسط تا 83 میلیون بشکه در روز برسد که این رقم 16 میلیون بشکه در روز کمتر از رقم عرضه در سال گذشته است. با توجه به کاهش مصرف ناشی از همه گیر شدن بیماری کرونا در جهان و فروکش کردن فعالیت های اقتصادی و گسترش فرهنگ در خانه بمانیم انتظار می­رود که مصرف جهانی نفت خام در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به رقم 94 میلیون بشکه در روز برسد.

(حدودا 7 میلیون بشکه در روز کمتر نسبت به سال گذشته). پیش­بینی آزانس بین­المللی انرژی برای کل سال به طور متوسط حدودا 92 میلیون بشکه در روز برای سال میلادی جاری است. با این وجود حدوداً 8 میلیون بشکه در روز کمتر از عرضه سال 2019 در جهان است که علت کاهش بخشی از آن به علت کاهش داوطلبانه عرضه نفت خام توسط کشورهای تولید و صادر کننده اوپک بوده است. پیش­بینی می­شود که در سال 2021 میانگین تقاضای جهانی نفت­خام بیش از 97 میلیون بشکه در روز باشد. در مورد تولید نفت خام در کشور آمریکا این تولید معادل 12.9 میلیون بشکه در روز در سال 2019 به رقم 11.4 میلیون بشکه در روز برای سال 2020 خواهد رسید.

منبع: آژانس  بین المللی  انرژی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829