یادداشت

طراحی ساختمان های سبز (NZEB) در صنعت ساخت و سازآینده

   

 عقیل براتی رئیس پژوهش و فناوری / سامان قاسمیان کارشناس ارشد پژوهش و فناوری

زماني كه قيمت حامل هاي انرژي خصوصاً گاز طبيعي بر مبناي طرح هدفمندي يارانه ها چندین برابر افزايش قيمت پيدا كند، ديگر فن‌آوري هاي دهه هاي 50 و 60 ميلادي نمي‌توانند پاسخگوي مطالبات و انتظارات مردم از سيستم هاي گرمايشي و تامين آبگرم بهداشتي باشند حتي چنين دستگاه‌هايي نمي توانند پاسخگوي نياز ساختمان‌هاي عمومي اعم از اداري و تجاري و هتل‌ها و ... باشند. به همين دليل مي توان به جرات گفت كه يكي از اصلي ترين آثار مثبت طرح هدفمند كردن يارانه ها تغيير در تكنولوژي وسايل انرژي‌بر به پربازده خواهد بود.

در راستاي اجراي قانون اصلاح الگوي مصرف و با هدف نمادينه شدن طرح‌هاي  بهينه سازي مصرف انرژي، صنعت ساخت و ساز ساختمان‌ها در آینده به سمت طراحی و اجرای ساختمانهای سبز (NZEB) در کشور ایران حرکت خواهد کرد.

1 معرفی NZEB

در اكثر كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه دنيا، ساختمان ها يا مجتمع‌هايي به عنوان نمونه برای نمایش و آشنایی تدریجی مردم طراحي و ساخته مي‌شوند كه با حداقل انتشار كربن و حداكثر استفاده از انرژي هاي تجديدپذير قابل بهره برداري باشند كه به عنوان نمونه بارز آن مي‌توان از ساختمان هاي شهر مصدر در امارات متحده عربي نام برد.

يك ساختمان با مصرف انرژي نزدیک صفر (Near zero energy building)، ساختماني با پايين ترين نياز به انرژي مي باشد بطوري كه اين نياز از طريق انرژي هاي تجديدپذير تامين شود.

 از اين رو به اين ساختمان ها، سبز (green building) اطلاق مي‌شود. از نقطه نظر مفهومي، ساختمان با مصرف انرژي صفر (یا نزدیک صفر) ساختماني است كه انرژي مورد نياز خود را از طريق منابع تجديدپذير، غيرآلاينده،‌ در دسترس محلي و با صرف كمترين هزينه برآورده مي‌سازد؛ اما در تعريف ساختمان با خالص انرژی صفر (Net zero energy building)، اين ساختمان‌ مي بايست انرژي تجديدپذيري معادل يا بيشتر از نياز سالانه اش را در محل توليد كند.

 

نمونه هایي از ساختمان هاي NZEB

روند جهاني توسعه ساختمان هاي NZEB :

طبق پیش‌بینی اتحادیه اروپا، بازار تكنولوژي‌هاي طراحی و اجرای ساختمان‌ هاي NZEB از 225 ميليون دلار در شرايط كنوني به 1/3 تريليون دلار تا سال 2035 خواهد رسيد كه سهم ساختمان هاي مسكوني و تجاري در اروپا 90% از کل ساختمان های سبز در دنیا خواهد بود.

در آمريكا مجمع EISA2007 ، Energy Independence and Security Act of 2007، كه داراي قدرت تصميم گيري در زمينه ساخت و ساز مي باشد هدف‌گذاري كرده است كه تا سال 2040، 50% و تا سال2050 ، نزدیک به 80% ساختمان های نوساز بر اساس مباني ساختمان‌هاي NZEB توسعه يابند.

در انتها به منظور معرفي آخرين تكنولوژي هاي نوين انرژي بومی سازی شده به جامعه و در جهت فرهنگ‌سازي كاهش انتشار گازهاي آلاينده زيست محيطي در شهرهای بزرگ و ترغيب و تشويق استفاده از فناوري هاي نوين در صنعت ساختمان پیشنهاد می‌شود ساختمان‌های سبز الگو با استفاده از آخرین دستاوردهای بومی در زمینه تجهیزات نوین گرمایشی و سرمایشی با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر طراحی و در اقلیم‌های مختلف کشور، اجرا شود.

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829