امروز:
دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

یادداشت

سیستم های نوین تهویه مطبوع/ بخش سوم

 میعاد احمری / کارشناس  واحد اندازه گیری و صحه گذاری طرح­های انرژی M&V

در بخش اول و دوم از این مقاله (در شماره 17 و 19 نشریه بهسو) تعدادی از روش های نوین سیستم های برودتی مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش به موارد دیگری از این تجهیزات پرداخته شده و در ادامه به معرفی و بررسی سیستم های گرمایشی می پردازیم.

CHP & CCHP:

تولید همزمان برق و حرارت و برودت  (Power and Heat, Cool Combined)تولید ترکیبی برق با توان محوری و حرارت مفید، توسط یک سیستم، با استفاده از دو شکل مختلف انرژی مفید با به کارگیری یک منبع اولیه انرژی به شمار می آید. به عبارت دیگر تولید ترکیبی برق و گرما و سرما یا به اختصار تولید ترکیبی (CCHP)عبارت است از تولید همزمان و توام ترمودینامیکی دو یا چند شکل انرژی از یک منبع ساده اولیه.

در مولدهای قدرت امروزی، معمولاً از سوزاندن سوخت های فسیلی و گرمای حاصله برای تولید قدرت محوری و سپس تبدیل آن به انرژی الکتریسیته استفاده می شود. متداول ترین این نوع سیستم ها، نیروگاه های عظیم برق هستند. در نیروگاه های حرارتی که سهم عمده ای در تأمین نیاز الکتریسیته جوامع مختلف دارند، به طور متوسط تنها یک سوم از انرژی سوخت ورودی، به انرژی مفید الکتریسیته تبدیل می شود. در این نوع نیروگاه ها، مقدار زیادی انرژی حرارتی از طرق مختلف نظیر کندانسور، دیگ بخار، برج خنک کن، پمپ ها و سیستم لوله کشی موجود در تأسیسات، به هدر می رود. از این گذشته، در شبکه های انتقال برق نیز حدود 15 درصد از انرژی الکتریسیته تولیدی، تلف می شود. اگر تولید برق در محل مصرف صورت بگیرد، این مقدار اتالف عملاً وجود نخواهد داشت. استفاده هرچه بیشتر از گرمای آزاد شده در حین فرایند سوختن سوخت، باعث افزایش بازده انرژی و کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش هزینه های مربوط به تأمین انرژی اولیه می شود. از گرمای اتلافی بازیافتی از این سیستم ها، می توان برای مصارف گرمایشی، سرمایشی و بسیاری از فرایندهای صنعتی استفاده کرد. تولید همزمان برق و گرما، می تواند علاوه بر افزایش بازده و کاهش مصرف سوخت، باعث کاهش انتشار گازهای آلاینده شود. در CHP ، از انرژی گرمایی تولیدی به عنوان منبع انرژی در فرایند تولید قدرت استفاده می شود. مصرف کنندگانی که به مقدار انرژی گرمایی زیادی در طول روز نیاز دارند (صنایع تولیدی، بیمارستان ها، ساختمان ها، دفاتربزرگ، خشکشویی هاو...) می توانند برای کاهش هزینه های خودبه نحوی مطلوب ا ز CHPبهره ببرند.

برای مشاهده متن کامل مقاله در این قسمت کلیک کنید.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829