مطالب علمی و فن آوری نوین

سلول‌های سوختی-هیدروژنی جایگزین کربن برای نیروبخشی به مراکز داده

شرکت مایکروسافت می‌گوید که سلول‌های سوختی-هیدروژنی می‌توانند جایگزین خوبی برای کربن در مراکز داده باشند تا میزان استفاده از این گاز کمتر و صفر شود.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از تک رادار، مایکروسافت می‌گوید سلول‌های سوختی-هیدروژنی را برای جایگزینی کربن توسعه داده است. این سوخت برای ژنراتورهای دیزلی، پشتیبان‌گیر از مرکز داده در صورت قطع برق و سایر اختلالات خدمات استفاده می‌شود. شان جیمز، مدیر تحقیقات مرکز داده در مایکروسافت این خبر را اعلام و آن را شبیه به موفقیت ناسا در لحظه فرود بر ماه برای صنعت مرکز داده توصیف کرد.

طبق مطالعه آژانس بین‌المللی انرژی، مراکز داده ابری مدرن در حال حاضر تقریباً 1 درصد از نیازهای برق جهان را مصرف می کند و 0.3 درصد از کل انتشار کربن در جهان را تشکیل می دهند.

نیروگاه پشتیبان مایکروسافت توسط دو سلول سوختی که در دو کانتینر حمل و نقل 40 فوتی قرار گرفته بودند، تغذیه می‌شد. طبق گزارش ها، این نیروگاه می تواند تا 3 مگاوات برق تولید کند که برای جایگزینی یک ژنراتور دیزلی یا 1800 خانه کافی است.

مایکروسافت از سال 2013 روی فناوری پیل سوختی آزمایشاتی انجام داده و متعهد شده تا سال 2030 کربن منفی شود. اما اکنون هیدروژن فرصتی برای پایدارتر کردن آینده مراکز داده را فراهم می کند. فوجیتسو با استارت‌آپ ایسلندی Atmonia همکاری می‌کند تا آمونیاک پایداری تولید کند که در صورت جایگزینی فرآیند Haber-Bosch با انتشار بالا، می‌تواند به طور موثری برای تامین انرژی مراکز داده سوزانده شود.

انرژی هیدروژنی با وجود رای اعتماد مایکروسافت، منتقدان زیادی دارد، ایلان ماسک این فناوری را احمقانه ترین چیزی که می توان برای ذخیره انرژی به آن فکر کرد، توصیف کرد.

شان جیمز، مدیر تحقیقات مرکز داده مایکروسافت، گفت: من از ایده کار روی چیزی که می تواند جهان را تغییر دهد هیجان زده هستم و هیدروژن پتانسیل فوق العاده ای برای تغییر بازی دارد. وقتی بسیاری از مردم به انرژی های تجدیدپذیر فکر می کنند، توربین های بادی و پنل های خورشیدی به نظرشان می‌آید،‌ اما به هیدروژن فکر نمی کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829