امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

مطالب علمی و فن آوری نوین

رونمایی از نخستین "خودروی کربن‌خوار" توسط دانشجویان هلندی

دانشجویان مهندسی در هلند از نخستین خودروی کربن خنثی جهان که هنگام رانندگی در جاده کربن دی‌اکسید را از هوا جذب می‌کند، رونمایی کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، حمل ‌و نقل جاده‌ای حدود ۱۶ درصد از کربن دی‌اکسید جهان را تولید می‌کند، اما چه می‌شود اگر خودروهای ما شروع به دریافت این گازهای گلخانه‌ای از هوا کنند؟

دانشجویان مهندسی از طرح خود برای اولین «خودروی کربن خنثی» در جهان رونمایی کرده‌اند که کربن دی اکسید هوا را هنگام رانندگی در جاده ضبط و ذخیره می‌کند. بدین ترتیب که هوا از طریق یک جلو پنجره توری در جلوی خودرو جریان می‌یابد و از یک فیلتر عبور می‌کند که گازهای گلخانه‌ای را از هوا جدا و ذخیره می‌کند.

این خودروی برقی که "زِم"(Zem) نام‌گذاری شده است، توسط تیمی از دانشگاه فناوری "آیندهوون" در هلند مهندسی شده است.

نمونه اولیه آنها همچنین دارای پنل‌های خورشیدی بر روی سقف و کاپوت است که این امکان را به خودرو می‌دهد تا به عنوان یک باتری اضافه از آنها استفاده کند.

 

"لوئیز دی لات" مدیر این تیم گفت: ما در حین رانندگی هوا را تمیز می‌کنیم و قصد داریم این خودرو کاملاً کربن‌خنثی باشد. البته این هنوز یک اثبات مفهوم است، اما ما می‌توانیم ظرفیت فیلتر را افزایش دهیم و در سال‌های آینده آن را در خودروها ببینیم.

وی افزود: جذب کربن دی اکسید پیش‌نیازی برای جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای در طول تولید و بازیافت خودروها است.

فیلتر "زِم" در حال حاضر پس از طی مسافتی معادل با حدود ۲۰۰ مایل به ظرفیت طراحی شده خود می‌رسد و حدود ۳۰ گرم کربن دی‌اکسید را جمع‌آوری می‌کند.

فیلترهای "زِم" را می‌توان تمیز یا تعویض کرد و کربن دی اکسید ذخیره شده را در حالی که خودرو در حال شارژ شدن است، تخلیه کرد.

در حالی که مشخص نیست پس از جمع‌آوری کربن از فیلتر چه اتفاقی برای آن خواهد افتاد، پروژه‌های قبلی از CO۲ برای ساخت مصالح ساختمانی و جوش شیرین یا ذخیره آن در زیر زمین استفاده کرده‌اند.

این تیم ادعا می‌کند که با استفاده از "فناوری جذب مستقیم کربن از هوا" به ازای هر ۱۲ هزار و ۸۰۰ مایل در سال می‌توان تا دو کیلوگرم کربن دی اکسید را از هوا حذف کرد.

اگر قرار بود این فناوری روی میلیون‌ها خودرویی که در جاده‌های سراسر جهان در حال حرکت هستند، گسترش یابد، این پتانسیل می‌توانست سهمی بزرگ در کاهش گازهای گلخانه‌ای داشته باشد.

این تیم دانشجویی که قبلاً خودروهایی ساخته شده از زباله‌های پلاستیکی بازیافتی ساخته بود، این خودرو را نیز به گونه‌ای طراحی کرده است که تا آنجا که ممکن است بتوان آن را پس از پایان عمر خود بازیافت کرد.

 

فضای داخلی آن نیز از مواد پایدار مانند چرم آناناس و پلاستیک‌های بازیافتی و پنجره‌های آن از پلی‌کربنات ساخته شده است.

صفحات خورشیدی روی سقف "زِم" این امکان را به آن می‌دهد تا به عنوان یک باتری خارجی نیز برای مصارف مختلف استفاده شود.

سخنگوی این تیم می‌گوید: یکی دیگر از فناوری‌های دیگر که در "زِم" پیاده‌سازی می‌شود، فناوری شارژ دوطرفه است. فناوری شارژ دوطرفه این امکان را برای خودروها فراهم می‌کند که انرژی خانه‌ها را زمانی که هیچ انرژی تجدیدپذیری در آن لحظه تولید نمی‌شود، تامین کنند.

وی افزود: شما می‌توانید "زِم" را به عنوان یک نوع باتری خارجی برای خانه خود ببینید که در صورت نیاز انرژی سبز را به خانه شما هدیه می‌دهد.

وی ادامه داد: فناوری شارژ دوطرفه با پنل‌های خورشیدی که بر روی سقف خودرو نصب شده‌اند نیز سازگار شده است. به این ترتیب، "زِم" هم از باتری‌ها و هم از فضای روی سقف استفاده می‌کند تا وسیله نقلیه و محیط اطراف آن را حتی زمانی که در حال رانندگی نیست، پایدارتر کند.

"نیکی اوکلز" مدیر روابط خارجی این تیم گفت: ما می‌خواهیم به صنعت خودرو با نشان دادن آنچه در حال حاضر ممکن است، تلنگر بزنیم. اگر ۳۵ دانشجو می‌توانند در یک سال خودرویی تقریباً بدون تولید کربن طراحی کنند و توسعه دهند و بسازند، پس این فرصت و امکانات آن قطعا برای صنعت خودروسازی نیز وجود دارد. ما از این صنعت می‌خواهیم که این چالش را بپذیرد و البته خوشحالیم که با آنها هم‌فکری کنیم.

وی افزود: ما هنوز توسعه "زِم" را تمام نکرده‌ایم و می‌خواهیم در سال‌های آینده قدم‌های بزرگی برداریم. ما به گرمی از خودروسازان دعوت می‌کنیم که بیایند و نگاهی به "زِم" بیندازند.

معرفی "زِم" درست بیش از یک سال پس از آن صورت می‌گیرد که شرکت خودروساز برقی "پل‌استار"(Polestar) اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ خودرویی کاملاً کربن‌خنثی بسازد و برای دستیابی به این هدف، امیدوار است که با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر زنجیره تامین، مواد بازیافتی و طراحی نوآورانه، تمام انتشار کربن را از فرآیند تولید خود ریشه‌کن کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829