امروز:
سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری : اقتصاد نفتی باید به اقتصاد دانش محور و دانش بنیان بدل شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان این که باید در کشور زیست بومی ایجاد کنیم که به پژوهش، فناوری، ایده و فکر و نیروی انسان‎ خلاق اهمیت دهد، گفت: اقتصاد نفتی باید به اقتصاد دانش محور و دانش بنیان بدل شود.


به گزارش شانا، مراسم رونمایی از صندوقهای سرمایه گذاری جسورانه جهت تقویت سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان و امضای تفاهمنامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، محمد فطانت رئیس سازمان بورس، (شنبه، ١٢ تیرماه) در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

معاون علمی و فناری رئیس جمهوری در این مراسم با بیان این که در این سالها همواره در بحثهای مرتبط با حوزه دانش بنیان بر روی زیست بوم و اکوسیستم این حوزه تاکید شده است، گفت: ایران، کشوری با تاریخ تمدن، تجارت، کارآفرینی و علم ٥ هزار ساله است، اما باید دید که در ١٠٠ سال اخیر چه بر سر این کشور آمده که وابسته به منابع زیرزمینی و درآمد حاصل از آن شده است.

ستاری افزود: در این کشور افرادی همچون فارابی، خوارزمی و ابن سینا پرورش یافته و زیسته‌اند، آیا این افراد برای فعالیت خود آزمایشگاه چند میلیون دلاری داشته‌اند و رسیدگی خاصی به آنها شده است؟ واضح است که فقط پول، مسائل و مشکلات ما را حل نمی‌کند، بلکه زیست بومی که این افراد در آن رشد و پرورش پیدا کرده‌اند مهم است، دیگر با پول فقط نفت نمی‌توان کشور را اداره کرد، اشتغال و کارآفرینی دیگر از طریق استخدام دولتی ممکن نیست، باید در این زیست بوم فکری برای کارآفرینان شود و حمایت همه دستگاهها نیز لازم است.

وی با بیان این که باید در کشور زیست بومی ایجاد کنیم که به پژوهش، فناوری، ایده و فکر و نیروی انسان‎ خلاق اهمیت دهد، تصریح کرد: باید با فرهنگسازی نخست به سمت تغییر در نگاه نفتی و اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش محور و دانش بنیان پیش برویم و برای انجام این مهم باید تمام مردم درگیر حوزه فناوری و پژوهش شوند و فرهنگسازی در این عرصه به خوبی انجام شود که البته زمانبر و سخت است، با نگاهی دقیق به وضع کشور متوجه می‌شویم که شرائط کنونی اقتصاد ما اشتباه است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری عنوان کرد: ایران رتبه چهارم را از نظر تربیت نیروی مهندس در دنیا داراست، همچنین ٥ هزار دانشجو در کشور مشغول تحصیل هستند، بنابراین باید از این نیرو برای تولید ارزش افزوده و کارآفرینی استفاده کرد.

وی با اشاره به پیگیری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در اجرای قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان گفت: بخشی از این مسئله نیز باید در بازار و بین مردم ایجاد شود در واقع باید سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان به سمت سرمایه‌ گذاری جسورانه پیش رود تا به صاحبان ایده اهمیت بیشتری داده شود و از این طریق در مسیر شکل گیری این شرکتها قرار گیریم.

ستاری با اشاره به این که با راه‌اندازی صندوقهای جسورانه مسیر برای پیاده سازی ایده‌ های نو در در بازار بورس فراهم می‌شود، افزود: با راه‌اندازی این صندوقها بازار جدیدی برای ایده‌ های نو ایجاد می‌شود، ضمن این که تابلوهای دانش بنیان جدیدی نیز در بورس راه‌اندازی می‌شوند، البته آموزش و فرهنگسازی در این حوزه مسئله مهمی است که در این تفاهمنامه به آن توجه کرده‌ایم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: منابع زیرزمینی همچون نفت و پول حاصل از آن برای ما ایجاد وابستگی به وجود آورده و فرهنگ کارآفرینی را از بین برده است، باید بدانیم که با درآمدهای حاصل از نفت آینده کشور تامین نمی‌شود، امروز زمان آن است که به توانمندیهای ذاتی خودمان برگردیم و این فرهنگسازی گسترده در سیستم اقتصادی، دانشگاهی، اجتماعی و فرهنگی کشور ایجاد شود و همه مردم درگیر آن شوند.

در ادامه این مراسم، تفاهمنامه همکاری دو جانبه بین سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و محمد فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف به کارگیری ظرفیتهای بازار سرمایه در جهت رشد و توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به امضا رسید و مجوز ٥ صندوق‌ جسورانه به مدیران آن اعطا شد.

براساس این تفاهمنامه، طرفین در جهت ترویج سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان از طریق آشنایی سرمایه گذاران بخش خصوصی با این حوزه و آموزش مفاهیم، اصطلاحات و نحوه فعالیت در بازار سرمایه به فعالان حوزه دانش بنیان همکاری می‌کنند.

همچنین تسهیل فرآیند ورود و تشویق شرکتهای دانش بنیان به حضور و استفاده از ابزارها و نهادهای تامین مالی بازار سرمایه و راه‌اندازی و تقویت صندوق سرمایه گذاری جسورانه، در مفاد این تفاهمنامه قرار دارد.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829