امروز:
دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

رئيس جمهوري در نشست خبري: ايران جايگاه خود را در صادرات نفت بازپس گرفته است

 رئيس جمهوري، با نويد سال آينده به عنوان سالي به مراتب بهتر از لحاظ شرائط اقتصادي و رفاه عمومي نسبت به سال ۹۴، گفت: برجام يك را تقريبا به پايان رسانديم و اكنون زمان اجراي برنامه اقدام جامع مشترك ملي براي رونق اقتصادي، پيشرفت، افزايش قدرت ملي و ساختن ايران اسلامي در سايه وحدت، اتحاد و برادري است.
به گزارش شانا، حسن روحاني، رئيس جمهوري،(يكشنبه، ۱۶ اسفندماه) در نشست خبري با خبرنگاران داخلي و خارجي به موضوع توافق هسته‌اي اشاره كرد و گفت: از آغاز سال كه طليعه‌اش تعامل سازنده با جهان بود و نخستين قدم مهم در توافق هسته‌اي در لوزان برداشته شد و سپس به ۲۳ تير روز ماندگار تاريخي تعامل رسيديم كه روز توافق هسته‌اي ايران و گروه ۱+۵ و روز مباركي براي مردم ما در ماه مبارك رمضان بود.
وي افزود: چند روز بعد نيز در ۲۹ تير همه قطعنامه هايي كه عليه ايران در سازمان ملل و شوراي امنيت تصويب شده بود لغو شد و شرائط ايران به عنوان كشوري كه از ديد آنها صلح و امنيت جهاني را به مخاطره انداخته بود به كشور مهمي كه طرف همكاري با جامعه جهاني است بدل شد.
روحاني تصريح كرد: سپس روز مهم و تاريخي در ۲۴ آذر داشتيم كه ۱۲ مصوبه شوراي حكام عليه ايران لغو شد و موضوع پي ام دي كه آنها به عنوان برنامه احتمالي نظامي مطرح مي‌كردند بسته شد و شوراي حكام اعلام كرد نگاه به گذشته پايان يافت و نگاه ما به برنامه آينده ايران است.
رئيس جمهوري اعلام كرد: در ۲۶ ديماه نيز برنامه اجرايي اقدام مشترك (برجام) به تصويب نهايي رسيد و از فرداي آن همه تحريمهاي اقتصادي، مالي و بانكي در ارتباط با برنامه هسته‌اي ايران لغو شد.
وي به موضوع سوئيفت اشاره كرد و گفت: مسئله سوئيفت حل و مسئله بيمه نيز تا حد زيادي اجرايي شده است، البته ممكن است برخي شركتهاي بيمه فعال نشده باشند، اما بسياري از شركتها فعال شده‌اند.
روحاني در ادامه با بيان اين كه ما برجام يك را تقريبا به حول و قوه الهي به پايان رسانده‌ايم، افزود: كلمه تقريبا براي اين است كه شما مي‌دانيد جزئيات ممكن است هنوز هم در بعضي امور نيازمند زمان باشد، اما دولتهاي طرف مقابل ما يعني ۱+۵ به تعهدات اساسي خود عمل و از لحاظ سياسي نظرات خود را به بخشهاي اقتصادي اعلام كرده‌اند.
رئيس جمهوري تصريح كرد: البته تعامل بخشهاي اقتصادي غيردولتي شرائط و زمان بندي خود را دارد و امروز فعاليت بانكهاي ما با بانكهاي خارجي آغاز شده است و روز بروز بهتر و بيشتر مي‌شود.
روحاني با بيان اين كه هزينه نقل و انتقال ارزي ما براي توليد و صادرات حدود ۱۰ درصد و هزينه حمل و نقل دريايي ۲۵ درصد كاهش يافته است، ادامه داد: در طول چند ماه گذشته ۲,۴ ميلياد سرمايه گذاري در سازمان سرمايه گذاري به تصويب رسيده و ايران جايگاه خود را در صادرات نفت بازيافته است.
رئيس جمهوري اعلام كرد: احقاق حقوق ما تنها احقاق حقوق هسته‌اي نبوده است. ما از لحاظ نقشمان در صادرات نفت بايد به نقش گذشته برگرديم و قدم به قدم در حال برگشتن هستيم، اين كه گفتم قدم به قدم برگرديم، خود صادرات نفت ما زمان مي‌خواهد، براي اين كه چاههايمان را فعال كنيم و نفت را صادر كنيم، البته هم اكنون ۴۰۰ هزار بشكه در اين مدت كوتاه اضافه كرديم و روز به روز اضافه خواهد شد.
وي افزود: اما براي اين كه به جايگاههاي قبلي برگرديم، هنوز چند ماه ديگر به زمان نياز داريم.
به گفته روحاني، در صنعت هوايي با وجود اين كه بعضيها خوشحال نشدند، ما مي‌خواهيم صنعت هوايي ما به جايگاه خود بازگردد.
مي‌توانيم اجازه دهيم هيئت مذاكره كننده راجع به ساير موارد با دنيا مذاكره كند
رئيس جمهوري گفت: مردم ما مي‌خواهند تحريمها برداشته شود، ما مي‌توانيم دوباره به هيئت مذاكره كننده اجازه دهيم راجع به ساير موضوعات نيز با دنيا مذاكره كنند، در آن مذاكرات باز هم به طور حتم به نتيجه‌اي مشابه برجام خواهيم رسيد.
وي افزود: اكنون فضا براي جذب سرمايه خارجي يا فاينانس براي مشاركت آماده شده است، ديروز نخست وزير تركيه به تهران آمد و تعدادي از هيئتهاي اقتصادي و بنگاههاي اقتصادي هم او را همراهي مي‌كردند، در ملاقات با من تاكيد كرد كه تركيه كاملا آماده است كه در ايران سرمايه گذاريهاي مشترك را آغاز كند، قانون سرمايه گذاري خارجي نيز قانون شفافي دارد و كاملا روشن است.
روحاني تصريح كرد: برخي از اموري كه در كشور سرمايه گذاري مي‌خواهد، سرمايه خود را برمي‌گرداند، بنابراين نياز ندارد كه بخواهيم بار آن را بر دوش بگيريم و دولت متعهد باشد، مثل خريد هواپيما كه بيشتر به شكل اجاره و اجاره به شرط تمليك است و از طريق ليزينگ در حال انجام است، بنابراين باري بر دوش دولت نخواهد بود.
رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه همه تلاش ما اين است كه بتوانيم از اين فضا حداكثر استفاده و بهره برداري را كنيم، عنوان كرد: ان شاء ا... اين كار انجام خواهد شد و اين كه چه مقدار مي‌توانيم سال ۹۵ جذب سرمايه داشته باشيم يا در زمينه فاينانس موفق باشيم، وابسته به اين است كه امروز تفاهمها چگونه اجرايي شوند.
وي گفت: امروز با يك كشور و يا شركت خارجي به يك تفاهم مي‌رسيم، اين معناش اين نيست كه فردا صبح اثرش را ببينيم، تفاهم بايد به قرارداد بدل شود و علي القاعده به چهار تا پنج ماه زمان نياز دارد.
روحاني افزود: سال ۹۴ سال سختي بود كه پشت سرگذاشتيم، درآمد نفتي ما در سال ۹۰ حدود ۱۲۰ ميليارد دلار كه اين رقم امسال به اندكي بيش از ۲۰ ميليارد دلار كاهش يافت، يعني درآمد نفتي كشور به يك ششم تقليل يافت، اما ما با همين درآمد كم، توانستيم كشور را با كمك مردم و با همدلي و همزباني به خوبي اداره كنيم.
رئيس جمهوري تصريح كرد: در همين دوره زماني ارزش پول ملي بسياري از كشورهاي توليدكننده نفت در منطقه تقريبا به نصف تقليل يافت، تورم در تمام اين كشورها افزايش يافته و در برخي از كشورهاي توليدكننده نفت به ۱۵۰ درصد رسيده است، در حالي كه تورم ما روز به روز كاهش يافته و جالب است مردم بدانند در ماه بهمن و اسفند كه هميشه تورم ماهانه به طور معمول بيشتر مي‌شود، اما تورم بهمن ماه امسال منفي بوده و اين نشان مي‌دهد كه همدلي و همزباني در اين كشور براي ساختن و حفظ كشور گسترده و عميق است.


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829