امروز:
پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳

یادداشت

فناوری نانو درعایق کاری ساختمان

تهیه کنندگان:

علیرضا مهریزی (کارشناس ارشد مصالح ساختمانی)

سید ایمان طباطبائی قمشه (رئیس امور بهینه سازی مصالح و معماری ساختمان)

عایق کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در زمستان و در خنک نگه داشتن آن در تابستان دارد، و به کمک عایق کاری می توان یک خانه را در زمستان 5 درجه گرمتر و در تابستان 10 درجه خنک تر نگه داشت. با عایق کاری، هزینه های ساختمان کمتر از 5 درصد افزایش  می­یابد اما سبب حداقل 4 درصدی کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش ساختمان می شود.

در خصوص مکانیزم عملکرد عایق به طور خلاصه می توان گفت عبور انرژی حرارتی از یک ماده عایق، در حقیقت تلاش مولکول های گرم و پرتحرک برای انتقال انرژی به مولکول های سرد وکم تحرک است که در نهایت سیستم در دو طرف عایق به تعادل می رسد. این انتقال به سه طریق رسانش، جریان همرفت و تابش امکان پذیر است. در اغلب سیستم ها از هوای به دام افتاده در فضای خالی برای عایق کاری استفاده می شود.

   روش های زیادی برای عایق کاری ساختمان ها وجود دارد، از جمله پشم شیشه، پلی استایرن و... در همه این سیستم ها لازم است دیوارها و سقف دوجداره گردند که عایق بتواند بین آنها قرار گیرد. در ساختمان های در حال ساخت این مسئله چندان مهم نیست و فقط قسمتی از فضای داخلی ساختمان اشغال می گردد ولی در ساختمان هایی که قبلاً ساخته شده اند و عایق کاری نگردیده اند، دوجداره کردن دیوارها و سقف امری بسیار مشکل است.  همچنین عایق های متداول به دلیل جذب رطوبت در طول زمان کارایی خود را از دست می دهند و به دلیل اینکه در ساخت برخی از این نوع عایق ها از مواد مضر آزبست استفاده می شود، باعث مشکلات تنفسی، ریوی و پوستی می گردند.

برای مشاهده متن کامل مقاله در این قسمت کلیک کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829