انرژی های تجدیدپذیر

کشورهای اروپایی با بیشترین و کمترین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

داده‌های اداره آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، نشان می‌دهد که سوئد کشوری با بیشترین و ایرلند کشوری با کمترین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر درون مرزهای اتحادیه اروپا است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، طبق گزارش یورواستات، اداره آمار اتحادیه اروپا، سهم منابع تجدیدپذیر در مصرف ناخالص انرژی در سطح اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۲ به ۲۳ درصد رسید که نسبت به ۲۱.۹ درصد سال ۲۰۲۱ افزایش را نشان می‌دهد. بنابراین اتحادیه بر اساس دستورالعمل انرژی‌های تجدیدپذیر، هدف خود را برای سال ۲۰۳۰ افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر از ۳۲ به ۴۲.۵ درصد تغییر داد که این امر با افزایش میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر توسط کشورهای سراسر اتحادیه بود.

منابع انرژی تجدیدپذیر در اتحادیه اروپا

منابع انرژی تجدیدپذیر شامل انرژی باد، انرژی خورشیدی (حرارتی، فتوولتائیک و متمرکز)، نیروی آبی، نیروی جزر و مدی، انرژی زمین‌گرمایی، گرمای محیط جذب شده توسط پمپ‌های حرارتی، سوخت‌های زیستی و بخش تجدید پذیر زباله می‌شود. در ادامه به معرفی کشورهای اروپایی با بیشترین و کمترین میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌پردازیم‌.

کشورهای اروپایی با بیشترین و کمترین استتفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

کشورهای اروپایی با بیشترین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

بر اساس گزارش یورواستات، سوئد، کشوری در اتحادیه اروپا بود که در سال ۲۰۲۲ بیشترین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را داشت. نزدیک به دو سوم مصرف ناخالص انرژی نهایی این کشور در این سال از منابع تجدیدپذیر حاصل می‌شد. سوئد عمدتاً به سوخت‌های زیستی آبی، بادی، جامد و مایع، همچنین پمپ‌های حرارتی متکی بود.

فنلاند با ۴۷.۹ درصد انرژی خود از منابع تجدیدپذیر در جایگاه دوم قرار گرفت. این کشور نوردیک نیز به سوخت‌های زیستی آبی، بادی و جامد متکی بود. لتونی با ۴۳.۳ درصد، بیشتر وابسته به آب است. دانمارک (۴۱.۶ درصد) و استونی (۳۸.۵ درصد) نیر بخش عمده انرژی‌های تجدیدپذیر خود را از سوخت‌های بادی و جامد زیستی تأمین می‌کنند.

پرتغال (۳۴.۷ درصد) متکی به سوخت‌های زیستی جامد، انرژی باد، هیدرولیک و پمپ‌های حرارتی بود، در حالی که اتریش (۳۳.۸ درصد) بیشتر از سوخت‌های زیستی آبی و جامد استفاده می‌کرد.

کشورهای اروپایی با بیشترین و کمترین استتفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

کشورهای اروپایی با کمترین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

در مجموع ۱۷ از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا سهم خود را از گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر کمتر از میانگین ۲۳ درصدی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ گزارش کردند. کمترین نسبت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایرلند (۱۳.۱ درصد)، مالت (۱۳.۴ درصد)، بلژیک (۱۳.۸ درصد) و لوکزامبورگ (۱۴.۴ درصد) ثبت شده است.

لزوم گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا

کشورهای اتحادیه اروپا باید استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر خود را افزایش دهند. بر اساس دستورالعمل انرژی‌های تجدیدپذیر، اتحادیه اروپا هدف خود را برای سال ۲۰۳۰ افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از ۳۲ به ۴۲.۵ درصد تغییر داده است. این بلوک همچنین قصد دارد به زودی آن را حتی تا ۴۵ درصد افزایش دهد.

بنابراین کشورهای اتحادیه اروپا باید تلاش‌های خود را برای پیروی جمعی از هدف جدید اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۳۰ تشدید کنند که این امر مستلزم افزایش سهم منابع انرژی تجدیدپذیر در مصرف ناخالص انرژی نهایی اتحادیه اروپا تا حدود ۲۰ درصد است.

کشورهای اروپایی با بیشترین و کمترین استتفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

علاوه بر این، اتحادیه در نظر دارد تا سال ۲۰۵۰ بر اساس قرارداد سبز اروپا تبدیل به اولین قاره جهان از نظر آب و هوا شود که شامل بسته بلندپروازانه اقدامات با هدف کمک به شهروندان و مشاغل اروپایی از طریق یک انتقال سبز پایدار است.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، تنوع بخشیدن به منابع انرژی و کاهش وابستگی به بازارهای سوخت فسیلی کمک می‌کند. رشد منابع انرژی تجدیدپذیر همچنین با ایجاد شغل در فناوری‌های جدید «سبز»، اشتغال را در اتحادیه اروپا تحریک کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829