امروز:
یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

تصمیم اخیر اوپک نشان داد صدای اقتصاد از سیاست بلندتر است

 رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: تصمیم اخیر اوپک نشان داد، اقتصاد حرف و صدای بلندتری نسبت به سیاست دارد و می‌توان با سیاست‌زدایی یک سازمان را احیا کرد.


سیدحسن ایرانمش، با اشاره به این‌که تصمیم اخیر اعضای اوپک این سازمان را زنده کرد، به خبرنگار شانا گفت: تصمیم اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نقش‌آفرینی و اهمیت این سازمان اقتصادی را در جهان به رخ کشید و بار دیگر ثابت کرد که اقتصاد بر سیاست پیشی می‌گیرد.

وی افزود: تصمیم اخیر اوپک با وجود فشار عربستان در این سال‌ها و نقش‌آفرینی راهبردی این کشور با حفظ سهم بازار در اقتصاد جهانی، چهره سیاسی سال‌های اخیر این سازمان را تغییر داد و اوپک را به ماهیت خود بازگرداند.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی اعلام کرد: نقش‌آفرینی اعضای اوپک در نشست اخیر، این سازمان را پس از سال‌ها به محور اصلی اقتصاد بازگرداند و تاثیر این سازمان اقتصادی را در جهان نشان داد.

وی ادامه داد: این تصمیم بار دیگر نشان داد که این سازمان اقتصاد محور است و بر خلاف سال‌های پیشین از سیاسی‌کاری فاصله گرفته و به منافع اقتصادی اعضا توجه ویژه دارد.

ایرانمنش گفت: این تصمیم نشان داد که این سازمان همچنان می‌تواند تصمیمات کلیدی و تاثیرگذار بگیرد و با هماهنگی با اعضای غیراوپک منافع این سازمان را تامین کند.

وی، با اشاره به اتفاق و هماهنگی مثبتی که با روسیه و اعضای غیراوپک صورت گرفت، افزود: تصمیم اخیر اوپک به دور از سیاسی‌کاری، منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را با افزایش  قیمت در پی خواهد داشت.

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، با اشاره به مکالمه تلفنی دکتر حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران با  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری فدراسیون روسیه گفت: اجماع و سرانجام تصمیم  اقلانه و اقتصاد محور اوپک، نقش این سازمان را در دنیا پس از سال‌‎ها برجسته کرد و نشان داد که اعضای این سازمان در جهان توانایی نقش‌آفرینی دارند.

وی افزود: تصمیم اخیر اوپک نشان داد که مدیریت در بازار باید به نحوی باشد که مصرف‌کننده و تولیدکننده به قیمت منصفانه دست یابند، تا شاهد رشد پایدار و سرمایه‌گذاری تولیدکننده و مصرف کننده باشیم.

ایرانمنش، درباره تاثیر این تصمیم بر بازار گفت: افزایش قیمت تا زیر٦٠  دلار با توجه به تقاضای بازار، اتفاق‎های ژئوپولتیک و رفتار شیل‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفته وی، این تصمیم تاثیری بسزا در میزان سرمایه‌گذاری‌ها خواهد داشت؛ البته ناگفته‌های این داستان میان کشورهای تولیدکننده و هماهنگی با غیراوپکی‌ها از بحث قیمت و سرمایه‌گذاری مهمتر خواهد بود.  

رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، با اشاره به نقش ایران در این تصمیم، گفت: این تصمیم نشان داد نقش ایران در این سازمان برخلاف ادعا و فضاسازی‌ها جدی است و نمی‌توان ایران را نادیده گرفت.

وی، با بیان این‌که نقش‌ها در اوپک با میزان بشکه‌ها تعیین می‌شود، ادامه داد: ایران باوجود فضاسازی‌ها با سرعت باور نکردنی تولیدش را افزایش داد و سهم از دست رفته بازار را با ورود به موقع احیا کرد.

صد و هفتاد و یکمین نشست اوپک با توافق اعضا برای کاهش تولید تا سقف ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز همراه بود و به دنبال آن روسیه نیز به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان اعلام کرد که برای همراهی با اوپک برای کاهش ٣٠٠ هزار بشکه ای تولید خود آمادگی دارد.

ایران تنها کشوری است که نه تنها تولید آن در ٦ ماه نخست سال آینده میلادی کاهش نمی‌یابد، بلکه مجاز به افزایش تولید تا ٩٠ هزار بشکه در روز است.

تحلیلگران بازار انرژی امیدوارند با اجرای تصمیم اوپک و همراهی غیراوپکی‌ها، قیمت نفت به حدود ٥٠ تا ٥٥ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829