امروز:
یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

مهدی احمد خان بیگی: تبدیل آگاهی به‎ رفتار در مدیریت انرژی چرخه فرهنگ‎سازی را کامل می‎کند

 دبیر علمی همایش «آموزش تخصصی ویژه تربیت ممیزان سیستم مدیریت انرژی صنعت نفت» گفت: آگاهی دادن در حوزه مدیریت و مصرف بهینه انرژی باید به رفتار و عمل بینجامد تا چرخه آموزش و فرهنگ سازی تکمیل شود.


مهدی احمد خان بیگی در گفت‎و‎گو با خبرنگار شانا اعلام کرد: پیش از ابلاغیه پارسال بیژن زنگنه، وزیر نفت، جایگاه واقعی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در مجموعه وزارت نفت و کل کشور مشخص شد.

وی افزود: فلسفه تشکیل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت این بود، که در کنار تولید انرژی به صورت نفت یا فرآورده، به حوزه مصرف هم توجه شود، به آن معنا که ذخیره انرژی و مدیریت مصرف داشته باشیم.  

دبیر علمی این همایش تخصصی گفت: برای مصرف انرژی تعاملات زیادی با بسیاری از سازمان‎ها داریم، حتی با پایان زنجیره و چرخه نفت و انرژی، یعنی مصرف کنندگان و کاربردان داخلی نیز مرتبط هستیم، جایگاه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و رسالت آن در کل صنعت نفت به درستی تعیین شده است.

احمد خان بیگی افزود: گام نخست برای بهینه سازی و مدیریت مصرف سوخت آن است که ابتدا آگاه باشیم که کاستی‎هایی وجود دارد، دغدغه مدیران ارشد وزارت نفت نشان می دهد که به این درک عمیق رسیده ایم.

وی افزود: پس از ابلاغیه وزیر نفت، مدیران چهار شرکت اصلی وزارت نفت در حال پیگیری هستند و کار دنبال می شود، در متون روایی هم آمده است که الناس علی دین ملوکهم، مردم به بالا نگاه می کنند.

احمد خان بیگی گفت: واقعیت این است که در زمینه مدیریت انرژی و بهینه سازی مصرف سوخت، هر چقدر تبلیغات صورت گیرد و سمینار و همایش برگزار شود، با این‎که کارهای بسیار خوبی هستند، اما آنها تنها سبب ایجاد آگاهی می شوند.

دبیر علمی این همایش اظهار کرد: اگر دغدغه از طرف مدیران وجود نداشته باشد، مردم متوجه می شوند و خواهند گفت، چرا بزرگان صنعت، کارخانه ها و مدیران کلان ما نگران وضع مصرف انرژی نیستند، از این رو مدیران با نشان دادن نگرانی‎های خود درباره انرژی، مردم را در مسیر مدیریت و مصرف بهینه آن هدایت و مشتاق می کنند.  

وی ادامه داد: در زنجیره آموزش تا عمل، چند حلقه وجود دارد، که نخستین آنها آگاهی است، اما این‎که آگاهی به عمل و رفتار بدل شود، نکته ای بسیار مهم و حیاتی برای زنجیره مدیریت و بهینه سازی مصرف سوخت است.

احمد خان بیگی تصریح کرد: با ابلاغیه وزیر نفت، افزون بر این‎که یکپارچگی در بدنه وزارتخانه برای مدیریت و بهینه سازی انرژی شکل گرفت، به جامعه نیز این پیغام داده شد که ما به عنوان مدیران یک مجموعه بزرگ صنعتی و نخستین تولید کننده انرژی کشور، این دغدغه را داریم که مصرف را نیز مهار و مدیریت کنیم.

وی افزود: شرکت بهینه سازی مصرف سوخت پس از حضور علی وکیلی، مدیرعامل شرکت بهینه ساز مصرف سوخت افزون بر رویکردها و سیاست‎های بیرونی، رویکرد داخلی را مورد توجه قرار گرفته است، در این رویکرد، بهینه سازی از درون صنعت نفت نیز آغاز شده است، به آن معنا که ضمن توجه به انجام پروژه های ملی، کار مدیریت و بهینه سازی مصرف سوخت در داخل صنعت نفت نیز انجام می شود.

خان بیگی تصریح کرد: با برگزاری همایش «آموزش تخصصی ویژه تربیت ممیزان سیستم مدیریت انرژی صنعت نفت» در حقیقت کار مرکز ارزیابی و توسعه مدیریت انرژی صنعت نفت را آغاز کرده ایم، کارشناسان خبره این حوزه بسیار اندک هستند، زیرا اساسا این رشته در دنیا نوپاست.  

دبیر علمی این همایش اظهار کرد: برای ایجاد مرکزارزیابی و توسعه مدیریت انرژی وزارت نفت، نیاز به آموزش های تخصصی و دقیق داریم، یکی از دلایل برگزاری این همایش همین مسئله است.

وی افزود: تلاش داریم برای شرکت کنندگان به یک گواهینامه بین المللی برسیم و افراد برای نگه داشتن آن مدرک خود را همیشه روزآمد نگه دارند، ضمن این‎که با سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) نیز در این زمینه‎ها همکاری بسیار خوبی داریم.  

احمدخان بیگی گفت: شرکت کنندگان در «آموزش تخصصی ویژه تربیت ممیزان سیستم مدیریت انرژی صنعت نفت» منتخب هستند و براساس شاخصه های تخصصی، غربال شده اند، افراد منتخب پس از شرکت در دوره های چهار روزه، در آزمونی رسمی شرکت می کنند و پس از آن نیز مصاحبه علمی انجام می شود و به این شکل، ممیزان انرژی صنعت نفت  پس از طی این مراحل معرفی و مشخص خواهند شد.

دبیر علمی همایش «آموزش تخصصی ویژه تربیت ممیزان سیستم مدیریت انرژی صنعت نفت» افزود: تقاضا دارم همه مدیران و کارکنان صنعت نفت به مسئله مدیریت و مصرف بهینه انرژی توجه داشته باشند، این که ما در تولید، سهم مان را بگیریم، بسیار خوب و ارزشمند است اما توجه کنیم که نفت و گاز سرانجام روزی تمام خواهد شد.

وی افزود: باید فکر کنیم که جایگزینی برای این انرژی داشته باشیم و مصرفمان را کنترل کنیم، در صورت مهار و مدیریت است که بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب می توانیم خام فروشی صرف نداشته باشیم.

احمد خان بیگی در پایان تصریح کرد: موفقیت در مدیریت انرژی دو اتفاق بزرگ را رقم می زند، نخست این‎که، مصرف داخلی مان کنترل می شود و می توانیم صادرات و ارزآوری بیشتری داشته باشیم و دوم اینکه مشکلات محیط زیست و مباحث مربوط به آن تا حدود زیادی رفع می شود.  

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829