امروز:
یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

مدیریت انرژی را از خانه‎هایمان آغاز کنیم

دبیر اجرایی همایش «آموزش تخصصی ویژه تربیت ممیزان سیستم مدیریت انرژی صنعت نفت» گفت: مدیریت انرژی در حوزه عمومی، با هزینه های بسیار اندک، بازدهی بالایی دارد و می تواند با آموزش های بسیار ساده ای از خانه هایمان آغاز شود.


محمد اسلامی، کارشناس ارشد انرژی در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و دبیر اجرایی همایش «آموزش تخصصی ویژه تربیت ممیزان سیستم مدیریت انرژی صنعت نفت» به خبرنگار شانا گفت: وظیفه اصلی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، کنترل و کاهش مصرف انرژی نه تنها در مجموعه صنعت نفت، بلکه در کل کشور است.

وی افزود: بخش های مختلفی در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت فعالیت می کنند، سامانه مدیریت انرژی، به عنوان یکی از زیر مجموعه‎های مدیریت برنامه ریزی قرار گرفته است. این بخش کار خود را از پارسال و بر اساس ابلاغ سال ٩٤ وزیر نفت آغاز کرد.

این مدرس مدیریت انرژی عنوان کرد: شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان مشاور، هماهنگ کننده و ناظر بر اجرای مدیریت انرژی و بهینه سازی مصرف آن، در مجموعه صنعت نفت فعالیت می کند و چهار شرکت اصلی مسئولیت اجرای این سامانه را در زیر مجموعه خودشان به عهده دارند.

کارشناس ارشد انرژی در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت همچنین درباره همایش «آموزش تخصصی ویژه تربیت ممیزان سیستم مدیریت انرژی صنعت نفت» گفت: مطابق صحبت‎هایی که انجام شده است، بناست تا افرادی که پس از این دوره آموزشی، واجد صلاحیت ممیزی شناخته شوند در دوره های آتی و حرفه ای تر شرکت کنند، ما به تدریج سعی داریم که سطح دانش شرکت کنندگان را افزایش دهیم و این کار از طریق دوره های تخصصی تر با استفاده از استادان و موسسه‎های بین المللی انجام خواهد شد.

دبیر اجرایی این همایش افزود: موضوع انرژی در کشور بسیار راهبردی است و به طور مستقیم به امنیت ملی ما باز می گردد. رهبر معظم انقلاب نیز به این موضوع، هم عید امسال و در جمع طلاب در مشهد اشاره داشتند و هم در بندهای مختلف اقتصاد مقاومتی به این موضوع تاکید مستقیمی فرموده اند.

اسلامی تصریح کرد: امیدواریم که از سمت هر دوطرف، یعنی مردم و دولت فضای بهینه سازی و مدیریت انرژی رعایت و تقویت شود، این مسئله‎ای نیست که صرفا به آن یک طرفه نگاه کرد. تنها با یک سری قوانین درباره انرژی نمی توانیم به صرفه جویی و مدیریت برسیم، حتی اگر دولت در این بخش هزینه های زیادی انجام دهد.

دبیر اجرایی همایش درباره نگاه مردم محور در مدیریت انرژی و لزوم بهره برداری عمومی از این تخصص، گفت: مدیریت انرژی آنقدر که به نظر می آید تخصصی نیست و می تواند خیلی ساده، توسط افراد عادی جامعه انجام شود.

وی افزود: از قدیم در ایران این موضوع وجود داشته است هرچند امروزه با تلفیق مدرنیته در سنت های مان، در حال کمک رنگ تر شدن است و کمتر به چشم می آید.

کارشناس ارشد انرژی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: به طور مثال در تبریز خانه هایی را می بینیم که از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه بوده اند و این مسئله نشان می دهد که نیاکان ما روی این موضوع خیلی واقف و مسلط بوده اند. همچنین در شهر یزد، بادگیرها را می توان یکی از نمونه های بارز استفاده از روش مدیریت انرژی دانست.

اسلامی تاکید کرد: در شرایط حاضر هم می توانیم مدیریت انرژی را در بخش های مختلف، لحاظ کنیم. توسعه خدمات بانکی یکی از نمونه های خوب است.حتما به خاطر می آورید که پیش از این برای پرداخت یک قبض، باید با خودرو سفر می کردید و کلی هزینه انرژی می شد تا به بانک برسیم و قبض خود را پرداخت کنیم. در حالی که امروز با استفاده از خدمات الکترونیک می توانیم مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

دبیر اجرایی همایش گفت: در خانه‎هایمان با آموزش های ساده می توانیم مصرف انرژی را بسیار بهینه کنیم. وقتی لامپی در منزل می سوزد، می تواند با یک لامپ کم مصرف جایگزین شود، پس از مدتی می بینید که کل لامپ های منزل به لامپ هایی با مصرف انژی پایین بدل شده‎‌اند.

وی افزود: با استفاده درست از وسایل نیز می توان تا حد زیادی از اتلاف انرژی جلوگیری کرد. کلیدها و پریزها یکی از جاهایی هستند که در آنها انرژی زیادی تلف می شود.

کارشناس ارشد انرژی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تاکید کرد: وسایلی که به قول مشهور آماده به کار می مانند (استند بای)، آن چراغ قرمز رنگی که نشان می دهد وسیله مورد نظر آماده به کار است و ما با کنترل یا فشردن یک کلید آن را روشن می کنیم، محل اتلاف انرژی هستند.

اسلامی گفت: هر چند ممکن است این مقدار از انرژی، ناچیز به نظر برسد، اما همین مقدار ٥ تا ١٠ درصد کل مصرف برق یک منزل را به خودش اختصاص می دهد و در کل کشور عدد بسیار بزرگی خواهد بود.

این مدرس مدیریت انرژی همچنین افزود: راهکار ساده جلوگیری از این اتلاف انرژی این است که اگر برای مدت طولانی از وسیله ای استفاده نمی کنیم آن را کاملا از پریز خارج کنیم.

دبیر اجرایی همایش در ادامه گفت: این کار ساده، هزینه و سختی خاصی برای کاربر ندارد، اما همین کار می تواند نزدیک به ١٠ درصد از هزینه برق یک خانه را کاهش دهد. البته در اصل بیش از ده درصد کاهش ایجاد می شود زیرا با هزینه های پلکانی ممکن است از یک پله مصرف بالا به پله مصرف پایین بیاییم و کاهش قابل توجهی در ‎هزینه‎ها ایجاد شود.

اسلامی افزود: یخچال و فریزر در خانه‎ها حدود ٣٠ درصد برق را مصرف می کندو استفاده درست از این وسایل، می تواند کمک زیادی به مدیریت انرژی کند، برای مثال، درب یخچال بیهوده باز نماند یا غذای گرم را در یخچال قرار ندهیم.

کارشناس ارشد مدیریت انرژی گفت: خانواده‎ها می توانند در جهت بهینه سازی مصرف انرژی از وسایلی که برچسب های بالای انرژی دارند استفاده کنند. برای مثال در یخچال و فریزر که تقریبا ٣٠ درصد مصرف برق خانه را به خود اختصاص می دهند، با انتخاب یخچال و فریزرهایی با برچسب انرژی بالا می توان این مصرف را کنترل و مدیریت کرد.

این مدرس مدیریت انرژی گفت: برای آموزش های مدیریت و بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی دفترچه‎ها و راهنماهای مختلفی در پایگاه اطلاع رسانی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، وجود دارد، هر چه کاربری از هر سطحی از عمومی تا تخصصی، می تواند مطلب آموزشی مرتبط با خود را پیدا کند.

همایش چهار روزه «آموزش تخصصی ویژه تربیت ممیزان سیستم مدیریت انرژی صنعت نفت» صبح روز (یکشنبه، ٢٣ آبان‎ماه) در مرکز همایش‎های پژوهشگاه صنعت نفت با سخنرانی مدیران و کارشناسان ارشد شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، آغاز به‎کار کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829