امروز:
پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

معاون اول رئیس جمهوری : امنیت ملی و قدرت ایران با نفت تضمین می شود


معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: ما برای حفظ امنیت ملی و قدرت باید تولید و صادرات نفتمان را به بهترین شکل ممکن توسعه و افزایش دهیم و این افزایش باید در جهت توسعه قرار گیرد.


به گزارش خبرنگار شانا، اسحاق جهانگیری، امروز (دوشنبه ٢٦ مهرماه) در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو با بیان این مطلب گفت: اگر بخواهیم ایران توسعه پیدا کند، بدون درآمدهای نفتی و توسعه بخش نفت این مهم امکان پذیر نیست.

وی با تاکید بر این که در ایران هیچ موضوعی مهم تر از نفت و گاز برای توسعه کشور نیست بر ضرورت سرمایه گذاری در این بخش تاکید کرد و گفت: استفاده از قراردادهای جدید نفتی یکی از راه های سرمایه گذاری در بخش نفت است.

وی افزود: مدل چارچوب قرارداد جدید نفتی که از سوی وزارت نفت تهیه شده در معرض توجه کارشناسان زیادی قرار گرفته است و ده ها جلسه و گفتگو با افراد و نهادهای مختلف در این زمینه برگزار شده است.

وی با اشاره به این که در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی بحث های مفصلی درباره این قرارداد انجام شده است،، عنوان کرد: نظر افرادی که برای بهتر شدن این قراردادها راهکار ارائه دادند پذیرفته شده و در نتیجه این قرارداد نهایی شد.

وی با بیان این که ما نباید اجازه بدهیم در کشور وقت کشی شود تصریح کرد: در سال های گذشته همسایگان ما با سرعت به توسعه میدان های نفتی پرداختند و عراق هم اکنون بیش از چهار میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز تولید دارد.

«کسی که دیکته ننوشت، هیچ غلطی ندارد»

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این‎که قرارداد موضوعی دوطرفه است و این‌گونه نیست که یک طرف همه آمال و آرزوهایش را بنویسد و انتظار داشته باشد طرف مقابل آن را بپذیرد، یادآور شد: البته ایران دارای موقعیت استثنایی در منطقه است و داشتن امنیت، نیروهای جوان و تحصیلکرده و ثبات سیاسی سبب شد کشورمان جذابیت‌های کافی را برای سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشد.

جهانگیری تصریح کرد: متأسفانه در کشور ما از کارهایی که باید انجام می‌شد اما به سرانجام نرسید، کسی توضیحی نمی‌خواهد؛ برای نمونه نمی‌پرسند چرا تولید میدان‌های مشترک و یا بازیافت مخازن نفتی انجام نشده است اما درباره کارهای انجام شده به طور‎دائم انتقادهای بی‌مورد می‌کنند.

وی با بیان این‎که با شرمندگی باید بگویم بازیافت برخی میدان‌های نفتی ایران حدود پنج درصد است، تصریح کرد: کسی در این زمینه و اینکه چرا بازیافت میدان‌های ایران کم است توضیح نمی‌خواهد؛ همانگونه که گذشتگان گفتند «کسی که دیکته ننوشت، هیچ غلطی ندارد».

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: کسی که فعالیت می‌کند و کار انجام می‌دهد، ممکن است در طول انجام کار چند مشکل داشته باشد که این مشکلات نیز قابل حل است.

وزارت نفت پیشتاز در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان این‌که وزارت نفت بهترین برنامه‌ها را برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ارائه کرده است، افزود: ارائه و اجرای برنامه‌ها برای جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد پالایشگاه‌های جدید، افزایش فرآورده‌های نفتی، افزایش تولید نفت و مشتریان راهبردی برای نفت بخش عظیم این فعالیت‌ها بوده است.

وی افزود: خوشبختانه وزارت نفت پارسال افزون بر انجام کارهای عنوان شده، چارچوب الگوی جدید قراردادهای نفتی را نیز تدوین کرد که بر اساس این قراردادها علاوه بر جذب سرمایه‌ خارجی، فناوری‌های روزآمد دنیا نیز به کشور منتقل می‌شود.

جهانگیری همچنین به افزایش تولید نفت ایران با توان مهندسان داخلی در پسابرجام اشاره کرد و گفت: هیچ‌کس گمان نمی‌کرد تولید نفت ایران با این سرعت و در مدت زمان کوتاهی افزایش یابد، اما ما توانستیم با توان داخلی این مهم را محقق کنیم اما برای تولید بیشتر نفت نیاز به سرمایه‌ و استفاده از فناوری‌های روزآمد وجود دارد.

نفت تنها یک مسئله اقتصادی نیست

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان این‌که نفت برای کشور ما و همچنین کشورهای منطقه تنها یک مسئله اقتصادی نیست، افزود: بسیاری از وقایع سیاسی  منطقه وابسته به انرژی و نفت است.

جهانگیری تصریح کرد: تصورم این است که رخدادهایی که در ١١ سپتامبر و پس از آن در منطقه خلیج‌فارس افتاد، بخش قابل توجهی از آن بر سر نفت بوده است.

وی گفت: متأسفانه برخی کشورهای منطقه که سهم عمده‌ای در تولید نفت دارند، در ایجاد مشکلات در منطقه نقش مهمی داشته‌اند؛ در حالی‌که این کشورها می‌توانستند از درآمد نفت برای توسعه استفاده کنند اما از آن به عنوان ابزاری برای بی‌ثباتی و بی‌امنی در منطقه استفاده کردند.

معاون اول رئیس‌جمهوری به توسعه و رشد در آسیا اشاره کرد و افزود: بسیاری از صاحبنظران بین‌المللی معتقدند توسعه قرن بیست و یکم در کشورهای آسیایی بیشتر است و این کشورهای آسیایی هستند که نقش مهمی در تجارت بین‌المللی و رشد اقتصادی ایفا می‌کند.

جهانگیری با اشاره به این‌که توسعه صنعت نفت برای ایران بسیار مهم است، یادآور شد: این توسعه افزون بر جنبه اقتصادی سبب ارتقای ایران در منطقه می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم ایران را توسعه دهیم بدون درآمدهای نفتی غیرممکن است؛ بنابراین هیچ موضوعی برای کشور مهمتر از نفت و گاز نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829