امروز:
پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

معاون اجرایی رئیس جمهوری : تثبیت سهم صادرات نفت ایران از دستاوردهای مهم دولت است

 معاون اجرایی رئیس جمهوری گفت: بازپس‌گیری و تثبیت سهم ایران در حوزه صادرات نفت از دستاوردهای مهم دولت است، همچنین برداشت از حوزه‌های مشترک نفتی در غرب کارون در آغاز فعالیت دولت یازدهم ٤٦ هزار بشکه بود که امروز به ٢٩٠ هزار بشکه رسیده است.


به گزارش شانا، محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهوری،  (شنبه، ١٧ مهرماه) در از بازدید نمایشگاه هنر تدبیر، خروج از رکود تورمی، مهار و کاهش تورم و در عین حال حرکت به سمت رونق اقتصادی را از مصادیق دستاوردهای دولت در عرصه اقتصادی عنوان و گفت: بعد از ٢ سال پیاپی رشد منفی ٦,٨ و ١.٩ درصدی، دولت یازدهم کشور را در یک بحران تمام عیار اقتصادی تحویل گرفت.

وی افزود: دولت با تکیه بر مقاومت ملت ایران در مقابل تحریم‌های ظالمانه و وحشیانه نظام سلطه و نیز با به‌کارگیری ابزارهای مربوط به اقتصاد مقاومتی یعنی توجه به امکانات درونی و پتانسیل‌های موجود که شاید مهم‌ترین آن‌ها استفاده از نیروهای کارآمد، مبتکر و خلاق در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بود، تلاش کرد تا این بحران تمام عیار را به شرایط مطلوب بدل کند.

شریعتمداری تصریح کرد: در همان ٢ سال نخست فعالیت دولت یازدهم که همچنان تحریم‌ها اعمال می‌شد و این تحریم‌های ظالمانه با کاهش قیمت نفت نیز همراه شد، تغییری در درآمدهای دولت بوجود آورد، دولت توانست رشد منفی اقتصادی را به رشد مثبت بدل کند.

معاون اجرایی رئیس جمهوری تثبیت نرخ رشد مثبت در سه سال متوالی را نشانه خروج از رکود تورمی و غلبه بر رکود و حرکت در جهت رونق اقتصادی توصیف کرد و ادامه داد: این یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت است، جای خوشبختی است که این دولت نه از محل ایجاد شرایط انقباضی، بلکه با به‌کارگیری سیاست‌های متوازن در همه عرصه‌های اقتصاد به این مهم دست یافت و توانست همزمان با رشد اقتصادی، نرخ تورم را به‌عنوان یک عامل مزاحم در اقتصاد ایران به شدت کاهش دهد.

وی کاهش نرخ تورم در کنار رشد اقتصادی را معنادار دانست و عنوان کرد: در اقتصاد همواره بین این دو تقابل وجود دارد، اما هم اکنون اثبات شد که می‌توان در کنار به‌کارگیری انضباط پولی - مالی با به کارگیری سایر سیاست‌های اقتصادی به توسعه دست یافت، این یک تحول بزرگ در اقتصاد ایران است.

شریعتمداری تصریح کرد: تراز تجاری کشور پارسال، ٩٢٤ میلیون دلار بود و امسال به ٣,٤ میلیارد دلار رسیده است که این دستاورد بسیار بزرگی برای ملت به حساب می‌آید.

معاون اجرایی رئیس جمهوری افزود: در حوزه صنعت، در حالی که دولت یازدهم کار را با شرایط رشد منفی ٣,٤ آغاز کرد، امروز خوشحالیم که رشد بخش صنعت کشور به ٨.٨ در سه ماه نخست سال ٩٥ رسیده است.

وی گفت: در حوزه نفت دولت قدم‌های موثری را برداشته، در حوزه اقتصاد مقاومتی برای برداشت از میدان‌های مشترک نفتی قدم‌های خوبی برداشته شده است، در حالی که در آغاز فعالیت دولت صادرات نفت کشور ٩٧٠ هزار بشکه از مجموع ٢,٤ میلیون بشکه تولید بود، امروز مجموع تولید نفت کشور بالغ بر ٣.٨ میلیون بشکه است که ٢.٤ بشکه از آن صادر می‌شود.

شریعتمداری، پس‌گیری و تثبیت سهم ایران در حوزه صادرات نفت را از دیگر دستاوردهای مهم دولت برشمرد و تصریح کرد: برداشت از حوزه‌های مشترک نفتی در غرب کارون در آغاز فعالیت دولت یازدهم ٤٦ هزار بشکه بود که امروز به ٢٩٠ هزار بشکه رسیده است.

معاون اجرایی رئیس جمهوری افزود: در حوزه تولید گاز نیز با فعال کردن حوزه پارس جنوبی و وارد میدان کردن ٦ فاز استاندارد، ١٥٠ میلیون مترمکعب گاز بیشتر تولید، پالایش و به شبکه گازی کشور تزریق می‌شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به این که تا پایان این دولت میزان برداشت از سفره‌های مشترک گازی با همسایگان در حوزه پارس جنوبی برابر شود، آن‌ را موفقیتی بزرگ خواند و عنوان کرد: کاری که در نتیجه توجهات و تلاش‌های همین وزیر نفت در دولت‌های گذشته آغاز شده بود، امروز در حال به نتیجه رسیدن است.

شریعتمداری گفت: در افزایش نفوذ گاز در خانوارهای شهری و روستایی، دولت یازدهم با آمار برخورداری ٥٢ درصدی مناطق مختلف از گاز شهری کار را تحویل گرفت و امروز قریب به ٦٨ درصد از شهرها و روستاهای کشور از گاز شهری برخوردارند.

معاون اجرایی رئیس جمهوری ادامه داد: دولت در حوزه‌های زیست محیطی و حفاظت از حقوق طبیعت از جمله در حفاظت و احیا دریاچه ارومیه گام‌های موثری برداشته است، همچنین تلاش کرده‌ایم با همکاری کشورهای همسایه میزان ورودی آب به کشور در حوزه‌های شرقی بهبود یابد.

وی افزود: بیش از ٢٥٠٠ روستای کشور که از محدودیت منابع آبی در حوزه آب شرب در رنج بودند، امروز در نتیجه تلاش‌های این دولت با آب رسانی‌های خوب و ایجاد مجتمع‌های آبرسانی مشکلاتشان برطرف شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829