امروز:
سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

پروژه بهینه سازی مصرف انرژی پالایشگاه آبادان از سوی ژاپنی ها اجرا می شود

 مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از امضای تفاهمنامه پروژه کاهش مصرف انرژی پالایشگاه آبادان با دو شرکت ژاپنی خبرداد.



سعید محجوبی، با اشاره پروژه‌های در دست اجرای پالایشگاه آبادان به خبرنگار شانا گفت: برای اجرای پروژه کاهش مصرف انرژی با شرکتهای ژاپنی جی جی سی (JGC) و ماروبنی (Marubeni)، تفاهمنامه (MOU) امضا شده که در صورت توافق نهایی تا چهار ماه آینده آثار مثبتی را در روند کار پالایشگاه شاهد خواهیم بود.

وی در مورد پروژه‌های در دست اجرای فاز دوم توسعه پالایشگاه آبادان، اعلام کرد: واحدهای تقطیر در اتمسفر و خلأء، واحدهای آپ‌گریدینگ، واحدهای تکمیلی در ارتباط با سوخت سبز همچون واحد تصفیه نفت و گاز، تصفیه نفت سفید، ایزومریزاسیون نفت و گاز، واحدهای گوگردسازی، تصفیه گاز با آمین و واحد هیدروژن، واحد نیتروژن و واحدهای جانبی با واحد برق و بخار (مولدهای برق و تصفیه آب) بعنوان پروژه‌های قابل اجرا در فاز دوم پالایشگاه آبادان خواهد بود.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: با وارد مدار شدن فاز دوم پالایشگاه آبادان، تولید این پالایشگاه با خوراک ۳۶۰ هزار بشکه در قالب یک پالایشگاه استاندارد و با تولید محصولات یورو ٥ خواهد بود.

وی اظهار کرد: جایگزینی واحدهای جدید با واحدهای قدیمی، به حداقل رساندن میزان گوگرد موجود در محصولات نفت و گاز، نفت‌سفید و بنزین و ایجاد سوخت سبز بعنوان مزایای اجرای فاز دوم پالایشگاه آبادان است.

پالایشگاه نفت آبادان، بزرگترین پالایشگاه ایران است که در شهر آبادان، استان خوزستان قرار دارد. ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ٥٩ بزرگترین پالایشگاه‌ دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه در روز بود.

این پالایشگاه تا سال ۱۹۷۳ به دست شرکتهای نفتی خارجی اداره می‌شد تا این که در این سال به شرکت ملی نفت ایران تحویل داده است.

پس از اداره و کنترل پالایشگاه از سوی شرکت ملی نفت ایران، طرح توسعه پالایشگاه آبادان از ظرفیت روزانه ٤٦٠ هزار بشکه در روز به ٦٠٠ هزار بشکه در روز ارائه و بلافاصله مورد تصویب و مراحل طراحی و ساختمانی این پروژه در خردادماه ٥٦ شمسی به پایان رسید و از شهریور ٥٦ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و پالایشگاه آبادان با این گسترش مجددا مقام جهانی خود را بدست آورده و بزرگترین پالایشگاه جهان شد.

پالایشگاه آبادان پیش از جنگ تحمیلی دارای چهار دستگاه تقطیر هریک به ظرفیت تقریبی ١٠٠ هزار بشکه در روز، یک واحد تقطیر با ظرفیت ١٣٠ هزار بشکه در روز، تعدادی زیادی واحدهای تولیدی و پالایشی فرآورده متنوع و نیز ٨٥٠ مخزن ذخیره مواد نفتی بود که در دوران جنگ بسیاری از واحدها تخریب شدند و پس از پذیرش قطعنامه، فاز یک پالایشگاه با ظرفیت ١٣٠ هزار بشکه در روز بازسازی و در ١٢ فروردین‌ماه ٦٨ واحد تقطیر ٨٥ افتتاح و در مدار تولید قرار گرفت.

به دنبال راه‌اندازی فاز نخست، دیگر دستگاههای پالایشگاه از جمله واحدهای تقطیر ٧٠، ٨٠،٧٥ واحدهای تقطیر درخلأء ٦٠و٥٥ ،تبدیل کاتالیستی، تفکیک گاز، کت کراکر، تهیه حلال و کارخانه روغن‌سازی با تلاش و کوشش شبانه‌روزی کارکنان پالایشگاه و بهره‌گیری از کارکنان دیگر پالایشگاهها در مدار تولید قرار گرفت.

پالایشگاه آبادان هم اکنون با ظرفیت ٤٠٠ هزار بشکه در روز فرآورده‌های گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت‌گاز، سوخت جت، نفت‌کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلالهای نفتی، گوگرد، نفتای(خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) و گاز(خوراک پتروشیمی آبادان ) را تولید می‌کند.

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829