امروز:
سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

نوبخت در مجلس : برنامه ششم توسعه، نقشه راه میان مدت کشور است

نخستین ویژگی برنامه ششم توسعه که به عنوان یک نقشه راه برای حرکت در سال ٩٥ تا سال ٩٩ در پیش خواهیم داشت این است که برخلاف ١٠ برنامه دیگر میان مدت است.


به گزارش خبرنگار شانا، محمد باقر نوبخت در نشست علنی (سه‌شنبه، یکم تیرماه) مجلس شورای اسلامی گفت: موفقیت دولت در کاهش نرخ تورم گویای آهنگ کاهنده نرخ تورم است که ظرف ٣ سال در حال کاهش بوده است. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک گزارشی از وضع رشد اقتصادی را ارائه کنیم.
وی گفت: اگرچه وضع صنعت و واحدهای تولیدی نیازمند کوشش بیشتری است، برنامه فعال کردن ٧٥٠٠ واحد تولیدی با اعطای تسهیلات ١٦ هزار میلیارد تومانی در دستور کار است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: می توان این گونه برداشت کرد که توسعه یک حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب است. آنچه که در برنامه ششم توسعه بیان شده است، مجموعه ساز و کارهایی است که وضعیت موجود امروز در آغاز سال ٩٥ به وضعی که مطلوب ما است در سال ١٣٩٩ تحت اسناد فرا دستی همانند چشم انداز ٢٠ ساله، سیاست کلی برنامه ششم توسعه بر اقتصاد و اقتصاد مقاومتی برساند.
نوبخت تصریح کرد: برنامه ششم یک اقدام مشترک میان دولت و مجلس در آغاز کار مجلس دهم خواهد بود ویژگی هایی دارد که سرفصلها و نکته‌های اساسی آن را خدمت نمایندگان ملت ارائه کنم.

وی گفت: اطلاعات موردنیاز در ١٣٦ صفحه مجلل در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت. وظیفه دولت و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است که هر نوع اطلاعات مورد نیاز نمایندگان را در اختیار آن ها قرار دهند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: نخستین ویژگی برنامه ششم توسعه که به عنوان یک نقشه راه برای حرکت در سال ٩٥ تا سال ٩٩ در پیش خواهیم داشت این است که برخلاف ١٠ برنامه دیگر میان مدت است.

نوبخت در ادامه گفت: کشورمان ١٠ برنامه میان مدت را تجربه کرده است. برنامه‌هایی که نوعا جامع بوده‌اند به دلیل عدم کارایی کافی به همین جهت در برنامه ششم توسعه ضمن جامع نگری با توجه به برنامه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مسئله محور است. طی سال‌های ٩٥ تا ٩٩ تلاش می‌کنیم در کشور تحول ایجاد کنیم.
نوبخت با اشاره به اولویت های مدنظر دولت در برنامه ششم تصریح کرد: موضوعاتی برای ما حائز اهمیت است که اگر به آنها توجه نشود به بحران و مشکل تبدیل خواهد شد که نمونه آنها عبارتند از آب، محیط زیست و صندوقهای بازنشستگی هستند.

وی افزود: در برنامه ای که تقدیم نمایندگان خواهد شد ردپای توجه به سه معضل آب، محیط زیست و صندوق بازنشستگی در طی برنامه پنج ساله ششم توسعه دیده خواهد شد.

نوبخت گفت: یکی از آسیبهای برنامه های گذشته این بود که همه چیز در آنها اولویت داشت، وقتی همه چیز اولویت داشته باشد یعنی هیچ چیز در اولویت نیست. ما باید بین موضوعات متنوع مشخص کنیم که چه چیزی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: انتخاب سواحل مکران در اولویت رسیدگی در برنامه ششم به تأسی از سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم است.

سخنگوی دولت گفت: ما به همه موضوع ها در برنامه ششم به اندازه خود توجه خواهیم کرد اما برخی موضوع ها برای ما دارای اولویت هستند.

نوبخت ادامه داد: موضوع دستیابی به رشد هشت درصدی در اقتصاد ایران که هیچگاه چنین عددی در برنامه های پیشین به دست نیامد باید در برنامه ششم توسعه مورد توجه اکید مسئولان باشد.

نوبخت گفت: دستیابی به رشد هشت درصد تنها از طریق سرمایه گذاری تحصیل نمی شود و باید به طور حتم با دانش بنیانی اقتصاد بهره وری را افزایش داده و در این راستا حرکت کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه یک سوم رشد اقتصادی ما حاصل بهره وری است، گفت: ما از یک رشد اقتصادی صفر استقبال نمی کنیم بلکه رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی رشدی است که برای دولت و مجلس قابل قبول است.

نوبخت گفت: یک برنامه بر چهار ستون استوار است و شما باید از دولت در این برنامه بخواهید اهداف برنامه را برای شما تبیین کند بنابراین این اهداف از نخستین پایه های برنامه ششم خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: علاوه بر اهداف تعیین شده باید مشخص شود از چه منابعی برای نیل به این اهداف استفاده می شود، همچنین باید محلهای اختصاص منابع مشخص شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر اولویت های برنامه توسعه است و در نهایت برای دستیابی باید لحاظ شود تا به اهداف احکام دست یافت.

نوبخت با بیان اینکه پنج هدف کلان و کمی خواهیم داشت، گفت: بر اساس رشد هشت درصدی اقتصادی برنامه های دولت و سیاست ها تنظیم شده است و بر این اساس یک سوم از رشد اقتصادی مذکور باید از طریق بهره وری فراهم شود که در این راستا از اقتصاد دانش بنیان استفاده خواهد شد و بهره وری ٣٣ درصدی باید لحاظ شود هر چند که شرط لازم است اما کافی نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829