امروز:
چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

توسعه مدیریت انرژی و محیط زیست در منطقه پارس عسلویه عملیاتی می‌شود

مدیر بخش زیست محیطی طرح پژوهشی 'توسعه مدیریت انرژی و محیط زیست در منطقه پارس عسلویه' از عملیاتی شدن توسعه مدیریت انرژی و محیط زیست در منطقه پارس عسلویه برای نخستین بار در کشور خبر داد.


به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسین خواجه پور ضمن تبیین اهداف و رسالت‌های سازمان منطقه ویژه عسلویه در حوزه بهینه‌سازی انرژی و زیست محیطی افزود: این طرح با حمایت ستاد توسعه بهینه‌ سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سطح کشور به ویژه منطقه پارس عسلویه عملیاتی می‌شود.
وی، بررسی وضعیت زیست‌ محیطی منطقه ویژه پارس عسلویه به لحاظ کنترل آلاینده‌های هوا، آب و پساب را از جمله اهداف این طرح پژوهشی دانست.
خواجه پور با اشاره به خلاءهای دانشی موجود در بخش مدیریت انرژی و مدیریت زیست محیطی در منطقه پارس عسلویه خاطرنشان کرد: با درنظرگیری شرایط زیست‌ محیطی و هدررفت انرژی در منطقه پارس عسلویه، اجرای طرح های بهینه سازی جریان انرژی و مدیریت انتشار آلاینده ها در منطقه، در دستورکار مطالعات ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست قرار گرفته است.
وی ورود واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی فعال منطقه عسلویه به فرایند کاهش و انتشارات را هدف اصلی این طرح پژوهشی عنوان کرد و با اشاره به آلودگی های موجود در منطقه پارس یک و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی فعال در منطقه عسلویه به عنوان یک معضل اساسی گفت: با اجرای این طرح پژوهشی اینگونه واحدها به ‌صورت داوطلبانه و با درنظرگیری منافع اقتصادی خود وارد فرایند کاهش و مدیریت انتشارات آلودگی می شوند.
خواجه پور در توضیح کاهش انتشارات در میان واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی فعال منطقه عسلویه گفت: کاهش انتشارات پایدار از طریق بازار تبادل انتشارات در منطقه رخ می‌دهد و اجرایی شدن این مساله از پیچیدگی‌هایی برخوردار است که مهمترین آن مشخص شدن سهم مسئولیت آلودگی‌های هر واحد در منطقه است.
به اعتقاد وی تبادلات خوراک، محصول و خدمات تولیدی بین واحدها، بر پیچیدگی های مساله تخصیص مسئولیت های زیست محیطی می افزاید، چراکه اگر واحدی خوراکی را مصرف می‌کند که از یک تولیدکننده آلوده در منطقه ایجاد می‌شود، باید آن واحد مربوطه بخشی از مسئولیت زیست محیطی را برعهده گیرد.

** اجرای فاز نخست طرح توسعه مدیریت انرژی و محیط زیست
خواجه پور با اشاره به اجرای فاز اول در توسعه مدیریت انرژی و محیط زیست در منطقه پارس عسلویه بیان کرد: بر این اساس، در فاز نخست طبق تخمین میزان انتشارات واحدها و بکارگیری مدل های پراکنش آلاینده در منطقه، سطح استاندارد میزان کل انتشارات در منطقه پارس عسلویه محاسبه شده است.
وی گفت: مشخص کردن سقف انتشارات در منطقه پارس عسلویه در حال حاضر انجام شده و در صورت اجرایی شدن این طرح در منطقه، نیازمند استفاده از داده‌های میدانی به روز و دقیق‌تر خواهیم بود.
مدیر بخش زیست محیطی طرح پژوهشی 'توسعه مدیریت انرژی و محیط زیست در منطقه پارس عسلویه' بیان کرد: پس از تعیین سقف میزان استاندارد انتشارات، هر واحد ‌باید مسئولیتی را به عهده گیرد، برای این منظور نیز روش شناسی های نوین علمی پیشنهاد شده است تا بتوان مسئولیت‌های زیست محیطی واحدها را تعیین کرد
وی افزود: متدولوژی تعیین‌شده به ‌منظور جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی در منطقه پارس عسلویه می‌تواند برای جلوگیری از آلودگی آب منطقه هم مورد استفاده قرار گیرد.
خواجه پور با اشاره به اهمیت اجراسازی این پایلوت در بخش‌های مختلف بیان کرد: اگر این طرح پژوهشی به‌ عنوان یک پایلوت موفق در منطقه پارس عسلویه اجراسازی شود، تنها و نخستین طرحی خواهد بود که در خصوص مدیریت یکپارچه زیست‌محیطی مبتنی بر بازار تبادل انتشارات در سطح کشور ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به نقش ستاد توسعه بهینه ‌سازی انرژی و محیط ‌زیست معاونت علمی گفت: این ستاد با فراهم کردن زیرساخت ها و برگزاری جلساتی با حضور کارشناسان زبده این حوزه، ضرورت اجراسازی این طرح را در حوزه زیست ‌محیطی و مدیریت انرژی به بحث و گفت و گو گذاشت و در جلسه‌های تخصصی‌تر، طرح به همراه دستاوردهای فعلی ارائه شد.

 
 
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829