امروز:
دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

ارکیندو دبیرکل شد و گابن دوباره به اوپک پیوست : بیانیه پایانی نشست ١٦٩ وزیران نفت و انرژی اوپک

یکصد و شصت و نهمین نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) روز پنجنشبه (١٣خردادماه) با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی دبیرخانه اوپک، این نشست در بیانیه خود ابتدا انتصاب خالد الفالح را به عنوان وزیر انرژی، صنایع و منابع معدنی عربستان سعودی تبریک گفت و از علی النعیمی، وزیر پیشین نفت این کشور برای فعالیتهای برجسته اش در اوپک، قدردانی کرد.

این نشست همچنین از ویلسون پاستور- موریس، نماینده اکوادور در هیئت عامل اوپک، سفیر این کشور در اتریش و که در این نشست ریاست هیئت نمایندگی این کشور آمریکای جنوبی را بر عهده داشت تشکر کرد و به دولت و مردم جمهوری اکوادور برای خسارتهای غم انگیز زمین لرزه مهیب ١٦ آوریل تسلیت گفت.

نشست همچنین به فیاض حسن النعمه، معاون ارشد وزیر نفت عراق و نماینده این کشور به عنوان رئیس هیئت نمایندگی عراق و موسی الکانی، معاون شورای ریاست جمهوری دولت وحدت ملی لیبی که ریاست هیئت نمایندگی کشورش را در این نشست به عهده داشت، خوشامد گفت.

این نشست ضمن بررسی درخواست گابن برای پیوستن به این سازمان، پذیرش این کشور را از یکم ژوئیه ٢٠١٦ (١١ تیرماه) تصویب و گزارش دبیر کل و همچنین گزارش هیئت کمیسیون اقتصادی و دیگر موضوعهای اداری را بررسی کرد.

نشست با استقبال از توافق دسامبر پارسال (٢٠١٥) نشست تغییرات اقلیمی پاریس، تاکید کرد که چالشهای مرتبط با محیط زیست و تغییرات اقلیمی، سبب نگرانی همه اعضاست و کشورهای عضو اوپک به حمایت از توسعه پایدار و پذیرش اهمیت تداوم تلاش برای بهبود و پیشبرد اعتبارهای زیست محیطی در تولید و کاربرد نفت، متعهد هستند.

شرکت کنندگان در این نشست با بررسی دورنمای بازار نفت در سال ٢٠١٦ دریافتند که عرضه کشورهای غیرعضو اوپک در واکنش به تحولات بازار که در سال ٢٠١٥ اوج گرفت، رو به کاهش رفته است و انتظار می رود تولید کشورهای غیر عضو این سازمان در سال ٢٠١٦ تا ٧٤٠ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

امروز عرضه نفت خام به تنهایی بیش از یک میلیون بشکه در روز از اوج خود در آغاز سال ٢٠١٥ پایین تر است.

همچنین پیش بینی می شود که تقاضای جهانی نفت خام پس از رشد یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه ای در سال ٢٠١٥، یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه دیگر افزایش یابد که این رشد تقاضا با توجه به چالشها و تحولات اخیر اقتصادی، نسبتا مناسب است.

این نشست همچنین به این موضوع توجه کرد که قیمتهای نفت خام از آخرین نشست اوپک در دسامبر ٢٠١٥ به میزان بیش از ٨٠ درصد افزایش یافته و عرضه و تقاضا در حال همگرایی است و سطح ذخیره سازیهای نفت خام کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به تازگی نشانگر تعادل نسبی بوده است.

این موضوع موید این واقعیت است که بازار در روند توازن حرکت می کند. با این حال تازه ترین آمارها هنوز نشان می دهد که سطح ذخیره سازیهای نفت خام کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (او یی سی دی ) و غیر مرتبط با این سازمان، همگی فراتر از میانگین پنجساله هستندکه باید به سطوح عادی بازگردانده شوند.

این نشست همچنین با توجه به سطح بسیار پایین سرمایه گذاری کنونی در صنعت نفت، بر لزوم افزایش سرمایه گذاری در بخش بالادستی به منظور دستیابی به توازن بلندمدت در بازار نفت، تاکید کرد.

این نشست همچنین دوباره بر همکاری میان کشورهای عضو اوپک و غیرعضو برای تضمین ثبات بازار جهانی نفت و دستیابی به درآمد منطقی و پایدار برای کشورهای تولید کننده نفت و عرضه با ثبات، قابل اتکا، موثر و اقتصادی برای کشورهای مصرف کننده و بازگشت عادلانه سرمایه گذاران به صنعت نفت، تاکید کرد.

کشورهای عضو ضمن تایید این تصمیم، بر تعهد و پایبندی خود بر بازار با ثبات و متوازن نفت که قیمتها در آن در سطوح مناسب برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قرار داشته باشد، تاکید کردند.

همچنین اعضا با تاکید بر تعهد خود به تضمین بازار با ثبات و متوازن نفت در بلندمدت برای کشورهای تولید کننده و مصرف کننده، تاکید کردند که دبیرخانه با توجه به شرایط کنونی بازار، باید به نظارت و رصد دقیق تحولات در ماههای آینده ادامه دهد در صورت احساس نیاز به اعضا توصیه کند که دوباره نشستی تشکیل دهند و اقدامهای بیشتری را براساس شرایط حاکم بر بازار نفت، پیشنهاد کنند.

این نشست همچنین از کشورهای تولید کننده نفت غیرعضو اوپک خواست که با توجه به اهمیت هماهنگی میان همه کشورهای عمده صادر کننده نفت برای ایجاد توازن کلی در بازارهای نفت، به کشورهای عضو اوپک بپیوندند.

این نشست همچنین تصمیم گرفت که محمد بارکیندو را از تاریخ یکم اوت ٢٠١٦ (١١ مردادماه ٩٥) برای یک دوره سه ساله به سمت دبیرکلی این سازمان منصوب کند و از عبدالله سالم البدری برای هدایت دبیرخانه اوپک و این سازمان در دوران دبیر کلی خود، تشکر کرد.

این کنفرانس تصمیم گرفت که نشست عادی بعدی در روز چهارشنبه ٣٠ نوامبر ٢٠١٦ ( ١٠ آذرماه) در وین اتریش برگزار شود.

این نشست در پایان از دولت و مردم جمهوری اتریش و مقامهای شهر وین برای پذیرانی گرم و اقدامهای به منظور برگزاری این نشست تشکر و قدردانی کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829