امروز:
سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

مدیرعامل راه آهن: سهم راه آهن از حمل بار در افق 2025 به 30 درصد می رسد

تهران- ایرنا- مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در افق سال 2025 سهم راه آهن در حمل بار باید به 30 درصد و حمل مسافر باید به 18 درصد برسد و برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی هم اکنون احداث 9 هزار کیلومتر خط آهن جدید در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، محسن پورسید آقایی روز یکشنبه در مراسم گشایش چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی افزود: طول شبکه ریلی کشور هم اکنون به 10 هزار و 500 کیلومتر رسیده و راه آهن درصدد است در برنامه چشم انداز خود 9 هزار کیلومتر راه آهن جدید احداث کند و در حال حاضر قرارداد احداث 5 هزار کیلومتر راه آهن منعقد شده است.
وی گفت: اولویت ما در حوزه شبکه ریلی اتصال خط آهن ایران به تمام کشورهای همسایه است و هم اکنون راه آهن ایران به کشورهای ترکمنستان، ترکیه و پاکستان متصل شده و امیدواریم در آینده نزدیک اتصال راه آهن ایران به جمهوری آذربایجان، افغانستان و عراق عملی شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن افزایش ترانزیت ریلی را یکی از اولویت های مهم این شرکت اعلام کرد و گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده ترانزیت ریلی در سال 1394 نسبت به سال قبل از آن 93 درصد رشد نشان می دهد.
وی گفت: شبکه ریلی ایران به چهار بندر مهم بندرعباس، امیرآباد، امام خمینی(ره) و خرمشهر متصل است و در آینده نزدیک تلاش خواهیم کرد خطوط ریلی کشور به بنادر چابهار و انزلی نیز متصل شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد، لازمه توسعه فعالیت کریدورهای بین المللی ارتباط بین راه آهن و بنادر است تا بتوانیم از موهبت خلیج فارس در جنوب و دریای خزر در شمال استفاده کنیم.
پورسیدآقایی گفت: در دو سال اخیر با هماهنگی کشورهای منطقه نسبت به راه اندازی کریدورهای جدید و فعالسازی کریدورهای قدیمی اقدام کرده ایم و راه اندازی کریدور چین به تهران با همکاری کشورهای قزاقستان و ترکمنستان و همچنین اتصال خلیج فارس به دریای سیاه با همکاری کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان از آن جمله است.
وی راه اندازی کریدور بمبئی به بندر عباس، آستارا و بندر باتومی در گرجستان و فعالسازی کریدور بندرعباس، مسکو، هلسینکی با همکاری راه آهن روسیه را از دیگر برنامه های شرکت راه آهن در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و افزایش ترانزیت در حوزه ریلی عنوان کرد.
پورسید آقایی افزود: ما همواره با حمل و نقل انبوه محصولات نفتی مواجه هستیم که منبع مهمی برای درآمد دولت است. افزایش سهم حمل و نقل ریلی در انتقال فرآورده های نفتی همراه با تامین ایمنی و کاهش سوانح در انتقال مواد پرخطر نفتی در دستور کار ما قرار دارد و بندر امیر آباد در شمال ایران و بندرعباس و بندر امام خمینی(ره) در جنوب ایران هم اکنون پایانه های نفتی هستند که می توانیم در این بنادر عملیات تخلیه بارگیری محموله های نفتی را انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: حمل مواد نفتی با راه آهن در مقایسه با جاده مزیت های زیادی از جمله ایمنی بیشتر، صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش مخاطرات حمل مواد نفتی با کامیون دارد.
وی در پایان اظهار داشت: امروز ما شاهد برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی ریل - بندر - نفت همراه با دو رویداد مهم چهارمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و همایش مشترک ایران و ژاپن در زمینه فناوری های اخیر ریلی و کارهای زیست محیطی هستیم و بسیار خوشحالیم در این نمایشگاه 130 شرکت خارجی از 18 کشور و 180 شرکت داخلی حضوری موفقیت آمیز داشته اند.
به گزارش ایرنا، در این نمایشگاه شرکت هایی از کشورهای آلمان، انگلستان، سوئیس، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، چین، فنلاند، بنگلادش، بلژیک، جمهوری چک، روسیه، اوکراین، استرالیا، لهستان، سوئد و بلغارستان مشارکت دارند.
شرکت‌های زیمنس آلمان، آلستوم فرانسه، استادلر سوئیس، بمباردیر و بوخومر آلمان با انتقال دانش و فناوری، دستاوردهای خود را در صنعت حمل و نقل ریلی در این نمایشگاه عرضه می کنند.
این نمایشگاه بزرگترین رویداد نمایشگاهی بین‌المللی حمل و نقل ریلی در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود و در فضایی به وسعت 20 هزار متر مربع برپا شده است.
همزمان با برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی؛ همایش بین المللی(ریل- نفت - بندر) و گردهمایی تخصصی قطارهای پرسرعت ژاپن با حضور دست‌اندرکاران و کارشناسان حمل و نقل ریلی کشور، مسئولان انجمن‌های ریلی اسپانیا، ژاپن، ایتالیا، راه آهن قزاقستان، چین، چک و ایتالیا نیز برگزار می‌شود.
این نمایشگاه روزهای ۲۶ تا ۲۹ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران میزبان علاقمندان است.

 
 
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829