امروز:
سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

معاون اول رئیس جمهوری عنوان کرد: برنامه ریزی دولت برای کاهش تاثیری پذیری اقتصاد ایران از تحریمها

معاون اول رئیس جمهوری گفت: دولت طی سالهای گذشته در دوران اعمال تحریمها و محدودیتهای بین المللی علیه ملت و دولت ایران با سیاستگذاری و برنامه ریزی تلاش کرد تا اقتصاد کشور حداقل تاثیرپذیری را از این شرایط داشته باشد.

به گزارش خبرنگار شانا، اسحاق جهانگیری، ظهر امروز (شنبه، ١٨ اردیبهشت ماه) در سومین روز از برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در محل سالن میلاد با ابراز خرسندی از حضور در جمع صنعتگران نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در بیست و یکمین نمایشگاه نفت ایران برای آنها آرزوی توفیق کرد و از برپایی این رویداد بین المللی قدردانی کرد.

وی اظهار کرد: اهمیت این دوره نمایشگاه بین المللی نفت به دلیل آن است که پس از دوران تحریم و فشارهایی که در اقتصاد کشور بویژه در بخش نفت وارد شد، نخستین بار است که در دوران پساتحریم و لغو تحریمهای ظالمانه، شاهد برپایی این رویداد هستیم.

معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: دولت طی سالهای گذشته در دوران اعمال تحریمها و محدودیتهای بین المللی علیه ملت و دولت ایران با سیاستگذاری و برنامه ریزی تلاش کرد تا اقتصاد کشور حداقل تاثیرپذیری را از این شرایط داشته باشد و در مسیر مناسبی قرار گیرد که دستاوردهای آن قابل توجه بود.

ایران می تواند به یکی از کانونهای توسعه دنیا بدل شود

معاون اول رئیس جمهوری، بازگرداندن ثبات و آرامش به اقتصاد کشور، کاهش تورم فزاینده از ٤٠ درصد به ١١ درصد و بازگشت رونق به اقتصاد کشو را از دستاوردهای دولت طی سالهای گذشته برشمرد.

وی، با بیان این که اکنون در دوران پساتحریم به سر می بریم و برای شرکتهای خارجی و فعالان اقتصادی این پرسش مطرح است که سیاست دولت در این دوره چه خواهد بود، توضیح داد: طی ماههای گذشته شاهد حضور گسترده مقامهای عالیرتبه کشورهای آسیای شرقی، اروپایی و آمریکایی و شرکتهای معتبر بین المللی در ایران بودیم که مهمترین پیام حضور آنها تاکنون وجود ظرفیت و شایستگیهایی بوده است که ایران می تواند در این مقطع از تاریخ دنیا به یکی از کانونهای توسعه بدل شود.

جهانگیری با بیان برخی قابلیتها به منابع طبیعی، ذخایر نفت خام و گاز طبیعی، معادن، سرمایه انسانی، بازار و موقیعت ژئوپولیتیک در منطقه اشاره کرد و افزود: دولت به دنبال شتاب بخشیدن به روند توسعه و پیشرفت کشور است تا به جایگاه ممتاز خود برسد.

دیپلماسی مناسب وزارت نفت در افزایش تولید نفت خام ایران

جهانگیری اعلام کرد: انتظار داریم وزارت نفت با شجاعت، ریسک پذیری و با صلابت همیشگی امضای قراردادهای این بخش را دنبال کند و بداند همه بخشهای دولت از اقدامها و مذاکرات این وزارتخانه در همه بخشهای نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی حمایت می کند.

وی، با اشاره به این که برای رسیدن به سهم صادرات نفت خام ، وزارت نفت با دیپلماسی مناسب پیش از توافق در میدانهای مشترک، افزایش برداشت از میدان گازی پارس جنوبی، میدانهای غرب کارون و دیگر میدانها سرمایه گذاری کرد و کمتر از سه ماه تولید نفت خام ایران را به سطح پیش از تحریم رساند.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: دستاورهای عظیم صنعت نفت در این مدت نشان از تدبیر، آینده نگری و دوراندیشی حاکم بر این وزارتخانه دارد که امیدواریم با ادامه این روند شاهد شکوفایی و توسعه فزاینده این صنعت باشیم.

وی، با تاکید بر این که اقدامهای ارزنده وزارت نفت در بخشهای فناوری و دانش بنیان و همکاری با دانشگاهها با اهمیت است، گفت: با قدمت ١٠٠ ساله صنعت نفت و وجود محدودیتهای موجود در بخشهای ازدیاد و بازیافت تولید و برداشت صیانتی از میدانها، همکاری صنعت نفت و دانشگاهها نقطه عطفی برای فعال شدن ظرفیت علمی کشور و توسعه و رشد دانش در بخش برداشت نفت و گاز از میدانهاست.

وی تاکید کرد: دیگر اولویت صنعت نفت بومی کردن دانش و تجهیزات راهبردی و حمایت و حضور جدی بخش خصوصی و حرکت به سمت تولید داخل و خودکفایی است.

لزوم تلاش سازندگان داخلی برای راهیابی به بازارهای جهانی

معاون اول رئیس جمهوری، در ادامه از تولیدکنندگان و سازندگان داخلی خواست با تولیدکنندگان تجهیزات بزرگ و برند در دنیا مشارکت کنند و تا با افزایش توان تولید و کیفیت افزون بر داخل، به بازارهای جهانی راه یابند.

جهانگیری، بخش بهینه سازی مصرف سوخت را از مهمترین اقدامهای سال ٩٥ و آینده دانست و تصریح کرد: باید بهینه سازی در بخشهای مصرف خانگی، حمل ونقل و گازرسانی به روستاها، شهرها و نیروگاهها و کارخانه ها مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: دراین زمینه منابع خوبی در کشور پیش بینی شده که با مشارکت شرکتهای خارجی و بخش خصوصی می توانیم سهم مناسبی از بازار جهانی بهینه سازی را در بخشهای مختلف به خود اختصاص دهیم.

معاون اول ئییس جمهوری، حمایت از بخش خصوصی و سازندگان داخل را مورد تاکید قرار داد و گفت: امیدواریم با توانمندی بخش داخل درمسیر پیشرفت، اصلاح امور و افزایش کیفیت قرار گیریم.

وی، در پایان با خوشامدگدیی به شرکتهای خارجی، از وزارت خواست با اطمینان به مذاکره و امضای قرارداد بپردازد و اعلام کرد: سرمایه گذاران داخلی و خارجی بدانند دولت از همه مذاکرات و توافقها حمایت می کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829