اخبار

وزیر نفت در خانه ملت:
الگوی مصرف با روش مهندسی و توزیع فراوانی صورت‌حساب‌های مشترکان تعیین شد

وزیر نفت در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره نحوه تعیین گازبهای مشترکان ضمن اشاره به تکلیف دولت برای اصلاح الگوی مصرف از دو روش بهره‌گیری از مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و توجه به توزیع فراوانی صورت‌حساب‌های ۷۵ درصد از مشترکان گاز در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش شانا، جواد اوجی که از صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۹ فروردین‌ماه) برای توضیح درباره نحوه تعیین گازبهای مشترکان گاز حاضر شده است به موفقیت وزارت نفت در زمستان پارسال برای تأمین گاز همه مشترکان اشاره کرد و گفت: با وجود تحقق نیافتن سرمایه‌گذاری برای توسعه بخش نفت و گاز کشور توانستیم زمستان سال ۱۴۰۱ را بدون کمبود گاز برای مصارف خانگی و نیروگاهی با توکل به خدای متعال پشت سر بگذاریم.

وی از افزایش مصرف بی‌سابقه بنزین در نوروز سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با وجود ناترازی تولید و مصرف بنزین همزمان با افزایش مسافرت‌های بین‌شهری در ایام نوروز و مصرف بی‌سابقه بنزین توانستیم بدون مشکل سوخت مورد نیاز مردم را تأمین کنیم و با وجود اینکه در بعضی روزها مصرف به اوج ۱۴۰ میلیون لیتر در روز نیز رسید، هیچ جایگاهی با کمبود بنزین مواجه نشد.

وزیر نفت از برنامه‌ریزی دشمن و استکبار برای ایجاد چالش در تأمین گاز و بنزین در شرایط ویژه کشور یاد کرد و تصریح کرد: قصد داشتند با این اقدام زمینه نارضایتی عمومی را فراهم کنند که به لطف پروردگار و تلاش همکاران کید و ترفند دشمن خنثی شد.

افزایش گازبها در قانون بودجه ۱۴۰۱ تکلیف شده بود

اوجی به بند «م» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اشاره و اذعان کرد: دولت مکلف به اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی بود و در بند «ک» تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۱ تکلیف شده است تا تعرفه‌های مصارف خانگی اصلاح شود.

وی افزود: همان‌طور که در گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی آمده است در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ وزارت نفت پیش از موعد مقرر در قانون، پیش‌نویس آیین‌نامه مذکور را به دفتر هیئت دولت ارسال کرد که پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و با توجه به مصلحت کشور، سرانجام ۱۶ آذر ۱۴۰۱ آیین‌نامه مذکور مصوب و ابلاغ شد که در جدول پیوست آیین‌نامه مذکور تعرفه بخش خانگی در ۱۲ پله مصرف و در ۵ اقلیم آب و هوایی تعیین و ابلاغ شده است.

وزیر نفت از اطلاع‌رسانی شرکت ملی گاز در مورد آیین‌نامه مذکور خبر داد و گفت: شرکت ملی گاز اطلاع‌رسانی پیامکی را برای مشترکان پرمصرف در پیش گرفت و از ظرفیت دیگر رسانه‌ها از جمله صداوسیما و جراید و شبکه‌های مجازی نیز برای آگاهی مشترکان استفاده کرد.

۲ روش اصلاح قیمت گازبهای مشترکان

اوجی در تشریح روش وزارت نفت برای اصلاح گازبها گفت: در اجرای تکلیف مجلس محترم در بند «م» تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ و اصلاح الگوی مصرف گاز و تعیین پله‌های مصرف ۲ روش را مورد استفاده قرار دادیم، در گام نخست بر مبنای استانداردها و معیارهای مصرف انرژی مندرج در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان برای تعیین گازبها اقدام کردیم.

وی افزود: در روش دوم از ابزار بررسی توزیع فراوانی صورت‌حساب‌های مشترکین سال ۱۴۰۰ و استخراج مصرف ۷۵ درصد مشترکان گاز بهره گرفتیم.

وزیر نفت تأکید کرد: با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلاح الگوی مصرف رفع مشکل ناترازی بین تولید و مصرف گاز است، نمی‌توان تنها الگوی مصرف گاز را مبنای گازبهای مشترکان قرار داد و بر همین اساس سرانجام آیین‌نامه اصلاح الگوی مصرف بر مبنای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و انطباق با الگوی مصرف ۷۵ درصد از مشترکان و واقعیت مصرف مشترکان به هیئت دولت ارسال شد. به عبارت دیگر الگوی مصرف گاز از دو روش مهندسی و توزیع فراوانی صورت‌حساب‌ها در سال ۱۴۰۰ استخراج شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829