امروز:
یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار

رئیس جمهوری : احیای تالاب هورالعظیم از موفقیت‌های زیست محیطی دولت یازدهم است

رئیس جمهوری گفت: دولت یازدهم همسو با حفاظت از محیط زیست، اقدام‌های گسترده دیگری نیز انجام داده که از جمله آن احیای تالاب هورالعظیم است و امروز به واسطه این اقدام‌ها بیش از 80 درصد سطح این تالاب را آب فرا گرفته است.

به گزارش شانا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، امروز (دوشنبه، 12 تیرماه) در همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار گفت: دولت یازدهم، دولت محیط زیست بود و اولین تصمیم آن احیای دریاچه ارومیه بود.

وی افزود: یکی از اولویت‌های دولت یازدهم مسئله محیط زیست بوده و حتی دولت یازدهم به نام دولت محیط زیست، شناخته می‌شود و اولین تصمیم ما در این دولت تصمیمی زیست محیطی و اولین مصوبه در دولت در رابطه با احیای دریاچه ارومیه بود.

روحانی تصریح کرد: دولت یازدهم همسو با حفاظت از محیط زیست، اقدام‌های گسترده دیگری نیز انجام داده که از جمله آن احیای تالاب هورالعظیم است و امروز به واسطه این اقدام‌ها بیش از 80 درصد سطح این تالاب را آب فرا گرفته است.

رئیس‌ جمهوری با اشاره به تصمیم‌ها و اقدام‌های دولت در رابطه با احیای دیگر تالاب‌ها در کشور از جمله تالاب هامون، عنوان کرد: این اقدام‌ها نه به معنای آن است که تلاش‌های ملی ما همسو با احیای محیط زیست کافی بوده، اما در حد توان و اعتبارات خود توانسته‌ایم اقدام‌های ارزشمندی را در طول 4 سال به انجام برسانیم که این اقدام‌ها ادامه یافته و تکمیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: همچنین نسبت به هورالعظیم در استان خوزستان و دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان نیز اقدام‌هایی باید انجام شود که در این مورد نیز تلاش خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: باوجود این‌که درصدی از منشا طوفان‌های گرد و غبار کشورمان داخلی است و حدود 2 میلیون هکتار از بیابان‌های ایران می‌توانند منشا گرد و غبار باشند و گاهی هم هست، اما منشا خارجی گرد و غبار ایران با منشا داخلی آن قابل قیاس نیست به نحوی که 20 درصد گرد و غبار کشورمان داخلی و منشا 80 درصد آن خارجی است.

رئیس‌ جمهوری گفت: کشورهای عراق، اردن، کویت، سوریه، عربستان، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان جزو کشورهایی هستند که در منطقه ما منشا گرد و غبار هستند که به داخل ایران سرازیر می‌شود و گاهی در طول 24 ساعت، 8 میلیون مترمکعب خاک با طوفان گرد و غبار جابه‌جا می‌شود و این به معنای آثاری است که می‌تواند در زندگی،‌ سلامت، کشاورزی و باغات مردم و محیط زیست کشورمان داشته باشد.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران، اقدام‌های لازم درون‌ سرزمینی را ضروری دانسته و این راه را با احیای دریاچه‌ها، تالاب‌ها، مهار بیابان‌ها، جلوگیری از بیابان‌زایی با کشت نهال و مالش پاشی و با حق‌آبه‌ای که برای دریاچه‌ها و تالاب‌ها قائل است، ادامه خواهد داد، اما در عین حال باید کشورهای منطقه در کنار هم بوده و به یکدیگر کمک کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829