امروز:
دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

یادداشت

استفاده از نیروی هوای فشرده در خودرو

تغيير سبد انرژی با توجه به آثار مخرب آلایندگی زیست‌محيطی در كشور كه تحميل‌كننده هزینه­های اجتماعی، زیست‌محيطی و درمانی جبران‌ناپذیری به شهروندان خصوصاً كلان‌شهرها شده است یكی از ضرورت­های اجتناب‌ناپذیر است. یكی از راهكارهایی كه امروزه مورد توجه دولت­ها قرار گرفته است استفاده از وسایل نقليه با سوخت پاک به عنوان یكی از فناوری­های جایگزین فناوری­های موجود در صنعت خودروسازی است.

در این گزارش به استفاده از سوخت پاک هوا در حمل‌ونقل پرداخته شده است و پارامترهای مهم تحلیل یک سوخت که شامل عملکرد، هزینه و آلایندگی می‌باشد را مورد بررسی قرارگرفته و نمونه‌های تجاری موجود در بازار معرفی می‌گردد.

طبق بررسی انجام شده مشاهده می‌شود با وجود اینکه هوا یک سوخت ارزان و پاک می‌باشد، هزینه فشرده‌سازی آن و بازدهی عملکرد موتور آن باعث می‌شود استفاده از هوای فشرده در حمل‌ونقل با چالش‌هایی روبرو باشد و تنها بتوان آن را در مسافت‌های کم و خودروهای کوچک به کار گرفت هرچند در این حالت نیز با در نظرگرفتن هزینه فشرده‌سازی، نسبت به سوخت‌های دیگر گران‌تر خواهد بود. شاید در حال حاضر استفاده از هوای فشرده را فقط در حالت هیبرید یا ترکیبی در کنار موتور احتراقی بتوان توجیه‌پذیر دانست که نمونه‌هایی از آن هم ساخته شده و به نتایج قابل قبولی نیز رسیده است.

برای مشاهده متن کامل مقاله در این قسمت کلیک کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829