یادداشت

برنامه مسئولیت اجتماعی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در سال 1400

   علی بهشتی:مسئول اجرایی کمیته مسئولیت اجتماعی

یکی از مصادیق بارز اقدامات مسئولانه صنعت نفت، فعالیت­های مرتبط با بهینه­سازی مصرف سوخت بوده و با کاهش انتشار کربن و دیگر پیامدهای مرتبط، دارای آثار مطلوب زیست محیطی و همچنین نتایج اجتماعی و اقتصادی مؤثری بوده است که ابعاد مختلف ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت را پوشش می دهد،

اهم وظایف، اهداف و موضوعات اساسی مسئولیت اجتماعی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در قالب بهينه‌سازي مصرف انرژی در بخش های حمل و نقل، ساختمان و مسكن  صنعت می باشد که در كمك به رشد تكنولوژي و بهبود كيفيت محصولات از نظر مصرف انرژي در صنايع سازنده تجهيزات مصرف‌كننده سوخت، توسعه فرهنگ مصرف بهينه انرژي در سطوح مختلف جامعه از طريق انتشار كتاب، مجلات و مقالات، تدوين برنامه‌هاي لازم در رسانه‌هاي گروهي، آگاه‌سازي و آموزش عمومي و همچنين ايجاد سيستم‌هاي تشويقي در جهت تعميق فرهنگ بهينه‌سازي مصرف انرژي و حمايت مالي و پشتيباني علمي از فعاليت‌هاي بخش‌هاي غيردولتي و مؤسسات پژوهشي و دانشگاه‌ها در زمينه ارتقاء فن آوري‌هاي صرفه جويي انرژي و فراهم نمودن زمينه‌هاي علمي بهبود مديريت مصرف انرژي طبقه بندي مي‌گردد.

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تاکنون بر اساس اسناد بالادستی و سياست‌هاي مرتبط همچون تبصره ماده 11 واحده قانون بودجه سال 1385، سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف سال 1389، قانون اصلاح الگوی مصرف به شماره1770 سال 1390، ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور سال 1394 و قانون پنجساله برنامة ششم توسعه 1396-1400 با بهينه‌سازي مصرف سوخت و مديريت تقاضا در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی به ویژه در ابعاد اقتصادی و زیست محیطی فعاليت مستمر داشته است.

همانگونه که شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ایفای بخشی از مسئولیت صنعت نفت در قبال جامعه پیشتاز بوده است و قریب به دو دهه در این زمینه به انجام وظیفه پرداخته است در فراتر رفتن از اقدامات خیرخواهانه و ایجاد "خلق ارزش مشترک" نیز که در ادبیات مسئولیت اجتماعی نسبتاً نوظهور می­باشد، پیشگام بوده است.

 این شرکت در اوایل دهه دوم فعالیت خود در حدود سال­1393، اقدام به طرح­ریزی اقداماتی نمود که به نوعی خرید صرفه جویی انرژی محسوب می­شوند. در حقیقت ضمن حمایت از شکل­گیری زمینه­هایی نوین از سرمایه گذاری و کسب وکار، ارزشی مشترک بین جامعه (در سطح ملی) و سرمایه گذاران و صنعت نفت ایجاد شد که در قالب طرح های ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، تبلور یافت. این طرح­ها بسیاری از ابعاد سه­گانه مسئولیت را در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی، پوشش داده و موجب شکل­گیری کسب و کارهای جدید و ایجاد اشتغال نیز شده است.

در سال­های اخیر بخش عمده فعالیت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برپایه قانون اصلاح الگوی مصرف و پیگیری طرح­های کاهش شدت و بهینه سازی مصرف انرژی، بویژه در قالب ماده 12 قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور شکل گرفته است. فرآیند انجام امور طبق این قانون مبتنی بر سرمایه گذاری بخش خصوصی و عمومی به منظور صرفه­جویی مصرف سوخت بوده و تمامی الزامات فنی، اقتصادی و زیست محیطی نیز می­بایست لحاظ گردد. سرمايه­گذاري در طرح­های بهینه‌سازی، منجر به کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش مصرف انرژی در بخش­های مختلف گردیده و از این طریق با کاهش انتشار کربن نیز گامی در جهت تحقق مسئولیت اجتماعی شرکت برداشته می­شود. تعهد بازپرداخت اصل سرمايه­گذاري به عهده دولت از محل فروش منابع  صرفه جويي شده می­باشد.

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در پنجمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت که در دیماه 1399 برگزار   شد خوش درخشیده، گزارش مسئولیت اجتماعی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت موفق  به دریافت سپاس نامه از سوی مقام عالی وزارت، جناب آقای مهندس زنگنه  شده و همچنین ویدئو کلیپ شرکت که با تلاش ها  واحد فرهنگ سازی و روابط عمومی شرکت تهیه گردیده بود به عنوان کلیپ منتخب همایش معرفی و به نمایش درآمد.

برنامه مسئولیت اجتماعی  سال 1400 شرکت بهینه سازی مصرف سوخت مبتنی بر ابلاغیه مقام عالی وزارت نفت در خصوص مسئولیت اجتماعی و با استناد به تبصره ذیل ماده 80 اساسنامه شرکت ملی نفت ایران در خصوص "ایفای مسئولیت اجتماعی، در قالب توسعه پایدار و حفظ محیط زیست" و فصل دوم اساسنامه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در خصوص "موضوع، حقوق و اختیارات شرکت"، تدوین، تصویب و اعلام گردید.

برنامه مسئولیت اجتماعی سال 1400 شرکت بهینه سازی مصرف سوخت دارای سه بخش می باشد:

  • طرح های مصوب ماده 12 قانون رفع موانع تولید و طرح­های پژوهشی که منتج به کاهش مصرف سوخت، کاهش انتشار گازهای گلخانه­ای و در نتیجه حفظ محیط زیست و همچنین اشتغالزایی می­گردند.
  • برنامه های تبلیغاتی، فرهنگ سازی و آموزشی شرکت که در بازه زمانی سال 1399 تا 1403 اجرا خواهد گردید.
  • فعالیت­­های مرتبط با ایفای مسئولیت اجتماعی در قبال کارکنان

دیدگاه حاکم بر این برنامه در همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در سال 1393 در قالب مقاله «مروری بر تجربه صنعت نفت ایران در زمینه ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت از طریق بهینه سازی مصرف سوخت» توسط دبیر محترم کمیته مسئولیت اجتماعی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، آقای دکتر محمد علی مانیان تشریح شده و مورد تائید و تقدیر قرار گرفته است، از زحمات خالصانه و بی دریغ ایشان قدردانی می شود.

امیدواریم شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بتواند با برنامه ریزی جامع و کاملی صورت گرفته، قدم های موثری در راستای تحقق اهداف برنامه های مسئولیت اجتماعی سال 1400 بردارد. 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829