یادداشت

سيستم‌هاي حمل‌و‌نقل هوشمند با رویکرد مدیریت بار

     سيد علي هاشميان مسئول بهینه سازی انرژی خودروهای سنگین


سيستم حمل‌ونقل هوشمند (ITS - Intelligent Transportation System) یک پلتفرم لجستیکی است که با استفاده از فناوری به کسب و کارها کمک می‌کند تا حرکت فیزیکی کالا ، چه ورودی و چه خروجی را برنامه‌ریزی ، اجرا و بهینه‌سازی کنند. این سیستم اغلب بخشی از سیستم مدیریت زنجیره تأمین بزرگتري است که بعضاً به عنوان یک راه‌حل مدیریت حمل‌و‌نقل یا نرم افزار (سامانه) مدیریت حمل‌و‌نقل شناخته می‌شود. در عملیات حمل‌و‌نقل روزمره ، اطلاعات و اسناد و مدارک، اطمینانی را از تحویل به موقع بار و کالاها فراهم می‌کند. سیستم‌های حمل‌و‌نقل هوشمند همچنین روند حمل‌و‌نقل را ساده کرده و مدیریت و بهینه‌سازی حمل‌و‌نقل خود را از طریق زمینی، هوایی یا دریایی برای مشاغل آسان می‌کنند.

1. سيستم حمل‌ونقل هوشمند چيست؟


امروزه در مراجع مختلف، تعاریف متنوعی از سيستم حمل‌ونقل ارائه شده است. با توجه به تمام تعاریف می‌توان سامانه حمل‌ونقل هوشمند را این گونه تعریف نمود: "سامانههای حمل‌ونقل هوشمند، سامانه‌هایی هستند که با به کارگیری فناوری‌های پیشرفته ارتباطی، کنترلی، الکترونیکی، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای کامپیوتری باعث بهبود عملکرد فرآیندهای حمل‌ونقل شده و نقطه تلاقی روش‌های محاسباتی پیشرفته، فن‌آوری اطلاعات (IT) و ارتباط از راه دور است که با بخش حمل‌ونقل ترکیب شده است". بنابراین ITS را می‌توان به صورت استفاده از فن‌آوری محاسبات، فن‌آوری اطلاعات و فن‌آوری ارتباطات برای مدیریت لحظه‌ای ناوگان و شبکه‌هایی که جابجایی کالا و انسان در آن‌ها انجام می‌شود، تعریف کرد.
سيستمهای حمل‌ونقل هوشمند از اطلاعات، ارتباطات و فناوري كنترل استفاده می کنند تا به اداره شبكه حمل‌ونقل كمك كنند. ابزارهاي اين سيستم هوشمند علاوه بـر بهبود عملكرد شبكه حمل‌ونقل، براي جلوگيري از اتلاف وقت، صرفه‌جویی در سوخت و حفظ جان انسان‌ها نيز بكار مي‌روند و بدين صورت كيفيت زندگي و محيط‌زيست را بالا برده و باعث رونق بيشتر فعاليت‌هاي تجاري مي‌شوند.


كشورهايي كه در طي سال‌هاي اخير از سيستم‌هاي حمل‌ونقـل هوشـمند بهـره گرفته‌اند بـه يك توافق كلي درخصوص كاربردهاي آن رسيده‌اند كه به آن خدمات كاربران سيستم حمل‌ونقل هوشمند گفته مي‌شود. كاربران ITS را مجريان شبكه راه‌ها، تأمين‌كنندگان خدمات حمل‌ونقل و نيز مسافران و صاحبان مؤسسات بزرگ حمل‌ونقل تشكيل مي‌دهند. براي بهره‌مندي مؤثر و كارآمد از اين خدمات، متخصصان حمل‌ونقل مي‌بايست با ساير سهامداران و دست‌اندركاراني كه در اين حوزه فعاليت دارند ارتباط برقرار كنند كه اين گروه عبارتند از: مجريان حمل‌ونقل عمومي، كارگزاران خدمات اطلاع‌رساني، بخش خصوصي، مسئولين برنامه‌ريزي شهري، مديران مؤسسات حمل‌ونقل تجاري و مسافران.
متخصصان حمل‌ونقل كه به سيستم‌هاي هوشمند علاقه‌مند مي‌باشند مي‌بايست در سطح كاربردي از امكاناتي كه فناوري جديد ايجاد مي‌كند آگاه باشند. همچنين آنها بايد با سيستم ساختاري ITS كه هدف آن سازگار كردن مؤلفه‌هاي تكنيكي و سازماني آن در يك چارچوب هماهنگ است، آشنا شوند. بر اساس ساختار اين سيستم، براي آنكه به اين اطمينان برسيم كه تمام مؤلفه‌ها با يكديگر در تعامل مناسب هستند، استانداردهايITS بايد به اجرا درآيند و عملي شوند. اين استانداردها به مؤسسات حمل‌ونقل اين امكان را مي‌دهند كه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهاي مورد نياز خود را از فروشندگان به قيمت رقابتي تهيه كنند.
با كاربرد ITS ،پيشرفت‌هاي چشمگير (به ميزان ٢٠% تا ٣٠%) در حوزه امنيت و ايمني كار، كارآمدي، صرفه‌جویی در سوخت، بهره‌وري و كيفيت محيط‌زيست گزارش شده اسـت. كشورهايي كه از روش سيستم حمل‌ونقل هوشمند استفاده كرده‌اند، به ميزان ٢ تا ٨ برابر از سود بيشتري بهره‌مند شده و برنامه‌هاي آنان نيز از هماهنگي بالايي برخوردار بوده است. براي اجرا و توسعه سيستم حمل‌ونقل هوشمند در دنيا مسائل سازماني نسبت به مسايل فني و تكنيكي كار، دشوارتر و دردسرسازتر بوده‌اند.
مسئولين حمل‌ونقل كه درگير مسايل ITS مي‌شوند مي‌بايست با جايگزين‌هاي مناسب آن و راه‌هاي ابتكاري براي حل مشكلات سازماني مرتبط با آن آشنا باشند. بسياري از كشورها در سراسر دنيا برنامه‌هاي ITS را در سطح ملي به اجرا گذاشته و پروژه‌هاي ITS را در سطح محلي بكار گرفته‌اند. بر اساس تجارب اين كشورها هدف استفاده از سامانه‌‌های هوشمند حمل‌ونقل در جوامع مختلف می‌تواند متفاوت باشد، اما به صورت کلی اهداف بکارگیری آن را می‌توان کاهش ازدحام ترافیک، افزایش ایمنی، کاهش مصرف‌سوخت، کاهش تاثیرات مخرب زیست‌محیطی و بهبود کارآیی کلی سامانه‌های حمل‌ونقل در نظر گرفت.


2. چرا داشتن یک سیستم هوشمند حمل‌و‌نقل مهم است؟
سیستم‌های هوشمند حمل‌و‌نقل نقشی اساسی در زنجیره های تأمین دارند و بر هر بخش از فرآیند - از برنامه‌ریزی و تهیه تا تدارکات و مدیریت چرخه حمل - تأثیر می‌گذارند. دید گسترده و عمیق ارائه شده توسط یک سیستم قدرتمند منجر به برنامه‌ریزی و اجرای حمل‌و‌نقل کارآمدتر می‌شود که نتیجه آن رضایت بیشتر مشتری است. این به نوبه خود منجر به فروش بیشتر می‌شود و به رشد مشاغل کمک می‌کند. با داشتن چنین فضای تجارت جهانی پویایی که در آن زندگی می‌کنیم، داشتن سیستمی مهم است که به شما امکان می‌دهد با موفقیت در فرآیندهای پیچیده حول سیاست های تجاری و انطباق حرکت کنید.


3. مزاياي اصلي استفاده از سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند
3.1. صرفه‌جویی در مصرف‌سوخت
3.2. کاهش تردد بدون بار ناوگان
3.3. مدیریت و بهینهسازی جریان ترافیک و روان‌سازی حرکت
3.4. مدیریت و کنترل حوادث
3.5. مدیریت و پشتیبانی وسایل نقلیه امدادی و فوریتهای ویژه
3.6. مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض، هزینه پارکینگ، کرایه و ...
3.7. مانیتورینگ و کنترل حمل‌ونقل سبک و سنگین
3.8. مدیریت و ناوبری ناوگان برون شهری و درون شهری
3.9. مدیریت حمل‌و‌نقل همگانی
3.10. مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده
3.11. سیستمهای مدیریت مسیرهای شریانی و بزرگراه
3.12. سیستمهای ارائه اطلاعات به مسافر
3.13. سیستماتیک شدن روندهای لجستیکی از زمان نوبت‌گیری تا تخلیه در مقصد در راستای ایجاد نظم سازمانی در امور لجستیک.
3.14. اثرات مثبت زیست محیطی

4. فرآيندهاي کلیدی قابل استفاده توسط سیستم حمل‌و‌نقل هوشمند

در چند سال گذشته محبوبیت استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل هوشمند به طور مداوم در حال افزایش است. با این حال، استفاده از آن هنوز به جایی نرسیده است که متخصصان حمل‌و‌نقل آن را برای تجارت خود ضروری بدانند. در حقیقت، مطالعات نشان داده است که تا 5 سال پيش در حدود 35 درصد از حمل‌و‌نقل ها از ITS برای مدیریت فعالیت‌های خود استفاده می‌کردند و بسیاری از آنها هنوز از روش‌های قدیمی استفاده کردند و تصمیم به استفاده از این سیستم مدیریتی نداشتند. با این حال ، اکثر متخصصان حمل‌و‌نقل حداقل دانش ITS دارند و آگاه هستند که اگر بخواهند به کار خود ادامه دهند، مجبورند استفاده از آن را شروع کنند.
همانطور که تجارت حمل‌و‌نقل جهانی شده است، پیچیدگی های آن نیز زیاد شده است. از حمل‌و‌نقل امروز انتظار می‌رود که همانطوریکه به همه گوشه و کنار جهان دسترسی دارد ، خدمات سریع ، ارزان و با کیفیت بالا را نیز ارائه دهند. در جهانی که دسترسی به اطلاعات واقعی در کمترین زمان برای هر تصمیم‌گیری حیاتی است، نمی‌توان اهمیت ITS را برای تجارت حمل‌و‌نقل نادیده گرفت.
یک سیستم حمل‌و‌نقل هوشمند به هماهنگی تمام نقاط داده در یک شبکه حمل‌و‌نقل کمک می‌کند. مجموعه داده های حیاتی ، مانند نرخ ها و گزینه های مسیر، به ITS اجازه می دهد تا داده ها را در قالب قابل فهم ارائه دهد تا مدیران تدارکات بهترین تصمیم ممکن را در مورد حمل‌و‌نقل بگیرند. جدیدترین سیستم‌های حمل‌و‌نقل هوشمند موجود در بازار ، توانایی جمع‌آوری و گزارش دهی داده ها را بصورت بی‌وقفه دارا هستند.
مدیران لجستیک اکنون از سیستم‌های حمل‌و‌نقل هوشمند را برای کل عملیات حمل‌و‌نقل استفاده می‌کنند که شامل چهار فرآیند اصلی زیر است:


4.1. برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری: یک سیستم حمل‌و‌نقل هوشمند اطلاعات حیاتی را در زمان واقعی فراهم می‌کند تا متخصصان حمل‌و‌نقل بتوانند با توجه به مجموعه‌ای از پارامترها برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند. اینها شامل تصمیم‌گیری در مورد وسیله حملی است که هزینه های حمل‌و‌نقل ، مسیرهای کوتاه تر و توقف های کمتر در طول مسیر دارد.
4.2. اجرای برنامه‌های حمل‌و‌نقل: ITS بواسطه اتوماسیون عملکردهای حیاتی مانند پذیرش نرخ حمل و اعزام و ... اجرای برنامه‌های حمل‌و‌نقل را سریعتر و آسان تر می‌کنند.
4.3. قابل مشاهده بودن: ITS برای یک مدیر تدارکات امکان مشاهده بار را در طول مسیر آسان تر می‌کند به طوری که همه افراد درگیر، از جمله مشتری، می‌دانند که حمل‌و‌نقل در هر زمان دقیق است. مدیران تدارکات از نقطه A ، ورود به نقطه B ، ترخیص کالا از گمرک و صورتحساب و رزرو این دید را دارند.
4.4. اندازه‌گیری: بیشتر ITS دارای عملکرد گزارشگر شاخص عملکرد لجستیک (KPI) است که اندازه‌گیری عملکرد را آسان می‌کند.

5. طبقه‌بندی سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند
تاکنون با توجه به نیازهایی که در جوامع مختلف وجود داشته، طبقه‌بندی‌های متنوعی از خدمات سيستم حمل‌ونقل هوشمند انجام شده است. مهمترین این طبقه‌بندی‌ها عبارتند از:


5.1. سيستم مدیریت ترافیک: این سيستم به منظور بهره‌گیری موثر از ظرفیت شبکه معابر شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد و به کلیه عملیات شبکه معابر مربوط می‌شود.
5.2. سيستم اطلاع‌رسانی به مسافران: این سيستم به منظور ارائه اطلاعات دقیق از اوضاع ترافیکی و پوشش اطلاعات سفرها طراحی شده است تا مسافران و مدیران ناوگان بتوانند زمان، مسیر و شیوه سفر را براساس آن هماهنگ نمایند.
5.3. سيستم پیشرفته کنترل وسیله نقلیه: این سيستم قادر به کمک یا اصلاح رانندگی و تحت تأثیر قرار دادن اقدامات رانندگی می‌‌باشد و همچنین فن‌آوری‌های هوشمند درون وسیله نقلیه را تحت پوشش قرار می‌دهد.
5.4. سيستم بهره‌برداری از وسایل نقلیه تجاری: یکی از موانع موجود در تردد وسایل نقلیه تجاری، ‌اتلاف زمان در طی دریافت مجوز عبور (پرداخت عوارض) و کنترل وزن به منظور عدم وارد کردن خسارت به روسازی و کاهش بروز تصادفات است. این سيستم با استفاده از فناوری‌های هوشمند حمل‌ونقل به مدیریت پیشرفته وسایل نقلیه تجاری کمک به‌ سزایی می‌کند.
5.5. سيستم حمل‌ونقل همگانی: با به کارگیری سيستم‌‌های پیشرفته حمل‌ونقل همگانی که شامل اطلاع‌رسانی به هنگام، پرداخت الکترونیکی، راهنمایی در برنامه‌ریزی سفر و... می‌باشد، می‌توان مدیریت بهتری بر سيستم حمل‌ونقل همگانی اعمال نمود.
5.6. سيستم پرداخت الکترونیکی: این سيستم قادر به خدمات‌دهی هوشمند در پرداخت کرایه و دریافت خودکار عوارض می‌باشد.
5.7. سيستم خدمات رسانی اضطراری: یکی از مهمترین پارامترهای ارائه خدمات حمل‌ونقلی در سيستم‌هاي مختلف، تسریع در امر تشخیص، کنترل، مدیریت و عملکرد صحیح در مقابله با هرگونه اختلال در روند حرکتی کاربران است، که با استفاده از این سيستم می‌تواند انجام گردد.
5.8. سيستم نظارت بر شرایط محیطی و آب و هوا: این سيستم شامل فعالیتهایی می‌شود که شرایط محیطی و آب و هوا که بر شبکه حمل‌ونقل و کاربران آن تأثیرگذار هستند، را نظارت و مراقبت می‌کند.
5.9. سيستم امنیت شخصی مرتبط با حمل‌ونقل: دوچرخهسواران و عابران پیاده در عبور از معابر آسیبپذیر هستند، لذا سيستم‌های هوشمند می‌توانند تردد افراد سالمند، کودکان و معلولین را ایمنتر نمایند.
5.10. سيستم مدیریت واکنش نسبت به سانحه و ایجاد هماهنگی: تشخیص و واکنش به سوانح رانندگی از مهمترین مقوله‌های مدیریت کلان ترافیک می‌باشد. خدمات این سيستم شامل تعامل‌های بین سازمانی در عکس‌العمل آنها نسبت به سوانح طبیعی، ناآرامی‌های شهری یا تروریسم است.
5.11. سيستم امنیت ملی: سيستم‌هاي هوشمند حمل‌ونقل وضعیت امنی را به وجود می‌آورند که بر جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری اطلاعات به هنگام، در تشخیص و واکنش نسبت به موارد اضطراری در سطح ملی تکیه خواهد داشت.
5.12. سيستم پایش ایمنی ناوگان و راننده: این سيستم رانندگان و ناوگان را از لحاظ ایمنی، نوع بار، سابقه راننده و ... مورد بررسی قرار می‌دهد.

6. سيستم حمل‌و‌نقل هوشمند و ثيرات آن بر ارتقاي بازدهي
بزرگترین و مطلوب‌ترین مزایای ارائه شده توسط ITS صرفه‌جویی در هزینه‌ها و در نتیجه افزایش بازدهی(ROI) است. یک مطالعه توسط گروه مشاوره‌ای ARC نشان داده است که استفاده از سیستم مدیریت حمل‌و‌نقل تقریباً 6 درصد صرفه‌جویی می‌کند. کاربران این صرفه‌جویی را به کم هزینه بودن، مسیریابی بهتر و چانه زنی در خرید بهتر نسبت داده‌اند. با کسب اطلاعات هزینه از ارائه دهندگان مختلف امکان یافتن بهترین قیمت فراهم می‌آید. متقاضی می‌تواند از دفتر خود با استفاده از سیستم ITS بازار را به بازار خریدار تبدیل کند. تنها کاری که یک مدیر حمل‌و‌نقل باید انجام دهد این است که با کلیک بر روی دکمه ماوس بهترین گزینه ارائه شده را انتخاب کنید و در نتیجه آن با استفاده از این سیستم کاهش زمان و هزینه‌ها اتفاق می‌افتد، چیزی که هر مدیر حمل‌و‌نقل به دنبال دستیابی به آن است.
ITS با ردیابی خودکار چندین محموله، تمام اطلاعات را در لیست های دقیق و خوانا سازماندهی می‌کند ، که به مدیران در تصمیم‌گیری سریع و کارآمد کمک می‌کند. اتوماسیون همچنین خطاهای انسانی را که اغلب منجر به تصمیمات نادرست می‌شوند، از بین می‌برد. شرکتهایی که در حال حمل بار هستند به لطف تحقق ROI و کارایی به طور فزاینده‌ای به دنبال ITS هستند تا برتری رقابتی خود را افزایش دهند.

7. قابليت‌هاي موجود در سيستم‌هاي حمل‌و‌نقل هوشمند در جهان


7.1. دريافت ‌سفارش‌هاي حمل بصورت آنلاين
7.2. تغيير دستورات در مراحل مختلف حمل‌و‌نقل کالا
7.3. قابليت حمل کالا در محل انباشت آن
7.4. قابليت تسريع در فرآيند حمل به واسطه اعلام به نزديک‌ترين راننده
7.5. قابليت رصد بار در تمامي مراحل حمل و مديريت آن
7.6. تعيين نزديک‌ترين و بهينه‌ترين مسير براي رانندگان
7.7. ارائه مدارک تصويري از تحويل کالا جهت اطمينان از حمل آن
7.8. امکان رصد کالا در تمامي مراحل توزيع و تحويل، تعداد سفارشات، ميزان بار، ميزان تاخير در تحويل و امکان تهيه گزارش از آنها (اين امکان براي شرکت‌هاي حمل با است که ميزان موفق بودن کسب کار را براي ايشان نشان مي‌دهد)
7.9. قابليت يادآوري و هشدار در مراحل حمل بار
7.10. قابليت رصد آنلاين مسافت طي شده جهت تحويل بار بواسطه نصب GPS
7.11. قابليت رصد رفتارهاي راننده
7.12. امکان اخد نظرات کاربران و قابليت امتياز دهي براي همه نقش آفرينان اعم از شرکت‌هاي حمل بار ، رانندگان و غيره
7.13. قابليت چت با راننده

8. چه کساني از ITS استفاده می‌کند؟
سیستم‌های حمل‌و‌نقل هوشمند در درجه اول توسط مشاغل مورد نیاز برای حمل، جابجایی و دریافت کالا به صورت منظم استفاده می‌شود، از جمله، تولید کنندگان، توزیع کنندگان، شرکت‌های تجارت الکترونیکی، مشاغل خرده‌فروشی و شرکت‌هایی که خدمات لجستیکی ارائه می‌دهند.
مشاغل تقریباً در هر صنعت از ساختمان‌سازی گرفته تا علوم زیستی از سیستم مدیریت حمل‌و‌نقل استفاده می‌کنند. کاربران اصلی ، مشاغلی هستند که سالانه 100 میلیون دلار یا بیشتر برای حمل بار هزینه می‌کنند، اما در دسترس بودن راه‌حل های ITS مبتنی بر فضای ابری باعث شده است که امکان استفاده از مزایای ترکیب سیستم مدیریت حمل‌و‌نقل در زنجیره تأمین خود برای مشاغل کوچکتر نیز مقرون به صرفه باشد.
مشاغل می‌توانند یک سیستم مدیریت حمل‌و‌نقل مستقل خریداری کنند که بتواند با نرم افزارهای موجود در فضای ابری یا داخلی سازگار باشد. ITS ها می تواند به هر طرح تجاری کمک کند ، حرکت فیزیکی کالا را اجرا و بهینه کنند. اصولاً برنامه‌ریزی ITS بر اساس هزینه ، کارایی و مسافت مانند بهینه‌سازی مسیرهای حمل، به تجارت کمک می‌کند تا حالت حمل‌و‌نقل بهینه و بهترین شرکت حمل‌و‌نقل را انتخاب کند. يک ITS قوی می‌تواند در هر مرحله از زنجیره تأمین قابل مشاهده باشد ، و همراه با عملکرد مدیریت تجارت جهانی ، می‌تواند اطلاعات مربوط به تجارت و تعرفه ها را نیز ارائه دهد.
برخی از راه‌حل‌های پیشرفته ITS خدمات ردیابی را نیز فراهم و امکان تبادل اطلاعات در زمان واقعی بین شرکت‌های مخابراتی ، توزیع کنندگان ، انبارها و مشتریان را فراهم می‌کند. چنین سیستم‌هایپیشرفته ای همچنین ممکن است از پس کارایی در زمینه تدارکات بین المللی پیچیده ، از جمله تهیه اسناد واردات و صادرات مناسب و اطمینان از انطباق کالا با تجارت برخوردار باشد.

9. چگونه سطح بازی در ITS براي شرکت‌هاي خرد افزایش می‌‌يابد؟
تا همین اواخر ، شرکتهای بزرگ، سازنده های اصلی استفاده از ITS بودند. تا حدود زیادی ، این هنوز درست است. دلیل اصلی عدم اشتیاق زیاد حمل‌کنندگان سطح متوسط در استفاده از سیستم مدیریت حمل‌و‌نقل ، پیچیدگی سیستم ، هزینه بالای اجرا و نگهداری بود. اما، این شرکت‌های کوچک و متوسط، به این نتیجه رسیده امد که عدم استفاده از ITS آنها را در یک ضرر بزرگ قرار داده است. صرفه‌جویی در هزینه و افزایش کارایی یک مزیت مشخص به شرکت‌های بزرگ داد. اما اوضاع در حال تغییر است، امروزه سیستم حمل‌و‌نقل هوشمند دیگر غول های گران قیمت قبلی نیستند. جدیدترین پیشرفتهای فن آوری باعث سهولت نصب، استفاده آسانتر، سریعتر، کاربردی‌تر، کارآمدتر و ارزانتر شده است. هر باربری اعم از بزرگ یا کوچک می تواند از این سیستم ها سود زیادی ببرد. در حقیقت ، بسیاری از شرکت‌هاي سطح خرد تا متوسط را هدف قرار می‌دهند، زیرا تعداد آنها بیشتر است. پیشرفت قابل توجه دیگری که احتمالاً تأثیر گسترده ای بر آینده ITS خواهد داشت محبوبیت روزافزون رایانش مبتنی بر ابر (cloud) است. بسیاری از توسعه دهندگان ITS خدمات خود را در فضای ابری ارائه می دهند، بنابراین نگهداری سرورهای بزرگ و گران قیمت یا تیمی از پرسنل اختصاصی برای نگهداری این سیستم ها برای شرکتها غیرضروری است. پس از آن حمل کنندگان می توانند از هر کجا به یک سیستم مبتنی بر Cloud دسترسی داشته باشند و نگهداری آنها بسیار کم هزینه است و همین امر باعث جذابیت آنها برای کاربران می‌شود. کاهش هزینه های ITS تعداد شرکت‌هایی را در هر اندازه ای به طور فزآینده‌ای جلب می‌کند. شرکت‌های تامین‌کننده زیر‌ساخت که روی مدیریت حمل‌و‌نقل متمرکز شده‌اند به عنوان ارائه دهنده خدمات ITS به حمل‌و‌نقل بدون هزینه شناخته شده‌اند زیرا آنها می‌توانند از حاشیه سود کسب و کار خود را رونق بخشند. به دلیل استفاده از این فناوری آسان، تجار کوچک مرتبط باشرکت‌های زیر ساخت به طور فزآینده‌ای به دنبال دسترسی رایگان به ITS هستند. شرکت‌هاي مذکور به ITS متوسل می‌شوند تا وسیله‌ای برای تأمین رضایت بیشتر مشتری از طریق افزایش کارایی حمل‌و‌نقل و انبار، افزایش قابلیت‌های تحویل، کاهش موجودی کالا، بهبود جریان‌های مالی و افزایش بازگشت سرمایه خود باشند. بازار ITS هنوز در حال رشد است و فضای زیادی برای رشد وجود دارد. بازار ITS در حال حاضر در مرحله‌ای است که رایانه شخصی در دهه 80 بود.

10. آینده سيستم‌هاي حمل‌و‌نقل هوشمند
انتظارات مشتری، نه تنها برای تحویل به موقع بلکه برای تحویل دو روزه و حتی همان روز ، با به روزرسانی‌های سریع در طول فرآیند حمل، همچنان در حال افزایش است. مقررات تجارت جهانی (که همیشه در حال تغییر است)، زنجیره‌های تأمین را وادار به نوآوری برای همگام‌سازی می‌کند، این سیستم‌ها اغلب با سرمایه‌گذاری در سیستم حمل‌و‌نقل هوشمند باید قوی‌تر و دارای ویژگی‌های غنی‌تری شوند و پاسخ سریع تر به مصرف‌کنندگان و اطلاعات دقیق تر به مشاغل ارائه دهند.
یادگیری ماشینی (machine learning) با ارائه توصیه‌های بهتر و پیش‌بینی‌های دقیق‌تر ، ITS ها را باهوش‌تر می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند سیستم‌های حمل‌و‌نقل و مدیریت تجارت جهانی خود را با فناوری‌های نوظهور ادغام کنند تا بیشتر دیده شود و خدمات بهتری به مشتری ارائه دهند. برخی از این فن‌آوری های نوآورانه که در حال حاضر در دسترس هستند عبارتند از:


1-10 نظارت بر ناوگان اینترنت اشیا: دستگاه‌ها و حسگرهای اینترنت اشیا (IoT) ، نظارت بر ناوگان در زمان واقعی را به امری عادی تبدیل می‌کنند، از جمله رصد بار، مسیرها و دارایی‌ها. شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های سوخت و نگهداری خود را کاهش دهند و همچنین تاخیر را کاهش داده و ایمنی راننده را بهبود ببخشند.


2-10 دستیارهای دیجیتال: دستیارهای دیجیتال را اغلب چت بات می‌نامند و مکالمه‌ای ارائه می‌دهند که به اطلاعات حمل‌و‌نقل دسترسی سریع داشته و منجر به رضایت بیشتر مشتری می‌شود.


3-10 هوش تطبیقی و یادگیری ماشینی: سیستم‌های حمل‌و‌نقل هوشمند با استفاده از یادگیری ماشینی و دسترسی به داده‌ها و روندهای تاریخی قادر به پیش بینی دقیق تر زمان حمل‌و‌نقل، برنامه‌ریزی ظرفیت، شناسایی محموله‌های در معرض خطر (مانند کالاهایی که منقضی می شوند و یا محصولات حساس به زمان یا دما) و موارد دیگر. هوش مصنوعی پیشرفته شما را قادر می‌سازد تا توصیه‌های دقیق‌تری مانند مسیرهای جایگزین تحویل در بازه های پرترافیک را ارائه دهند.


4-10 Block chains: بلاک چین‌ها اکنون برای یکپارچه‌سازی پیچیده‌گی‌ها در بین حمل‌کنندگان، مشتریان و حامل‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. برنامه‌هایی مانند ردیابی و ردیابی هوشمند، شفافیت و قابلیت ردیابی را در سراسر زنجیره تأمین شما افزایش می‌دهند، اما با این وجود اطلاعات دقیق و ایمن را تضمین می‌کنند.
5-10 مدیریت زنجیره سرد: یکی دیگر از راه‌حل های بلاک چین موجود در سیستم‌های حمل‌و‌نقل هوشمند، مدیریت زنجیره سرد است که در صورت نیاز به حفظ دمای مختلف در ایستگاه‌های بازرسی مختلف در طول زنجیره تامین، کمک می‌کند. به عنوان مثال ، ممکن است لازم باشد مواد و محصولات فاسدشدنی یا حساس به دما در دمای خنک در کامیون حمل شده و یا در قفسه‌های فروشگاه جانمایی بهتری داشته باشند. با مدیریت زنجیره سرد، با استفاده از اطلاعات در لحظه که در اختیار تجار کشور مبدا قرار دارد می‌توان درجه حرارت را در سراسر زنجیره تامین کنترل کرد .


11. قابليت‌هاي سيستم‌هاي حمل‌و‌نقل هوشمند در ايران
11.1. صرفه‌جویی در زمان رانندگان
11.2. جلوگیری از رسوب کالا
11.3. حذف کاغذ از روندهای موجود لجستیک در مجتمع با هدف کاهش هزینه‌ها و خطای انسانی
11.4. ایجاد بستری مناسب جهت بازمهندسی تدریجی اکوسیستم حمل‌ونقل جاده‌ای کالا.
11.5. همسان‌سازی امور لجستیکی بصورت مجازی برای صاحبان بار، شرکت‌های حمل‌ونقل، رانندگان و ...
11.6. بکارگیری تکنولوژی تحلیل و توزیع هوشمند بار و ناوگان (Smart Dispatching) با بهره‌گیری از راهکارهای سیستم برج مراقبت لجستیکی (Logistics Control Tower) در راستای پیاده‌سازی هاب استانی و ستادی جهت پایش پیش‌بینی جریان حمل.
11.7. ایجاد سالن‌های اعلام بار مجازی برای مجتمع‌هایی که خارج از پایانه جذب ناوگان انجام می‌دهند.
11.8. بهبود شاخص بهداشت روانی رانندگان، افزایش کرامت انسانی و در نتیجه افزایش رضایتمندی آنها.
11.9. تجمیع داده‌ها با دسترسی ستاد، استان‌ها، شرکت‌های حمل‌ونقل، مالکان ناوگان و رانندگان به مستندات و تاریخچه فرآیندهای حمل خود.
11.10. قابلیت صحت‌سنجی داده‌ها، رهگیری حمل، کاهش حمل بدون بارنامه با راستی‌آزمایی مضاعف داده‌های تولیدی.
11.11. تعدیل معضل بومی‌گرایی افراطی (یکی از دلایل اصلی پیمایش بدون بار ناوگان می‌باشد) با اعمال سیاست‌های تشویقی و ترغیبی در سطوح محلی، استانی و سراسری.
11.12. ایجاد بستری کامل جهت اجرای دقیق‌تر بارنامه الکترونیکی، ظهرنویسی آن و ارسال نسخه‌ای تایید شده به ذینفعان.
11.13. آماده کردن زیرساخت برای کاهش معضل پرداخت کرایه پس از رسید.
11.14. پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و پایدارسازی حمل‌ونقل جاده‌ای کالا برای همه ذینفعان.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829