امروز:
چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

یادداشت

طرح"توليد قواي محركه كم مصرف در خودروهاي داخلي و جايگزيني با خودروهاي فرسوده "

طی سال های اخیر یکی از معظلات مهم کشور مصرف سوخت بی رویه و آلودگی منتشر شده از خودروهای می باشد.

 براساس نتایج آزمون های پنج سال گذشته مراجع رسمی، متوسط مصرف سوخت خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل برابر با 9 لیتر در هر صد کیلومتر می باشد که این میزان در خودروهای روز دنیا که از فناوری های نوین کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها استفاده می نمایند، به طور متوسط برابر  با 6 لیتر در هر 100 کیلومتر می باشد.

 این در حالی است که اتحادیه اروپا تا سال 2020 مجدداً کاهش 20% مصرف سوخت را به خودروسازان تکلیف نموده است. یکی از مهمترین راه حل های پذیرفته شده برای کاهش مصرف سوخت در بخش حمل ونقل در دنیا بکارگیری فناوری های جدید در طراحی و تولید قوای محرکه با سطح مصرف و آلایندگی بسیار پایین می باشد.

هدف اصلی این طرح، توسعه و تولید خانواده قوای محرکه بر اساس استانداردهای روز دنیا در داخل کشور با توانایی پاسخگویی به نیازهای داخلی (برای محدوده خودروهای سواری تولیدی در داخل کشور شامل کلاس های A، B و C با پلت فرم های فعلی یا پلت فرم جدید) است.

به استناد ماده 12 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاء نظام مالي کشور مصوب 1394 و آيين نامه اجرايي آن،  طرح " توليد قواي محركه كم مصرف در خودروهاي داخلي و جايگزيني با خودروهاي فرسوده "  از سوی وزارت نفت پیشنهاد و پس از تصویب در شورای محترم اقتصاد، به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تکلیف شده است.

این طرح با اهداف کاهش مصرف بنزین ، کاهش انتشار آلا ینده های زیست محیطی ناشي از احتراق بنزين موتور، کمک به اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای سواری فرسوده  و بهبود شرايط اقتصاد انرژي با كاهش واردات بنزين يا امكان صادرات آن اجرا خواهد شد .

برآورد می‌گردد با اجرای کامل این طرح طی 10 سال حداقل میزان  1 ميليارد لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی شود. و از این طریق حداقل 371 هزار تن از انتشار گاز دي اكسيد كربن کاسته خواهد شد . همچنین ارزش صرفه جویی حاصله از اجراي طرح  328 میلیون دلار طی 5 سال برآورد می گردد. که این میزان طی 5 سال به سرمایه گذاران عامل صرفه جویی / خودروسازان مطابق با مصوبه شورای اقتصاد پرداخت خواهد گردید.

اين طرح كه در قالب ماده 12 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير توسط وزارت نفت تعريف و در دستور كار شركت بهينه سازي مصرف سوخت قرار گرفته است پس از طی مراحل قانونی  به مرحله اجرا خواهد رسيد.

 

کورش هاشمی ، رئیس امور فناوری خودروهای سبک و مدیر پروژه  طرح

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829