دمای زمین با تحقق کربن خنثی در چین ۰.۲۴ درجه کاهش می یابد

تهران- ایرنا- نتایج بررسی های دانشگاه کمبریج نشان می دهد، رسیدن چین به وضعیت کربن خنثی تا پیش از سال ۲۰۶۰ می تواند سبب کاهش تخلیه ۲۱۵ میلیارد تن گاز دی اکسید کربن طی ۴۰ سال آینده و کم شدن ۰.۲۴ درجه ای دمای کره زمین در قرن جاری شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از رادیو بین المللی چین، پکن اعلام کرده است با اتخاذ تدابیر گسترده تلاش خواهد کرد ابتدا تا پیش از سال ۲۰۳۰ میزان تخلیه کربن خود را به اوج برساند و سپس تا قبل از سال ۲۰۶۰ به وضعیت کربن خنثی برسد.

کربن خنثی یعنی از طریق روش هایی مانند جنگلکاری، کاهش تخلیه گازهای گلخانه ای و صرفه جویی در مصرف انرژی و میزان دی اکسید کربن منتشر شده در یک کشور خنثی شود و به صفر برسد.

چین برای تحقق این مهم سه گام عملیاتی را طراحی کرده است. در گام اول که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ است انتشار دی اکسید کربن به اوج می رسد، در گام دوم یعنی در سال های ۲۰۳۱ تا ۲۰۴۵ نیز کاهش سریع انتشار دی اکسید کربن اتفاق می افتد و در گام سوم یعنی در سال های ۲۰۴۶ تا ۲۰۶۰ نیز کربن صفر تحقق خواهد یافت.

با تحقق این دو مهم در چین، روند افزایش دمای هوای جهان تا سال ۲۱۰۰ میلادی ۰.۲ تا ۰.۳ درجه کاهش می یابد، میزان انتشار دی اکسید کربن در هر واحد تولید ناخالص داخلی چین تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۶۵ درصد کاهش می یابد و در نهایت ۶ میلیارد متر مکعب به پوشش جنگلی چین تا سال ۲۰۳۰ اضافه می شود.

رسیدن چین به وضعیت کربن خنثی همچنین برای جهان نیز چندین فرصت ایجاد خواهد کرد که یکی از آنها در زمینه انرژی پاک است. بر این اساس چین تلاش خود را برای توسعه انرژی های بادی و خورشیدی افزایش می دهد که این کار باعث افزایش سفارش برای تولید کنندگان تجهیزات انرژی پاک در جهان خواهد شد.

از سوی دیگر با جایگزینی خودروهای سوخت فسیلی با خودروهای برقی، چین به بازار عظیم تولید کنندگان خودرو برقی در جهان تبدیل خواهد شد.

به نظر می رسد میزان سرمایه گذاری چین در پروژه های کم کربن و سبز به صدها تریلیون یوان برسد که فرصت های فراوانی برای موسسات مالی فعال در زمینه این پروژه ها در سراسر جهان ایجاد خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829