انرژی های تجدیدپذیر

انرژی پاک؛ اهداف بلندمدت کشورها برای رهایی از سوخت‌های فسیلی

تهران-ایرنا- استفاده از انرژی باد و خورشید به عنوان منابع انرژی پاک با توجه به تجدیدناپذیر بودن منابع فسیلی مانند نفت و گاز اهمیت یافته است. این موضوع ساخت مزارع خورشیدی و استفاده از توربین های بادی را به یکی از اهداف بلندمدت کشورها برای چرخش از تولید برق با استفاده از سوخت فسیلی تبدیل کرده است.

 به گزارش ایرنا،باد به عنوان یک منبع انرژی پاک محسوب شده و هزینه تولید برق به وسیله آن کمتر از تولید برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی است و همچنین آلودگی و گاز گلخانه ای کمتری تولید می‌کند. مقدار زیاد انرژی خورشیدی نیز ، آن را به یک منبع الکتریسیته بسیار جذاب تبدیل کرده‌است.

باد منبع انرژی کارامد تری نسبت به نور خورشید است. توربین های بادی درمقایسه با پنل های خورشیدی دی اکسید کربن کمتری را منتشر می کنند و  به رغم مصرف انرژی کمتر، در مجموع انرژی بیشتری تولید می کنند. در حقیقت یک  توربین بادی به اندازه حدود ۴۸ پنل خورشیدی برق تولید می کند.

انرژی پاک؛ اهداف بلندمدت کشورها برای رهایی از سوخت‌های فسیلی

با این حال در سال ۲۰۱۱، آژانس بین‌المللی انرژی بیان کرد: «توسعه فناوری‌های انرژی خورشیدی مقرون به صرفه، پایان‌ناپذیر و تمیز دارای مزایای طولانی مدت خواهد بود. این امر از طریق اعتماد به یک منبع بومی، پایان‌ناپذیر و عمدتاً مستقل از واردات، امنیت انرژی کشورها را افزایش داده، باعث افزایش پایداری، کاهش آلودگی، کاهش هزینه‌های مربوط به جلوگیری از گرمایش زمین و پایین نگه داشتن قیمت سوخت های فسیلی می‌شود. این مزایا جهانی هستند.

اندیشکده اِمبر در لندن به تازگی گزارش داد: اکنون یک دهم از برق جهان از انرژی باد و خورشید تولید می شود.

در ۵ سال گذشته استفاده از انرژی باد و خورشید دو برابر شده است و افزایش انرژی های تجدیدشدنی باعث کاهش ۴ درصدی تولید برق از زغال سنگ شده است.

در اتحادیه اروپا،  انرژی خورشیدی و بادی تقریبا ۲۰ درصد از  تولید کل برق این اتحادیه را در سال ۲۰۲۰ تشکیل داد که دو برابر میانگین جهانی بود. این بدین معنا است که انرژی های تجدیدشدنی برای اولین بار بیش از سوخت فسیلی در تولید انرژی در این اتحادیه نقش داشتند.

انرژی پاک؛ اهداف بلندمدت کشورها برای رهایی از سوخت‌های فسیلی

در بین کشورهای گروه ۲۰ تنها  استفاده انگلیس از انرژی های بادی و خورشیدی بالاتر بود و ۲۹ درصد از منابع انرژی در این کشور را تشکیل می داد. اما برخی از اعضای اتحادیه اروپا عملکرد بهتری نسبت به بقیه دارند. توربین های بادی و پنل های خورشیدی به ترتیب ۶۳ درصد و ۳۳ درصد از منابع تولید برق در آلمان راتشکیل می دهند.

دیو جونز مدیر برنامه اندیشکده گفت اکثرکشورهای سراسر جهان اکنون در حال ساخت نیروگاه های برق بادی و خورشیدی هستند.

وی افزود: هر چند اروپا نقش پیشتازی در استفاده از برق بادی و خورشیدی دارد به نظر می رسد این قاره در انتقال از انرژی فسیلی به انرژی پاک تنها نیست. دیگر کشورها نیز نه تنها تعهداتی در این زمینه ها داشته اند بلکه به طور پویایی انتقال به انرژی های سبز برای تولید برق را آغاز کرده اند.

رشد جهانی انرژی بادی و خورشیدی همچنین باعث شده که استفاده از زغال سنگ به میزان قابل توجهی کاهش یابد. در اتحادیه اروپا استفاده از زغال سنگ تقریبا در ۵ سال گذشته به نصف کاهش یافته است که این امر باعث شده انتشار گازهای گلخانه ای حدود ۷ درصد کاهش یابد.

چین تنها کشور گروه ۲۰ است که بیشترین استفاده از سوخت زغال سنگ را در سال ۲۰۲۰ داشته است. به دلیل افزایش تقاضای انرژی استفاده از این سوخت بیشتر از گام های این کشور به سمت و سوی انتقال به استفاده از انرژی های پاک برای تولید برق بوده است.

انرژی پاک؛ اهداف بلندمدت کشورها برای رهایی از سوخت‌های فسیلی

در آمریکا، نتایج نظرسنجی پیو نشان می دهد که۸۴ درصد از افراد بزرگسال در این کشور از توسعه مزرعه های پنل خورشیدی و ۷۷ درصد از  توربین های بادی حمایت می کنند اما جمهوریخواهان و دموکرات ها در این کشور به شکل فزاینده ای درباره استفاده از این دو منبع انرژی اختلاف نظر دارند.

در این کشور،  در سال ۲۰۲۰ انرژی خورشیدی و بادی در تولید حدود ۱۱ درصد از برق مورد نیاز کشور نقش داشت و انتظار می رود این سهم در آینده افزایش یابد. دولت بایدن به تازگی اولین مزرعه بادی کنار ساحلی که برای اولین بار بزرگترین نوع از این مزارع است تصویب کرد و قصد دارد در زمینه پروژه های بیشتری سرمایه گذاری کند.

در سطح کشورهای خاورمیانه، ترکیه اولین فاز نیروگاه بزرگ خورشیدی خود را به تازگی  تکمیل کرده است. ترکیه با ۷،۱۵۴ مگاوات ظرفیت خورشیدی در سطح جهانی، در رتبه سیزدهم و در اروپا در رتبه هفتم قرار دارد. وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اعلام کرد که فاز نخست بزرگترین نیروگاه خورشیدی ترکیه موسوم به نیروگاه برق خورشیدی کاراپینار با نصب پنل هایی با ظرفیت تولید ۲۷۱ مگاوات برق تکمیل شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829