انرژی های تجدیدپذیر

رشد بی‌سابقه انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین از رشد ۴۵ درصدی ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر در سال گذشته میلادی خبر داد و نوشت: این افزایش که از سال ۱۹۹۹ به این سو بی سابقه است، در حالی صورت می گیرد که در سال گذشته همه گیری ویروس کرونا سبب اختلال های بسیاری در نظام جهان شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری این روزنامه انگلیسی، پروژه های جدید برق و انرژی خورشیدی در چین، اروپا و آمریکا باعث افزایش ۴۵ درصدی ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر در جهان شده است.

گاردین در ادامه افزود: صنعت انرژی های تجدیدپذیر جهان با وجود همه گیری کووید-۱۹، سال گذشته سریعترین رشد را از سال ۱۹۹۹ به این سو تجربه کرده و براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA) احتمالا یک استاندارد رشد را در آینده ایجاد کند.

نهاد ناظر جهانی انرژی نشان می دهد که تحویل پروژه های انرژی تجدیدپذیر، از جمله مزارع بادی و پروژه های انرژی خورشیدی، در سال گذشته ۴۵ درصد رشد داشته است که این یک گام بزرگ در تغییر صنعت جهانی است.

براین اساس گفته می شود ظرفیت انرژی باد در سال گذشته دو برابر شده است و انرژی خورشیدی نزدیک به ۵۰ درصد در مقایسه با زمان پیش از همه گیری ویروس کرونا رشد داشته است؛ وضعیتی که به گفته کارشناسان ناشی از اشتهای روزافزون برای انرژی های پاک از سوی دولت ها و شرکت ها است.

رونق انرژی پاک در سال گذشته به اندازه ای بوده است که آژانس بین المللی انرژی را بر آن داشته در پیش بینی های انرژی تجدیدپذیر خود تجدیدنظر کرده و آن را ۲۵ درصد نسبت به برآورد پیشین افزایش دهد.

«فاتح بیرول» (Fatih Birol) مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی در این خصوص گفت: «دولت ها باید علاوه بر شرایط امیدوارکننده کنونی، سرمایه گذاری بیشتری در انرژی خورشیدی و بادی، زیرساخت های مورد نیاز و سایر موارد تجدیدپذیر، فناوری هایی مانند انرژی آبی، زیست انرژی و انرژی زمین گرمایی انجام دهند».

بیرول افزود: «گسترش انرژی برق پاک برای دستیابی به اهداف کربن خنثی (دستیابی به انتشار صفر دی اکسید کربن) در دنیا ضروری است».

گزارش ها حاکی از آن است که چین با بیش از ۴۰ درصد رشد جهانی در بازار انرژی های تجدیدپذیر طی چند سال گذشته، در کانون رشد این صنعت قرار دارد. این کشور همچنین یکی از بزرگترین تامین کنندگان مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت توربین های بادی و صفحات خورشیدی شامل سیلیکون، شیشه، فولاد، مس و سایر مواد خاکی کمیاب است.

چین همزمان بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه ای در جهان بشمار می رود که به دلیل استفاده از نیروگاه های زغال سنگ برای تامین تقاضای روزافزون به انرژی همچنان در صدر کشورهای آلاینده جهان است.

«هیمی بهار» (Heymi Bahar) نویسنده اصلی گزارش سازمان بین المللی انرژی، رونق انرژی های تجدیدپذیر سال گذشته را "بی سابقه" توصیف کرد، زیرا به گفته وی چنین وضعیتی اگرچه آخرین بار در سال ۱۹۹۹ رخ داده، اما این صنایع پاک در شرایط کنونی در مقایسه با ۲۲ سال پیش رشد بسیار بیشتری داشته است.

گفته می شود در آخرین پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی، اقدامات هدفگذاری شده «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا که انتظار می رود دولت او روندی حتی سریع تر از رشد پیش بینی شده داشته باشد، در نظر گرفته نشده است. بایدن متعهد شده است تا ۱۰ سال آینده میزان تولید گازهای گلخانه ای آمریکا را به نصف کاهش دهد.

در انگلیس هم پیش بینی می شود که رشد صنعت انرژی بادی دریایی تا سال ۲۰۲۲ یک چهارم ظرفیت انرژی مذکور جهان را به خود اختصاص دهد و این کشور را به تنها کشور تولیدکننده انرژی بادی در جهان تبدیل کند که منبع آن بادهای حاصل از دریا است نه خشکی.  

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829