مطالب علمی و فن آوری نوین

خورشید مصنوعی چین

جهان امروز برای پیشرفت به انرژی نیاز دارد. این انرژی هم اکنون بیشتر از سوخت های فسیلی بدست می آید و در چند قرن اخیر هم همینطور بوده است. اما استفاده از سوخت های فسیلی با وجود استفاده آسان و ارزان بودن، باعث تولید آلاینده های زیادی شده و همچنین باعث تغییرات اب و هوایی می گردد. چین برای حل این موضوع یک راه حل جالب دارد. ما شاهد خورشید مصنوعی چین هستیم!

خورشید مصنوعی چین

استفاده از سوخت های فسیلی روی کل جهان اثر می گذارد. به همین دلیل طی چند دهه اخیر، جهان در حال حرکت به سمت کاهش سهم سوخت های فسیلی برای تولید انرژی حرکت کرده و همچنان به این حرکت ادامه می دهد. سوخت های فسیلی کم کم سهم خود را به انرژی های جایگزین می دهند. برای تحقق این هدف و کاهش وابستگی به نفت، دانشمندان چینی در حال ساخت راکتور همجوشی هسته ای هستند.

همجوشی همان چیزی است که خورشید ما را قدرت می بخشد. این راکتور هسته های اتمی را با هم ادغام می کند و مقادیر زیادی انرژی ایجاد می کند. این دقیقا برعکس فرآیند شکافت مورد استفاده در سلاح های اتمی و نیروگاه های هسته ای است که آنها را به قطعات تقسیم می کند.

برخلاف شکافت، همجوشی هسته ای زباله های رادیواکتیو ایجاد نمی کند اما دستیابی به همجوشی بسیار دشوار و بسیار گران است. هزینه کل پروژه خورشید مصنوعی چین حدود 22.5 میلیارد دلار تخمین زده شده است. این راکتور که در جنوب غربی استان سیچوان واقع شده و اواخر سال گذشته تکمیل شده است.

به دلیل گرما و توان تولیدی زیاد، اغلب “خورشید مصنوعی” نامیده می شود. این راکتور از یک میدان مغناطیسی قدرتمند برای همجوشی پلاسمای گرم استفاده می کند و می تواند به دمای بیش از 150 میلیون درجه سانتیگراد برسد که این تقریباً ۱۰ برابر گرمتر از هسته خورشید است.

آنها قصد دارند از این دستگاه با همکاری دانشمندانی که در راکتور آزمایشگاهی بین المللی گرما هسته ای جهان مستقر در فرانسه استفاده کنند. انتظار می رود این پروژه در سال 2025 به پایان برسد راکتور HL-2M توکاماک بزرگترین و پیشرفته ترین آزمایش تجربی هسته ای چین است و دانشمندان امیدوارند که این راکتور به طور بالقوه بتواند راه  استفاده از این منبع انرژی پاک را باز کند.

نظر شما درباره این راه حل برای تولید انرژی چیست؟

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829