امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

مطالب علمی و فن آوری نوین

هوش مصنوعی‌ ناجی پرندگان در برابر پنل‌های خورشیدی می‌شود

پژوهشگران آمریکایی قصد دارند با کمک هوش مصنوعی از مرگ و میر پرندگان در اثر نزدیک شدن به پنل‌های خورشیدی پیشگیری کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیوچریسم، شاید انرژی خورشیدی برای این سیاره کاملا تجدیدپذیر و پاک به نظر برسد اما می‌تواند از جهاتی برای پرندگان، خطرناک و کشنده باشد.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، نشان داد که مزارع بزرگ خورشیدی، سالانه به مرگ ۱۴۰ هزار پرنده منجر می‌شود. فرضیات گوناگونی در مورد این میزان مرگ و میر مطرح شد. یکی از فرضیات ارائه شده این بود که شاید پرندگان، پنل‌های خورشیدی را با سطح آب اشتباه می‌گیرند.

هیچکدام از این نظریات به تایید نرسیدند و جستجو برای یافتن یک راه حل ادامه داشت. یکی از راه حل‌های ارائه شده، نظارت بر شرایط پرندگان با کمک هوش مصنوعی است که شاید کارآیی بیشتری داشته باشد.

الگوریتم‌های پرندگان

ایده هوش مصنوعی، استفاده از الگوریتمی را پیشنهاد می‌دهد که بتواند رفتار پرندگان و الگوهای پرواز آنها را در نزدیکی پنل‌های خورشیدی ارزیابی کند.

"وزارت انرژی آمریکا"(DOE) اخیرا قراردادی را با "آزمایشگاه ملی آرگون"(Argonne National Laboratory) امضا کرده است تا راه حلی مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه دهد.

"آدام زیمانسکی"(Adam Szymanski)، مهندس نرم‌افزار آزمایشگاه ملی آرگون گفت: پژوهشی که ما در حوزه یادگیری ماشینی انجام می‌دهیم، کمی منحصر به فرد است زیرا ما نمی‌خواهیم تنها یک شیء را در یک تصویر طبقه‌بندی کنیم. ما باید تصویر یک پرنده کوچک را که به سرعت در حال حرکت است، در شرایط گوناگون طبقه‌بندی کنیم. پرنده در حال حرکت، در برخی قاب‌ها مانند یک نقطه به نظر می‌رسد اما در قاب دیگر شاید بال‌های آن هم مشخص باشد. ما باید پرنده را در همه این شرایط ردیابی کنیم.

به نظر می‌رسد که این سیستم ردیابی پرنده، بر خود پنل خورشیدی تکیه دارد. این گروه پژوهشی قصد دارند با استفاده از دوربینی که برای بررسی عابران پیاده و خودروها طراحی شده است، سیستم ردیابی پرنده را تنظیم کنند و سپس روی پنل خورشیدی قرار دهند.

هدف نهایی این کار، بررسی نحوه تغییر رفتار پرندگان هنگام رسیدن به پنل‌های خورشیدی و اطمینان از ایمنی آنها در آینده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829