امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

مطالب علمی و فن آوری نوین

تبدیل گازهای گلخانه‌ای به منبع جدید سوخت توسط محققان کشور

محققان کشور با سنتز دی اکسید کربن در سیکلی بسته مونواکسید کربن تولید کردند با این اقدام نه تنها معضل آلاینده‌های هوا کاهش می‌یابد بلکه یک منبع جدید سوخت به جای منابع فسیلی است.

به گزارش ایسنا، انتشار گازهای گلخانه ای معضلی که نه تنها ایران بلکه تمامی کشورها با آن دست به گریبان اند و محققان به دنبال راه حل های فناورانه برای کاهش انتشار این گازها هستند. افزایش تولید گازهای گلخانه ای کربن دی اکسید، زندگی انسان و محیط زیست را  توسط گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی تحت تاثیر قرار داده است.

بنابراین برای کاهش غلظت کربن دی اکسید در اتمسفر، راهکارهای مختلفی مانند جداسازی، ذخیره سازی و استفاده از کربن دی اکسید به کار رفته است. اما در این میان توسعه  واکنش های الکتروکاتالیستی برای کاهش CO2 به  CO  ممکن است یک راه حل مفید برای کمبود سوخت های فسیلی و مشکل گرم شدن کره زمین ارائه کند. زیرا می توان در یک چرخه بسته مرتباً CO2 را به CO تبدیل کرد و سپس از CO به عنوان سوخت استفاده کرد و CO2 تولید شده را مجدداً به CO کاهش داد. همچنین این فرآیند ممکن است یک منبع جدید کربن به جای منابع فسیلی باشد.

" چرخه بسته بازیافت CO2 و تبدیل آن به CO به عنوان سوخت در حضور الکتروکاتالیست‌های جدید روتنیم برای صرفه-جویی در انرژی و کاهش آلاینده‌های هوا "توسط محققان کشور و با پشتیبانیصندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

مرضیه دریانورد مجری این پروژه درباره روند اجرای آن اظهار کرد: در حال حاضر بخش انرژی جهان با دو مشکل مهم مواجه است، یکی افزایش روزافزون قیمت  فراورده ای نفتی و دیگری افزایش میزان دی اکسیدکربن حاصل از نیروگاه ها در جو که منجر به گرم شدن کره زمین می شود. بنابراین، شناسایی روش هایی برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر همزمان با جلوگیری از واردشدن دی اکسیدکربن به جو ضروری است.

وی ادامه داد: در این طرح با استفاده از کمپلکس های جدیدی از فلز روتنیم با لیگاندهای پلی پریدیل سنتز دی اکسید کربن در سیکلی بسته انجام شده و مونواکسید کربن تولید می شود. از انجا که این فرآیند در محیطی بسته انجام می شود و مونواکسید تولیدی وارد هوا نمی شود پس خطری ندارد. سپس از این CO بازیافت شده می توان برای تولید انرژی استفاده کرد. در این صورت نه تنها معضل آلاینده های هوا کاهش می یابد بلکه یک منبع جدید سوخت به جای منابع فسیلی است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،دریانورد در پایان خاطرنشان کرد: تبدیل کاتالیتیکی کربن دی اکسید به سایر  سوخت ها یک  نیاز حیاتی و فوری برای تداوم حیات در کره زمین است. به کمک این تبدیل کاتالیتیکی می توان با بازیابی و تثبیت کربن دی اکسید و تولید سوختی تجدیدپذیر، تعادل جهانی کربن را به نحو مطلوبی تحت کنترل قرار داد. بنابراین، توسعه واکنش های الکتروکاتالیستی، برای کاهش CO2 به CO ممکن است یک راه حل مفید برای کمبود  سوخت های فسیلی و مشکل گرم شدن کره زمین ارائه کند، زیرا می توان در یک چرخه بسته مرتباً CO2 را به CO تبدیل کرد و سپس از CO به عنوان سوخت استفاده کرد و CO2 تولید شده را مجدداً به CO کاهش داد. همچنین این فرآیند ممکن است یک منبع جدید کربن بجای منابع فسیلی باشد. در این پروژه، کاهش آلاینده ها و گازهای گلخانه ای، بازیافت CO2 و تبدیل آن به CO به عنوان سوخت در یک سیکل بسته مورد توجه است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829