اخبار

اجرای طرح بهینه‌سازی انرژی و محیط‌ زیست شتاب می‌گیرد

مراحل مقدماتی تصویب بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در کمیسیون صرفه‌جویی انرژی شورای عالی انرژی طی شد و به زودی اجرای آن آغاز می‌شود.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال 96 به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آیین‌نامه بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست به شورای عالی انرژی ارائه شد. این آیین‌نامه در راستای عملیاتی شدن ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و همچنین طبق ماده ۵ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در شورای عالی انرژی مطرح شد و به تصویب رسید.

 آیین نامه بهینه سازی انرژی و محیط زیست، مصرف انرژی در صنایع  و بخش‌های مختلف را مدنظر دارد که بعد از تصویب در شورای عالی انرژی، توسط دولت به دستگاه ها ابلاغ خواهد شد. بر اساس این آیین نامه وظیفه هر یک از نهادها همچون وزارت نفت و وزارت نیرو در این حوزه مشخص است.

همچنین پیشنهاد اصلی این آیین نامه، ایجاد بازار بهینه سازی انرژی در کشور است تا بر اساس صرفه جویی که در هر یک از بخش ها در زمینه  مصرف انرژی اتفاق می افتد، گواهینامه صرفه جویی انرژی برای آنها صادر شود به نحوی که بتوانند آن را در بازار بهینه سازی که در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر بازار بورس انرژی ایران تشکیل و اداره می شود، داد و ستد کنند.

 

عملیاتی شدن مراحل مقدماتی آیین‌نامه

 با پیگیری‌های ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مراحل مقدماتی اجرایی شدن آن در کمیسیون صرفه‌جویی انرژی شورای عالی انرژی انجام شد و به زودی در این شورا نیز به تصویب خواهد رسید.

در این بازار در صورت درخواست دارندگان گواهی صرفه جویی انرژی به دریافت حامل انرژی صرفه جویی شده، شرکت ملی گاز ایران، شرکت توانیر، شرکت های انتقال و توزیع انواع حامل های انرژی موظف هستند معادل انرژی صرفه جویی شده مندرج در گواهی صرفه جویی، نسبت به تحویل همان میزان حامل انرژی اقدام کنند.

همچنین دارندگان گواهی صرفه جویی انرژی می توانند نسبت به فروش گواهی صرفه جویی انرژی در بازار بورس انرژی ایران و درچارچوب مقررات حاکم اقدام کنند. در این آیین‌نامه آمده است که  مصرف کنندگانی که معیارهای مصوب مصرف انرژی را رعایت نکرده و بیش از آن مصرف کرده باشند می توانند تمام یا بخشی از مصرف اضافی حامل انرژی خود را از طریق خرید گواهی صرفه جویی انرژی از بازار تامین کنند.

 

دستاوردهای اجرای آیین‌نامه

با اجرای آیین‌نامه بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست چند اتفاق در حوزه مصرف انرژی کشور می‌افتد. «مدیریت مصرف انرژی در کشور»، «افزایش پایداری شبکه‌های انرژی در تامین تقاضای انرژی»، «ایجاد بازار برای توسعه فناوری‌های جدیدی که منجر به ارتقای بهره‌وری و کاهش اتلاف انرژی در کشور می شود» و «افزایش توان رقابتی منطقه‌ای و بین‌المللی صادرات حامل‌های انرژی» نتیجه اجرای درست این طرح است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829