امروز:
پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

ّبررسي نقاط قوت و ضعف سيستم قالب‌هاي عايق ماندگار

عوامل مربوط به هزينه:
امواد اصلي تشكيل‌دهنده قالب‌هاي ICF پلي استايرن منبسط شده است كه با قيمت‌هاي نسبتاً قابل قبول در دسترس هستند.

ميزان عايق حرارتي مورد استفاده در اين سيستم با ضخامت متوسط بالاي 10 سانتي‌متر به طور قابل توجهي بيش از ميزان عايق حرارتي مورد نياز طبق مقررات ملي ساختمان در زمينه صرفه‌جويي است. ضخامت و چگالي بالاي لايه‌هاي پلي استايرن قالب‌ها، كه باعث بالا رفتن هزينه قالب و در نتيجه هزينه كلي ساختمان مي‌شود، به دليل بحث صرفه‌جويي در مصرف انرژي نيست، بلكه بيشتر به خاطر تامين مقاومت مورد نياز براي قالب‌ها در زمان بتن‌ريزي در نظر گرفته شده است.

عدم نياز به ماشين‌آلات و ابزار گران قيمت، از ديگر شرايطي است كه هزينه‌هاي اجراي اين محصول را كاهش مي‌دهند.

استفاده بيش از حد از ميلگرد براي هم‌پوشاني ميلگرد‌ها از ديگر محدوديت‌هايي است كه اين محصول را براي انبوه‌سازي نامناسب مي‌كند. با توجه به اين نكته كه براي سهولت اجرا، ميل‌گرد‌هاي عمودي كوتاه و با هم‌پوشاني متعدد در نظر گرفته مي‌شوند، دور ريز ميلگرد و مصرف آن به طور محسوسي بيش از روش‌هايي مانند روش تونلي است.

نوع محصول به گونه‌اي است كه نياز به تعمير و نگهداري خاصي ندارد.

اين محصول به علت سبك بودن قالب‌ها، قابليت حمل و نقل در شعاع زياد را دارد. علاوه بر آن، به دليل قابليت ضربه‌پذيري قابل توجه آن‌ها، در حمل و نقل معمولاً دچار آسيب جدي نمي‌شود.
نگهداري اين محصول، در انبار‌هاي سرپوشيده و در شرايط ايمني لازم براي جلوگيري از وقوع حريق امكان‌پذير است

ميزان نيروي انساني مورد نياز براي اجراي اين سيستم نسبت به روش‌هاي مشابه توليد ديوار بتني نسبتاً كمتر و در نتيجه هزينه نيروي انساني آن نسبتاً پايين‌تر است.

عوامل مربوط به زمان:

در مقايسه با سيستم‌هاي مورد استفاده در پروژه‌هاي تك‌سازي، مزيت رقابتي اين محصول، سرعت اجراي قالب‌بندي آن است. ولي در انبوه‌سازي، اين سيستم در رقابت با برخي از سيستم‌هاي بتن درجا، مانند سيستم تونلي، سرعت پايين‌تري دارد. علاوه بر اين، ميزان عايق حرارتي اين قطعات در حدي است كه دستيابي به انتظارات تعيين شده در مقررات ملي ساختمان به سهولت انجام مي‌شود.

با توجه به اين نكته كه محدوديت قالب در اين سيستم وجود ندارد، موازي كردن اقدامات در قسمت‌هاي مختلف يك پروژه و ايجاد هم‌پوشاني‌هاي لازم بين فعاليت‌هاي مختلف اجرايي به سهولت و بدون بالا بردن هزينه‌هاي پروژه امكان‌پذير است.

محصول مورد بحث، نياز به ابزار و ماشين‌آلات خاص يا غير قابل دسترس ندارد و به دليل استفاده از قالب‌هاي عايق حرارتي، اين محصول، امكان بتن‌ريزي در شرايط دمايي متنوع و در اغلب فصول سال را دارد.

در زمان اجراي ديوار با استفاده از اين سيستم، مي‌توان گفت كه هم‌زمان با اين اقدام، عايقكاري حرارتي ديوار نيز انجام مي‌شود و در ضمن، اجراي نازك‌كاري داخلي و نماي خارجي نيز با سهولت و سرعت بيشتري انجام مي‌شود.

عوامل مربوط به قابليت‌هاي اجرايي:

نياز به ابزار‌هاي ساده و محدود در اين روش از نقاط قوت اين سيستم ساختماني است. در اجراي اين محصول، مي‌توان با آموزش مختصري، نيروي انساني لازم را آماده كار كرد.

تعداد مراحل كاري در اين روش بسيار كم است و كار نسبتاً تكراري است. قطعات به كار گرفته شده براي قالب‌بندي، به عنوان عايق حرارتي كاربرد دارند.

استفاده از پلي استايرن منبسط، به عنوان پايه قالب محصول، امكان ايجاد برش در قالب و تغيير در ابعاد و شكل آن را فراهم مي‌كند. در نتيجه، مي‌توان چنين محصولي را هم در معماري مدولار و هم غير مدولار استفاده كرد، ولي روشن است در حالت مدولار، آماده‌سازي قطعات و اجرا با سرعت و سهولت بيشتري انجام مي‌شود.

براي افزايش قابليت باربري، مي‌توان از انواع عريض قالب ICF استفاده نمود. علاوه بر قابليت تنوع در ضخامت، مي‌توان ارتفاع را نيز به دلخواه تنظيم كرد.

شرايط نگهداري سيستم ساده است و نياز به تمهيدات خاص ندارد. سطح تمام شده بخش اعظم اين نوع سيستم‌ها، اسفنج پلي استايرن منبسط است، كه از لحاظ هم‌نشيني با ساير مصالح محدوديتي ندارد.

در صورتي كه ديوار دچار تخريب موضعي شده باشد، اگر تخريب در بتن رخ داده باشد، با قالب‌بندي درجا و بتن‌ريزي در محل قابل اصلاح است. اگر تخريب در پلي استايرن باشد، مي‌توان قطعه پلي استايرن محل تخريب را جايگزين كرد.

از ويژگي‌هاي بارز اين محصول، سبك بودن قطعات قالب، و عدم نياز به ماشين‌آلات سنگين براي جابجايي و اجرا است.

عوامل مربوط به كيفيت و قابليت‌هاي فني:

كنترل كيفيت جاگذاري قطعات ICF ساده است و با استفاده از ابزار‌هاي ساده مهندسي صورت مي‌گيرد. كيفيت بتن‌ريزي نيز در صورتي كه از رابط‌هاي پلاستيكي يا فلزي استفاده شود با مشكل خاصي روبرو نخواهد بود. ولي در صورت كاربرد قطعات يكپارچه با رابط‌هاي از جنس قالب، خطر پر نشدن فضاي زير ماهيچه‌هاي پلي استايرني وجود دارد.

ضخامت و وزن زياد ديوار و كاهش فضاي مفيد ساختمان از ديگر نقاط ضعف اين محصول براي انبوه‌سازي است.

محصول مورد بحث در شرايط مختلف جوي، و در برابر مخاطراتي نظير هوازدگي و خوردگي، نوسانات حرارت و يخ‌زدگي، ميكرو ارگانيسم‌ها و تشعشع، رفتار‌هاي قابل قبول و مقاومت مناسبي را از خود نشان مي‌دهد.

در صورت طراحي مناسب، رفتار اين سيستم در زمين لرزه قابل قبول است.

سيستم مورد نظر عايق حرارتي مناسبي است، به علاوه، مي‌توان با كمك شيوه‌هاي مناسب نماسازي، از تاثير رطوبت در آن كاملاً جلوگيري كرد.

در صورت نياز به اينرسي حرارتي، مي‌توان پلي استايرن قسمت داخلي آن را جدا كرد و بدنه بتني ديوار‌هاي ICF را به خازن حرارتي تبديل كرد.

استاندارد‌ها نياز به يك پوشش محافظت‌كننده در برابر آتش (مثلاً حدود 15 ميليمتر تخته گچي) را براي ايمني در برابر حريق بيان مي‌كنند. نوع بلوك نقش تعيين‌كننده‌اي را در خصوص رفتار در برابر آتش ايفا مي‌كند.

در شرايطي كه مساله حمله جانوران موذي بر اساس استاندارد IRC و SBC و انواع مشابه بسيار خطرناك گزارش شود، نياز به تمهيدات خاصي خواهد بود كه در استاندارد‌هاي فوق‌الذكر تشريح شده است.

استفاده از بتن درجا، ديوار را درزبند و هوابند مي‌كند. خطرات ميعان در اين سيستم فقط در حالتي است كه يك پوشش با نفوذپذيري بسيار كم در نماي بيروني آن اجرا شود (مانند نماي آلومينيومي با درزبندي توسط چسب سيليكون بين قطعات). در حالت عادي مشكل ميعان وجود ندارد. در اين سيستم عايق حرارتي، جزء لاينفك سيستم است، كه معمولاً از سطح مورد نياز هم بيشتر است.

بار مرده ديوار‌هاي اين سيستم زياد است و لازم است ديوار‌هاي طبقات مختلف درست در يك راستا قرار داشته باشند. اين امر محدوديت در زمينه معماري محسوب مي‌شود، هرچند آزادي عمل در اين سيستم نسبت به ديگر سيستم‌هاي ديوار بتني درجا بيشتر است. به منظور كاهش فضاي اشغال شده توسط ديوار‌هاي باربر، كاهش بار مرده ساختمان و بهبود عملكرد لرزه‌اي ساختمان توصيه شده است مقدار ديوار‌ها در پلان ساختمان به حداقل مورد نياز جهت پاسخگويي به نياز‌هاي سازه‌اي ساختمان محدود شده و براي ساخت ديوار‌هاي تيغه از ساير انواع سيستم‌هاي رايج و معتبر استفاده شود.

در اين سيستم، مي‌توان به سهولت انواع مختلف نما‌ها را نصب كرد. براي اين كار، قطعات فلزي لازم توسط پيچ يا ميلگرد به بتني كه در فاصله بين دو لايه عايق ريخته مي‌شود، متصل مي‌شوند.

منبع : سيستم قالب‌هاي عايق ماندگار، دكتر بهروز محمدكاري-مهندس كيان خليلي جهرمي، مركز تحقيقات ساختمان و مسكن، 1387

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829