مطالب علمی و فن آوری نوین

ناتو در حال ساخت تانک‌های مجهز به صفحه خورشیدی

آیا صفحات خورشیدی می‌توانند در واقع یک تانک جنگی سنگین را تأمین نیرو کنند؟ ناتو در حال امتحان این روش و ساخت تانک‌هایی مجهز به صفحات خورشیدی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو اخیراً در یک سمینار آنلاین تحت عنوان "ایده‌های جدید برای ناتو ۲۰۳۰" خواستار استفاده از صفحات خورشیدی برای کمک به نیرودهی تانک‌های جنگی سنگین یا هواپیماهای جنگنده و همچنین کشتی‌های دریایی شده است.

وی در این سمینار به این واقعیت اشاره کرد که نظامیان جهان برای جلوگیری از انتشار قابل توجه کربن دی اکسید باید اقداماتی انجام دهند.

وی توضیح داد: ناتو باید سهم خود را انجام دهد و بررسی کند که چگونه می‌تواند انتشارات آلاینده ناشی از عملیات‌های نظامی را کاهش دهد. ما می‌دانیم که تانک‌های جنگی سنگین یا هواپیماهای جنگنده و ناوگان دریایی مقدار زیادی سوخت فسیلی مصرف می‌کنند و گازهای گلخانه‌ای یا کربن دی اکسید ساطع می‌کنند، بنابراین ما باید بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم با استفاده از سوخت‌های جایگزین، صفحات خورشیدی و راه‌های دیگر این میزان از انتشار آلاینده‌ها را کاهش دهیم.

"استولتنبرگ" تاکید کرد که کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی می‌تواند دوام نیروهای نظامی و عملیات‌های نظامی را که اغلب در مناطقی انجام می‌شود که انتقال سوخت به آنها مانعی دیگر برای موفقیت است، افزایش دهد.

وی افزود: اگر بتوانیم وابستگی خود را به سوخت‌های فسیلی کم کنیم، هم میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهیم  و هم اثربخشی نظامی و مقاومت نیروهای خود را افزایش می‌دهیم. بنابراین ما در حال کار بر روی آن با پروژه‌های مختلف هستیم تا بررسی کنیم که چگونه می‌توانیم ارتش‌های خود را سبزتر و کمتر وابسته به سوخت‌های فسیلی کنیم.

طبق گزارش‌ها، انتشار کربن توسط نیروهای نظامی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۴.۸ میلیون تن بوده است که معادل انتشار آلاینده سالانه تقریباً ۱۴ میلیون خودروی متوسط است.

در عین حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ارتش ایالات متحده به تنهایی به اندازه بیش از ۱۴۰ کشور دنیا انتشار آلاینده دارد. به عنوان مثال در مورد تانک‌ها این گزارش نشان می‌دهد که میزان انتشار کربن از یک تانک جنگی ۶۰ تنی آبرامز آمریکا معادل ۱۰ خودروی مرسدس بنز است.

اما آیا صفحات خورشیدی می‌توانند در واقع یک تانک جنگی سنگین را تأمین نیرو کنند؟ تأمین انرژی یک تانک از طریق فناوری خورشیدی فعلی کاملاً غیرعملی است، اگرچه پیشرفت‌های فناوری بهره‌گیری از انرژی خورشیدی مانند سلول‌های پروسکایت باعث بهبود کارایی و دوام آن شده است.

با توجه به این واقعیت که فناوری خودروهای مجهز به صفحات خورشیدی هنوز در مراحل ابتدایی است و در حال حاضر فقط قادر به شارژ حدود ۱۲ کیلومتر در ساعت از طریق انرژی خورشید هستند، این فناوری هنوز راهی طولانی در پیش دارد تا به تانک‌ها برسد. این در حالی است که لشکر زرهی ارتش ایالات متحده روزانه به ۵۰۰ هزار گالن سوخت فسیلی نیاز دارد.

همچنین یک مطالعه جدید توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان از سیستم‌های پیشران هیبریدی-الکتریکی برای کمک به تأمین انرژی تانک‌ها و سیستم‌های درون آن استفاده کرد.

"استولتنبرگ" در این سمینار آنلاین توضیح داد: همه ما وظیفه داریم در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوا و اقلیمی اقدامات بیشتری انجام دهیم. به همین دلیل است که ما در حال بررسی این هستیم که ناتو چگونه می‌تواند سهم خود را در رسیدن به عدم انتشار آلاینده ایفا کند. با توجه به این واقعیت که ناتو به عنوان یک سازمان صلح طلبانه در اروپا ابداع شده است، مسئولیت بزرگی برای متوقف کردن بحران آب و هوایی جاری دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829