هیدروژن، نقش تعیین کننده در عرضه انرژی آینده- زیرساختها، شکل گیری بازار و زنجیره عرضه

چاپ

علی نوروزی- رئیس بهینه سازی انرژی در نفت و گاز بخش صنعت

یکی از سوخت‌هایی که تجدیدپذیر نیست، اما در زمره انرژی‌های پاک قرار می‌گیرد و بسیاری از کشورها برای مقابله با گرمایش جهانی در حال سرمایه‌گذاری روی آن هستند، هیدروژن است. توسعه موفقیت آمیز فناوری های انرژی هیدروژنی دارای چندین مزیت و فواید است. توسعه انرژی هیدروژنی می تواند از گرم شدن کره زمین جلوگیری کرده و همچنین امنیت انرژی را برای کشورهای فاقد منابع انرژی کافی تضمین کند. توسعه موفقیت آمیز هیدروژن انرژی را برای حمل و نقل و بخش نیروگاهی فراهم می کند. هیدروژن یک حامل انرژی منحصر به فرد است، زیرا می تواند از منابع مختلف انرژی مانند انرژی تجدیدپذیر، سوخت های فسیلی و زیست توده تولید گردد و در هنگام احتراق ، هیچ نشر گاز CO2 از خود تولید نمی کند. مزیت دیگر، گسترده گی توزیع منابع در سطح جهان که می توان از آن برای تولید هیدروژن استفاده شود.

فارغ از روش‌های گوناگون تولید هیدروژن که در حال حاضر اغلب با سوزاندن سوخت‌های فسیلی خصوصا گازطبیعی انجام می‌شود (روش غیر سبز) و یا در مقابل روش سبز که از تجدیدپذیرها در این فرآیند استفاده می‌شود وجود دارد، چگونگی ایجاد زیرساخت برای توزیع سوخت هیدروژن محل سوال است. بازار هیدروژن در مراحل ابتدایی خود است، اما به‌عنوان یک ستون اصلی گذار انرژی در اروپا در نقش یک جایگزین پاک‌تر برای گاز طبیعی در طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کشورها معرفی می‌شود.

در این مقاله ابتدا روش ها تولید هیدروژن اشاره می شود و سپس به زنجیره ارزش تولید هیدروژن و زیرساختهای لازم جهت توسعه بازار عرضه هیدروژن، اشاره می گردد.

برای مشاهده متن کامل مقاله در این قسمت کلیک کنید.