بازار خودروی الکتریکی در جهان

چاپ

امیر کریمی کارشناس‌ارشد بهبود روش‌های حمل‌ونقل

مقدمه

تغيير سبد انرژی با توجه به آثار مخرب آلایندگی زیست محيطی در كشور كه تحميل‌كننده هزینه­ های اجتماعی، زیست‌محيطی و درمانی جبران‌ناپذیری به شهروندان خصوصاً كلان‌شهرها شده است یكی از ضرورت­ های اجتناب‌ناپذیر است. یكی از راهكارهایی كه امروزه مورد توجه دولت­ ها قرار گرفته است استفاده از وسایل نقليه برقی به عنوان یكی از فناوری­ های جایگزین فناوری­ های موجود در صنعت خودروسازی است. مهمترین چالش­ های سد راه توليد و توسعه خودروهای برقی در ایران قيمت تمام شده، نبود تضمين لازم برای وجود تقاضا و نبود متولی واحد می‌باشد، برای تغییر این وضعیت نیاز است از تجربیات کشورهای پیشرفته در به‌کارگیری حمل‌ونقل الکتریکی استفاده نمود،

كشورهای پيشگام در این عرصه با لحاظ مشوق‌هایی نظير پرداخت یارانه به مصرف‌كننده‌ها برای خرید این وسایل نقليه، ایجاد زیرساخت‌های مناسب در سطوح شهرها برای شارژ باتری‌های وسایل نقليه برقی به‌منظور راحتی دسترسی مشتریان و از طرفی پرداخت كمک هزینه های تحقيق و توسعه به شركت‌های ذیربط برای طراحی و توليد مقرون به صرفه و اقتصادی این نوع وسایل نقليه، مشتریان را ترغيب به استفاده از این وسایل نقليه می‌كنند. به‌طوری‌که سهم دولت‌ها در مشوق‌های مالی حدود 14 میلیارد دلار بوده است که به مشتریان و کارخانه‌های خودروسازی پرداخت شده است.

در این مقاله به روند به‌کارگیری الکتریسیته در حمل‌ونقل طی سال‌های اخیر پرداخته شده است و پیش‌بینی وضعیت آن در سال‌های آینده در مقاله‌های بعدی ارائه خواهد شد.

برای مشاهده متن کامل مقاله در این قسمت کلیک کنید.