یادداشت

بررسی تجربه کشور هند در استفاده از پمپ­های آب خورشیدی

  محسن ناظمیان  کارشناس M&V

 

آب­های زیرزمینی منبع اصلی برای آبیاری و آب نوشیدنی در هند است. سهم آب­های زیرزمینی به آبیاری بر اساس مساحت حدود 50 درصد است و این در حالی است که 80 درصد منابع آب روستایی توسط آب­های زیرزمینی تامین می­شود (2003). منابع تجدید پذیر کلی آب زیرزمینی در این کشور حدود 45.2 میلیون هکتار متر در سال برآورد شده است(1995). در حال حاضر سطح بهره­برداری آب­های زیرزمینی حدود 30 درصد پتانسیل موجود است. پمپاژ آب جهت آبیاری دومین مصرف انرژی نهایی در بخش کشاورزی بعد از آماده­سازی زمین است و گزارش سال 2010 وجود 19 میلیون پمپ الکتریکی و 9 میلیون پمپ دیزلی را تایید می­کند. با این وجود آمار تا سال زراعی 2010-2011 نشان می­دهد حدود 55 درصد مساحت زمین­ها بدون آبیاری باقی مانده­بودند.[9]

سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی هند بیش از 18 درصد است و زمینه اشتغال بیش از 50 درصد نیروی کار این کشور را فراهم نموده است. ولی با این وجود، تولید محصول کشاورزی هند از سایر نقاط دنیا کمتر است، که وابستگی شدید به باران­های موسمی برای آبیاری و همین­طور نبود برق در نقاط روستایی از جمله مهمترین دلایل آن هستند. تنها یک سوم زمین­های کشاورزی هند تحت آبیاری مطمئن هستند. پمپ­های آب خورشیدی موقعیت بی­مانندی را برای بخش کشاورزی فراهم می­کند و به کمک آن روستاها امکان دسترسی به برق ارزان و مطمئن جهت آبیاری را خواهند داشت.

سیستم پمپ خورشیدی مطابق شکل زیر شامل یک آرایه فتوولتاییک، موتور پمپ و یک تجهیز تنطیم توان (اختیاری) است. پیش­بینی ذخیره برق در این سیستم نشده است، ولی به جای آن در صورت نیاز می­توان یک منبع ذخیره آب پیش­بینی نمود که مقرون به صرفه­تر از باتری است. تجهیز تنطیم توان برای پایدارسازی الکتریسیته نوسانی خروجی آرایه مورد استفاده قرار می­گیرد. بسته به هد کلی دینامیک و دبی مورد نیاز آب، سیستم پمپ می­تواند شناور و یا سطحی باشد و نوع موتور نیز می­تواند AC یا DC باشد. برای موتور AC یک اینورتر نیز مورد نیاز است. (در صورت استفاده از موتور DC نیازی به اینورتر نخواهد بود.)

شکل ‏5‑1. سیستم پمپ خورشیدی

یک پمپ سطحی که از یک آرایه فتوولتاییک 1.8 کیلووات توان می­گیرد، توانایی تحویل 140000 لیتر آب در یک روز آفتابی از یک هد کلی 10 متر را داراست.

مزایا و معایب پمپ خورشیدی را می­توان به صورت زیر خلاصه کرد:

مزایا

معایب

هزینه کارکرد پایین

خروجی کم (نامناسب برای کاربردهای با نیاز آب بالا)

تعمیرات کم

خروجی متغیر بسته به تابش خورشید

هماهنگی با طبیعت (بیشترین خروجی در ماه­های گرم و خشک)

کارکرد خشک خصوصا در مورد پمپ سطحی

انعطاف پذیری در انتخاب محل نصب پمپ

وابستگی به کیفیت آب (مشابه سایر پمپ­ها)

سرقت و نیاز به مراقبت

انواع ترکیب­بندی پمپ خورشیدی به صورت زیر است:

جدول ‏10‑1. انواع ترکیب­بندی پمپ خورشیدی[10]

ترکیب­بندی

تعریف

پیچیدگی

توضیحات

پمپاژ مستقیم

·   پنل خورشیدی، کنترلر، با یا بدون مخزن، سیستم آبیاری

نسبتا ساده

·   متداول­ترین سیستم در سراسر جهان

·   بازدهی بیش از 50 درصد قابل دستیابی است

·   باید بر اساس حجم استفاده شود

·   نیاز به کنترل سرعت

سیستم چند منظوره (بر روی زمین کشاورزی)

·   مشابه بالا به علاوه استفاده از سیستم در زمانی که آبیاری نیاز نیست(آسیاب کردن، پردازش محصولات غذایی، ...)

متوسط تا پیچیده

·   استفاده از باتری تنها با سیستم مجزا

پمپ در شبکه کوچک

·   پنل خورشیدی توان را به استفاده­های مختلف، از آبیاری تا سیستم­های خانگی می­دهد

راه حل­های فناورانه پیچیده­تر در حال توسعه­اند

·   امکان تغذیه برق تولیدی به شبکه و ایجاد درآمد

·   امکان استفاده برای کاربردهای دیگر

سیستم هیبرید

·   پمپ خورشیدی به موازات شبکه با پمپ دیزلی فعالیت می­کند.

·    استفاده در زمان شب یا ترکیب انرژی در زمان تابش کم

متوسط تا پیچیده

·   ترکیب بندی­های مختلف

·   سیستم اتوماتیک و دستی

·   اغلب با سیستم قدیمی دیزلی موجود استفاده می­شود

استفاده­های اضافی

·   فضای زیر پنل جهت محصولات پرارزش مثل گیاهان دارویی یا سایه­بان حیوانات می­تواند استفاده شود

·   پنل­ها به صورت شناور می­توانند نصب شوند.

ساده

·   توسعه آتی ممکن نیست.

·   به عنوان سایه­بان برای حیوانات

·   ساختار شناور بر روی آب می­تواند بازدهی را به دلیل خنک­کاری پنل توسط آب بهبود دهد

طول عمر سیستم

عمر پنل­های خورشیدی حدودا 25 سال است، لذا برای پمپ خورشیدی معمولا از موتورهای AC یا DC با بازدهی بالا و عمر حدود 15 الی 20 سال استفاده می­شود. در نتیجه عمر پمپ خورشیدی اعم از شناور یا سطحی حدود 15 الی 20 سال است. با این حال، طول عمر سیستم واقعی بسته به مدل متفاوت است. همچنین، بین عمر فیزیکی و عمر اقتصادی تفاوت وجود دارد. از جایی به بعد، تعمیرات به اندازه­ای هزینه­بر می­شود که تعویض پمپ اقتصادی­تر خواهد بود.

شکل ‏10‑3. نمودار عمر پنل ها

سیستم دنبال کننده: وسیله­ای برای دستیابی به بیشترین تابش است. مکانیزم آن به صورت اتوماتیک یا دستی است که قابلیت سیستم اتوماتیک برای افزایش خروجی بهتر است، هرچند هزینه آن نیز بیشتر است. با توجه به تغییر موقعیت قابل توجه خورشید در زمستان و تابستان، دنبال کننده فصلی قابلیت افزایش خروجی تا 20 درصد را داراست. دنبال­کننده روزانه سیستم را از زمان طلوع تا غروب از شرق به غرب تنظیم می­کند، به طوری که در سه موقعیت پیش­بینی شده است، در صبح رو به شرق، در ظهر افقی و در زمان غروب رو به غرب قرار می­گیرد. دنبال کننده فصلی تغییرات موقعیت خورشید را با توجه به مسیر خورشید از شمال به جنوب تنظیم می­کند. تنظیم فصلی، دوبار در سال انجام می­شود، برای تابستان در آوریل و برای زمستان در اکتبر به طوری تنظیم می­شود که برای موقعیت تابستانی عرض جغرافیایی منهای 15 درجه کاهش و برای موقعیت زمستانی در مثبت 15 درجه افزایش داده شود. (مثلا برای پنجاب در عرض 30 درجه، در زمستان 15 درجه و در تابستان 45 درجه تنظیم می­شود).

1.    تعیین نقاط با پتانسیل مناسب برای استفاده از پمپ آب خورشیدی[1]

الگوریتم مورد استفاده برای تعیین نقاط با پتانسیل مناسب به صورت زیر است. بر این اساس نقاط با پتانسیل بالا، نقاطی اند که تابش بالا، خاک حاصلخیز، سطح بالای سفره­های آب و نرخ بالای الکتریسیته داشته باشند.

شکل ‏2‑1. الگوریتم مورد استفاده برای تعیین نقاط با پتانسیل مناسب

با بررسی داده­های میزان تابش، سطح سفره­های آب زیرزمینی، قیمت برق و میزان تولید محصول برای کشور هند، پتانسیل استفاده از پمپ خورشیدی برای ایالت­های مختلف تعیین شد. مناطقی که در شکل زیر (سمت چپ) با رنگ فیروزه­ای مشخص شده­اند، بیشتر از سایر مناطق برای پمپ­های آب خورشیدی مناسب هستند، زیرا هم سطح بالای سفره­های آب و هم پتانسیل بالای فتوولتاییک را دارند.

شکل ‏2‑2. ایالاتی که از پمپ­های خورشیدی بهره­مند خواند شد (چپ) و ایالاتی که کشاورزان باید شاهد افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها باشند (راست)

2.    سیستم فنی و رویکرد مدل تجاری برای ارزیابی پمپ­های خورشیدی [7]

در پژوهشی که توسط دانشگاه MIT انجام شده، اطلاعات با نظرسنجی از کشاورزانی که پمپ­های خورشیدی را نصب کرده­اند، گرداوری و با مصاحبه با اجراکنندگان پروژه و تولیدکننده و تامین کننده­گان تکمیل شد. برای ارزیابی قیاسی شش معیار کارایی فنی، سهولت استفاده، دسترس پذیری، قابلیت پرداخت، ایجاد تقاضا و تاثیر محیطی در نظر گرفته شد و در سه پروژه نمونه آبیاری و تولید نمک بررسی شد. نتایج نظرسنجی در خصوص ارزیابی معیارهای ذکر شده در قبل در زیر ارائه شده است.

معیار

نتیجه نظرسنجی

سهولت استفاده

با وجود پیچیدگی فنی پمپ خورشیدی، مجموعا استفاده کنندگان آن را بسیار ساده در استفاده و نگهداری روزانه یافتند، که عمدتا شامل تمیزکاری پنل­ها در زمان نشستن گرد و غبار بر روی آن­ها بوده است. برخی پاسخ­دهندگان نسبت به یادگیری تعمیر مشکلات پیچیده­تر علاقه نشان دادند، که نشانگر نگرانی از وابستگی انحصاری به تماس با پرسنل فنی برای بازرسی و حل برخی مشکلات است. بر این اساس، اهمیت قابلیت پشتیبانی در مقیاس سیستم آشکار می­شود. تا زمانی که سیستم دچار مشکل نشود، استفاده از آن آسان است، ولی در صورت خرابی، تعمیر آن ممکن است بر حسب نوع خدمات پس از فروش، زمان­بر و گران تمام شود.

توان مالی

با وجود کاهش هزینه قابل توجه سیستم­های خورشیدی طی دهه اخیر به دلیل کاهش در هزینه سلول­های خورشیدی، سلول­ها همچنان بخش مهمی از سرمایه­گذاری اولیه برای کشاورزان کوچک به شمار می­روند. ارزان­ترین سیستم مورد مشاهده با هزینه حدود 2800 دلار حدودا دو برابر متوسط درامد سالانه حاصل از کشاورزی برای جامعه آماری مورد بررسی که حدود 1500 دلار است، می­باشد. در نتیجه، 96 درصد پاسخ دهندگان اعلام نمودند که بدون ارائه یک گزینه مالی یا اقساطی سیستم خورشیدی را خریداری نخواهند کرد.

دسترس پذیری

یکی از جنبه­های کلیدی دسترس پذیری که در مصاحبه­ها آشکار شد، اهمیت تکنیسین­های ماهر در سطح محلی و منطقه است. در غیاب نیروی کار ماهر و محلی، سیستم پمپ خورشیدی ممکن است scale شده و کارایی پایین داشته، یا نیازمند تعمیر، دچار استفاده نامناسب یا عدم استفاده شود. متاسفانه این حالت در زمان معرفی محصولات فناورانه و پیچیده در نقاط دورافتاده و فقیر بسیار متداول است. مهارت و اعتبار مورد نیاز برای تعمیر پمپ­های خورشیدی بدون به خطرانداختن وارانتی تولیدکننده تنها در مناطق شهری بزرگتر قابل حصول است و پس از آموزش کامل، تکنسین­ها ممکن است تمایل یا توانایی جابجایی به نقاط دورافتاده که بازار در آن­ها کوچک­تر است، را نداشته باشند.

تقاضا

در حالی که تمایل قوی به استفاده از سیستم­های خورشیدی برای استفاده در کشاورزی و موارد دیگر و میان کشاورزان وجود دارد، تقاضا نسبتا ضعیف بوده و نیاز به یک استراتژی فشار دارد. این موضوع تا حدی ناشی از هزینه سیستم، و در کنار آن به صورت عمومی­تر تابع نحوه ترویج آن است. علاوه بر این، تقاضا برای سیستم پمپ به سمت مواردی با توان اسب بخار بالا متمایل شده­اند. این بخاطر این است که بسیاری از کشاورزان اسب بخار را به عنوان نمایانگر کارایی سیستم استفاده می­کنند، سیستم با اسب بخار بالاتر یعنی سیستم بهتر.

ایمنی

از لحاظ امنیت، فراتر از خظر شوک احتمالی از سیم­ها، خطر دیگری از سوی پاسخ­دهندگان به مصاحبه کنندگان اعلام نشد.به نظر می­رسد که پمپ­های خورشیدی مطمئن­تر از هر دو سیستم دیزلی و الکتریکی هستند.

اثرات محیطی

مزیت اقتصادی پمپ خورشیدی منجر به افزایش احتمالی در استخراج آب­های زیرزمینی خواهد شد. در کنار پمپاژ خورشیدی، استفاده از آبیاری قطره­ای به عنوان یک روش آبیاری اصلی باید در نظر گرفته شود. این راهکار میزان آب مورد نیاز را کاهش داده و در زمان پمپاژ به تانک ذخیره، آزادی عمل را جهت آبیاری در هر زمان، حتی در روزهای ابری را فراهم می­کند.

در حالی که با افزایش ابعاد پمپ، هزینه به صورت مرزی افزایش می­یابد، پنل­های خورشیدی مورد نیاز برای تامین توان پمپ­های بزرگتر منجر به افزایش قابل توجه هزینه و منجر به تخلیه منابع زیرزمینی آب می­شود. به این منظور یک ابزار محاسباتی توسط گروه پژوهشی ایجاد شده که به کشاورزان در انتخاب پمپ مناسب کمک می­کند. همچنین یک مدل دینامیک آب-انرژی-غذا تهیه شده که اثر پمپ­های خورشیدی را بر سطح آب­های زیرزمینی بررسی می­کند.

3.    آمار تعداد چاه­های خورشیدی هند

مانع اصلی در استفاده پمپ­های خورشیدی در مقیاس بالا هزینه اولیه بالای این سیستم­ها برای کشاورزان در مقایسه با سایر پمپ­ها است. از آن­جا که کشاورزان با هزینه­های واقعی کارکرد پمپ­های معمولی مواجه نمی­شوند، انگیزه آن­ها برای استفاده از پمپ­های خورشیدی بسیار کم است.

وزارت منابع انرژی غیر معمول هند،  در طی سالهای 94-1993 یک برنامه استفاده از پمپاژ فتوولتاییک را آغاز کرد. هدف نصب 50000 پمپ خورشیدی فتوولتاییک در یک بازه 5 ساله بود. با این وجود تا دسامبر 2004 تنها 6780 سیستم پمپ خورشیدی نصب شده بود[2]. دلیل اصلی افزایش آهسته در تعداد، که با فاصله زیادی کمتر از 50000 پمپ باقی می­ماند، این موضوع است که با وجود یارانه­ها، همچنان یک گپ 0.1 میلیون روپیه­ای به ازای هر سیستم در هزینه­های سرمایه­گذاری بین پمپ­های خورشیدی و دیزلی/الکتریکی به ازای هر سیستم باقی می­ماند. در صورت دریافت برق رایگان توسط کشاورز، انگیزه­ای برای تغییر منبع برق وجود ندارد. برای پمپ­های دیزلی ممکن است انگیزه وجود داشته باشد، ولی این موضوع وابسته به قابلیت دسترسی به یارانه­ها می­باشد.

در جدول زیر نشان داده شده که هند تا دوره 2020-2019 در مجموع تعداد 181،521 پمپ خورشیدی نصب کرده که 1545 عدد آن مربوط به ایالت تامیل نادو بوده است. بر اساس گزارش مارکوم هند، عوامل موثر بر زمین تحت آبیاری پمپ خورشیدی شامل ظرفیت پمپ، نوع کشت، سطح اب زیرزمینی و غیره بوده است. متداول­ترین پمپ مورد استفاده از نوع پمپ خورشیدی پنج اسب بخار بوده که با یک سیستم میکرو آبیاری لینک شده و برای آبیاری 2.5 هکتار مناسب بوده است.

جدول ‏7‑1. تعداد پمپ­های خورشیدی نصب شده در ایالت تامیل نادو در مقایسه با کل کشور هند

در یک پژوهش در خصوص استفاده کشاورزان از پمپ­های خورشیدی در بخشCoimbatore  مشخص شد دسترسی ضعیف کشاورزان به اطلاعات کشاورزی و بازار، دانش ناکافی در خصوص مدیریت منابع آب و نبود اعتبار زراعتی از جمله مهمترین مشکلاتی بودند که کشاورزان با آن مواجه می­شوند. همچنین بررسی­ها نشان می­دهد پمپ­های سوختی نسبت به پمپ­های خورشیدی هزینه اولیه کمتر و هزینه تعمیر و نگهداری بیشتری دارند. نتایج نشان می­دهد که در صورت عدم دریافت حمایت مالی خارجی، بهره­مند شدن از استفاده انرژی با پمپ­های خورشیدی برای کشاورزان گران خواهد بود.

توجه اصلی این مطالعه بر علاقه کشاورزانی که پمپ خورشیدی نصب کرده­اند و سهم فروشندگان از بازار و استراتژی بازاریابی فروش پمپ­های خورشیدی بوده است. اطلاعات اصلی از کشاورزانی که این پمپ­ها را نصب کرده اند و فروشندگانی که این پمپ­ها را می­فروشند گرداوری شده است. نتایج نشان داد که اکثریت کشاورزان (بیش از 53 درصد) بیش از 60 سال داشته­اند و نشانگر این موضوع است که کشاورزان باتجربه­تر علاقه بیشتری به پمپ­های خورشیدی داشته اند. همچنین حدود 46 درصد کشاورزان مورد بررسی تحصیلات ابتدایی داشته و حدود 33 درصد بی­سواد بوده­اند. علاوه بر آن، اکثریت کشاورزان زمین­هایی با اندازه 2 تا 4 جریب (7404 متر مربع) و حدود 33 درصد زمین با ابعاد 5 تا 10 جریب داشته­اند که نشان­دهنده پتانسیل بالای پمپ­های خورشیدی است. در خصوص اطلاع­رسانی، 70 درصد کشاورزان از طریق سایر کشاورزان در خصوص پمپ خورشیدی اطلاع یافته­اند، 13 درصد از طریق اعضای خانواده و حدود 7 درصد بر اساس علاقه شخصی در این خصوص اطلاع پیدا کرده­اند. در نهایت به ترتیب قطع توان، نبود انشعاب برق و قیمت دیزل دلایل عمده خرید پمپ­های خورشیدی از سوی کشاورزان بوده است.

 استانداردسازی و کنترل کیفیت [10]

بقای سیستم پمپ خورشیدی بستگی به طراحی مناسب محصولات و کیفیت نصب دارد. در صورت ورود محصول بی­کیفیت به بازار و خرابی آن، اعتبار استفاده از پنل خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی زیر سوال خواهد رفت. به دفعات طی مصاحبه­ها و نظرسنجی­های آنلاین به نبود استانداردهای کیفیت برای تجهیزات اشاره شده است. کشاورزان در خصوص نوع تولیدکننده، ترکیب­بندی و مشخصات مورد نیاز و مصالحه­های ممکن در خصوص کیفیت و هزینه احساس ناامنی می­کنند. در صورت خرابی سیستم، کشاورز به سرعت اعتماد خود را به فناوری از دست داده و آن را رها می­کند.

کنترل کیفی تجهیزات خورشیدی

توسعه و استفاده از استانداردها و مشخصات فنی می­تواند از اختیارات دولت در آماده­سازی اسناد مناقصه­ای حمایت کرده و در خصوص فعالیت در راستای اهداف مشترک به تولیدکنندگان کمک کند. در صورت پذیرش استانداردها به صورت گسترده، می­توانند در کاههش هزینه­های تولید، کاهش زمان نصب و تسهیل تعمیر نقش داشته باشند. استانداردها همچنین می­توانند در پرورش رقابت شفاف و عادلانه مفید باشند. برنامه­های با تامین مالی دولتی می­بایست از کنترل کیفی نصب و آموزش مصرف کننده نهایی اطمینان حاصل کنند. مناقصات باید به جای توان نامی پمپ، به خروجی آب برای یک تابش معین خورشیدی و هد پمپ توجه کنند. تجهیزات توکار اندازه­گیری آب باید یک الزام استاندارد برای مناقصات باشد.

تاییدیه برای تامین­کنندگان/نصب کنندگان در کشور

یک طرح تاییدیه می­تواند به استفاده­کنندگان در خصوص انتخاب قابل اطمینان­ترین محصولات و تامین کنندگان خدمات کمک کند. برنامه­ریزی، طراحی و نصب باید از استانداردهای قابل قبولی پیروی کند و خدمات پس از فروش باید تضمین شود (برای مثال، خط سرویس برای ارائه اطلاعات دست اول هنگام بروز مشکل و تامین تضمینی قطعات یدکی و تعمیرات در صورت نیاز). یک طرح تاییدیه تامین کنندگان می­تواند قدم اول در ایجاد اعتماد و حذف تامین کنندگان بدون صلاحیت باشد. مکزیک یکی از کشورهایی است که چنین طرحی تاییدیه­ای برای تامین کنندگان و نصابان سیستم پمپ خورشیدی را دارا می­باشد.

استانداردسازی در حوزه انرژی تجدید پذیر

فرایند استانداردسازی منطقی می­تواند منجر به نوآوری در فناوری­های انرژی تجدیدپذیر شود که این از طریق مستندسازی و انتشار اطلاعات فناوری­های روز، تنظیم زمینه فعالیت برای محصولات نوآورانه، اجازه به تحقیق بیشتر در تحقیق و تویعه و کم کردن فاصله بین تحقیقات و محصولات تجاری صورت می­پذیرد. منافع استانداردسازی شامل کاهش هزینه محصول، کاهش هزینه­های معاملات از طریق موافقتنامه­های ساده­شده پیمانی و استفاده از تجهیزات استاندارد، یک زبان مشترک برای درک ویژگی­های یک محصول یا خدمت و افزایش سطح کیفیت و ایمنی می­باشد.

4.    جمع­بندی

با توجه به اطلاعات ارائه شده در بخش­های قبل در خصوص تجربه کشور هند در استفاده از پمپ­های خورشیدی، موارد قابل استفاده در پروژه مشابه در کشور به صورت زیر خواهد بود:

  • در گام نخست، مشابه الگوریتم مورد استفاده در کشور هند، نقاط مناسب در کشور برای ترویج و توسعه پمپ­های خورشیدی تعیین شوند. برای این منظور می­توان از معیارهای معرفی شده بهره گرفت و پتانسیل را برای مناطق یا چاه­ها بررسی کرد. به عنوان نمونه، فاصله زیاد با شبکه و دسترسی کم به آن در یک نقطه احتمالا استفاده از پمپ خورشیدی را جذاب­تر می­کند.
  • با توجه به عدم نیاز پمپ DC به اینورتر که می­تواند منجر به کاهش هزینه شود و همین­طور راندمان کاری بالاتر آن، صرفه اقتصادی این نمونه از موتورها برای کاربرد پمپ خورشیدی بررسی شود
  • بسیار ضروی است که برای کاهش هزینه، سایزینگ مناسب پمپ در ابتدای پروژه صورت گیرد. استفاده از پمپ بزرگتر از نیاز علاوه بر هزینه بالاتر خود پمپ، هزینه کلی اجرای پروژه خورشیدی را به صورت قابل توجه افزایش می­دهد.
  • یکی از ملاحظات مهم در بحث پمپاژ آب، بحث زیست محیطی و تخلیه سفره­های اب زیرزمینی است. در کنار استفاده از پمپ خورشیدی، می­بایست استفاده از آبیاری قطره­ای نیز ترویج شود تا در مصرف آب صرفه جویی شده و تاثیر مخرب کمتری بر منابع آب زیرزمینی داشته باشد.
  • استفاده از سیستم دنبال­گر نیز می­تواند منجر به افزایش بازدهی، کاهش ابعاد پنل و صرفه­جویی در هزینه­ها شود.
  • با بررسی اقتصادی استفاده از پمپ­های خورشیدی در مقایسه با پمپ دیزلی و برقی متصل به شبکه، حمایت­های مالی را به گونه­ای تعیین کرد تا سرمایه­گذاری بر روی این فناوری جذابیت لازم را پیدا کند. برای کشور هند این حمایت حتی تا حدود 80 الی 90 درصد هزینه سیستم خورشیدی نیز می­رسد. این موضوع نیازمند بررسی دقیق مواردی همچون، قیمت گازوییل، قیمت برق شبکه، هزینه اجرای پنل­های خورشیدی و غیره می­باشد.
  • از لحاظ ایمنی، سیستم خورشیدی تقریبا ایمن و بدون مشکل گزارش شده است.
  • یک از عوامل مهمی که در دراز مدت، لازمه موفقیت استفاده از سیستم پمپ خورشیدی است، بحث تعمیر و نگهداری و هزینه­های مربوطه است. در سال­های اولیه، این سیستم نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی ندارد، ولی اهمیت این بحث با گذشت چند سال از عمر سیستم به وضوح مشخص می­شود. در صورت نبود تعمیرکاران ماهر در منطقه، نیاز به زمان یا هزینه زیاد برای تعمیر این سیستم­ها، کشاورزان رغبتی به ادامه استفاده از آن را نخواهند داشت.
  • لازم است با تمرکز بر مزایای زیست محیطی و فنی این سیستم در کنار ارائه یارانه­های مالی، برای گسترش آن بازاریابی، فرهنگ­سازی و تبلیغ مناسب صورت پذیرد.
  • با توجه به دورافتاده بودن بسیاری از مناطق روستایی و عدم دسترسی به شبکه برق برای مصارف خانگی و همچنین وجود فقر، و در کنار آن عدم نیاز به استفاده از پمپ در تمام ساعات روز، می­توان پروژه­های چاه خورشیدی را توسعه داد تا در کنار تولید توان برای آبیاری، برق تولیدی امکان استفاده برای مصارف خانگی را نیز داشته باشد و یا کشاورز با فروش برق اضافی به شبکه، برای خود درآمد اضافی نیز کسب کند.
  • اقدام جهت استانداردسازی تجهیزات، نصب و تعمیرات می­تواند در کارکرد مطمئن سیستم و جلب اعتماد استفاده کنندگان بسیار موثر باشد. طرح تاییدیه برای اجزا، خدمات و نصب نیز مشابه برخی کشورها می­تواند در بهبود شرایط کارکرد سیستم موثر باشد.
  • هزینه اجرای پنل­های خورشیدی در دهه­های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته و استفاده از آن را در سیستم­های پمپ خورشیدی اقتصادی­تر نموده است. ولی با این وجود همچنان بخش عمده سرمایه مورد نیاز برای این سیستم مربوط به سلول­های خورشیدی است.

5.    مراجع

  1. Areas suitable for solar water pump installations in india, prasanna shrivastava, december 2018
  2. CDM potential of SPV pumps in India, Purohit, Pallav; Michaelowa, Axe, HWWI Research Paper, No. 4-4, 2005
  3. Solar Water Pump: An Analysis of Farmers Utilization in Coimbatore District, India, B. Navaneetham, S. Kavithambika, T.S. Senthil Nathan and K. Dhanya, International Journal of Current Microbiology and Applied Sciences, 2020
  4. Prasad, N. T. (2020). Over 181,000 Solar Water Pumps Installed in India. Retrieved from https://mercomindia.com/over-181000-solar-water-pumps-installed/
  5. Jain, A., and Shahidi, T. (2018). Adopting Solar for Irrigation Farmers’ Perspectives from Uttar Pradesh.
  6. Almanasreh, K. (2011). Strategic market approach for entering the Indian solar water pump market: plan the marketing strategy for solar off-grid applications.
  7. SOLAR WATER PUMPS: TECHNICAL, SYSTEMS, AND BUSINESS MODEL APPROACHES TO EVALUATION, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Massachusetts, 2017
  8. Best practices in solar water pumping, AURORE, 2002
  9. Innovative Model of Solar Water Pump penetration in India, A. Dutta, Research and development on efficient energy management Pilot study and action plan, 2020
  10. The benefits and risks of solar-powered irrigation- a global overview, FAO, 2018

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829