نوآوری های برتر در زمینه انرژی در سال 2018

چاپ

قسمت اول

    کوروش هاشمی مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان

 بابک سبحانی کارشناس ارشد امکان سنجی فنی و اقتصادی

خلاقیت مهم‌ترین و اساسی‌ترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادی‌ترین عامل ایجاد ارزش است که در همه ابعاد و جوانب زندگی وی نقش کاملاً حیاتی ایفا می‌کند. خلاقیت و نوآوری از والاترین ویژگی‌های انسان است. همه علوم، تولیدات، فناوری‌ها، صنایع، ابداعات، اختراعات، هنرها، ادبیات، موسیقی، معماری و به‌طور کلی اساس انواع تمدن‌ها از ابتدا تاکنون و کلیه دستاوردهای بشری، جلوه‌های گوناگونِ خلاقیت و نوآوری است. تمدن انسانی و زندگی وی بدون خلاقیت امکان‌پذیر نیست.

خلاقیت بشر تعریفی از قابلیت های اقتصاد ، زندگی ، تکنولوژی ، صنایع جدید ، ثروت جدید و کلیه چیزهایی است که از یک اقتصاد خوب جریان می گیرند. خلاقیت  چند وجهی و چند بعدی است. فقط محدود به یک نوآوری تکنولوژیک یا یک مدل کسب و کار نوین نیست.

خلاقیت و نوآوری مفهومی است که تعریف‌ آن در طول زمان تغییر کرده‌است و پژوهشگران مختلف تعاریف متعددی برای آن ارائه نموده‌اند که البته اشتراک معنایی زیادی دارند. خلاقیت به عنوان یک فرآیند ذهنی تعریف شده است که افراد را قادر می سازد تا درباره ایده های نوین و کاربردی فکر کنند. خلاقیت معمولا به عنوان کلید اثر بخشی سازمان و یک الزام برای موفقیت طولانی مدت تعریف شده است از سویی دیگر خلاقیت معمولا به عنوان کلید اثر بخشی سازمان و یک الزام برای موفقیت طولانی مدت تعریف شده است. خلاقیت یک مهارت ذهنی (پایا) یا یک فرآیند ( پویا) است که ما را برای ایجاد هرگونه ایده جدید در هر زمینه تجهیز می کند. پس خلاقیت اساساً شاخه دانش یا علم نیست. در عوض ، این مهارتی است که ممکن است از طریق روش های مختلف بهبودیابد.

امروزه با توجه به اهمیت مبحث نوآوری در دنیا ،مراکزی تحت عنوان مراکز نوآوری مشغول به فعالیت هستند. افزایش تعداد افراد تحصیل کرده، مخصوصاً در پنجاه سال گذشته، فکر ایجاد مراکز نوآوری را در بین محیط‌های آکادمیک و صنعتی شکل داده است، چراکه ایده‌های گذشته بشر دیگر کارایی لازم در بعضی از زمینه‌ها را نداشته‌اند. ازجمله عواملی که ایجاد مراکز نوآوری را به یک نیاز تبدیل کرده است، به وجود آمدن تغییرات سریع در فناوری‌های روز دنیا و مسائل اجتماعی جامعه امروز است. مراکز نوآوری با همان ایده جذب خلاقیت‌ها و نوآوری‌های افراد ایجادشده‌اند و به دنبال عرضه یک محصول به بازار هستند، البته محصولی که بر مبنای دانش و پژوهش ساخته شده باشد.

 مراکز نوآوری با تأمین بودجه فعالیت خود از شرکت‌هایی که به آن‌ها وابسته‌اند و یا شرکت‌هایی که طرح‌ها را به آن‌ها می‌فروشند به حیات خود ادامه می‌دهند، البته ممکن است اینگونه موسسات سهمی از بودجه ، در نظام حاکم بودجه ای هر حکومت را نیز داشته باشند.

با توجه به ثروت آفرینی مبحث نوآوری در دنیا ، در کنار مراکز نوآوری ، نهاد ها و موسسات خصوصی نیز در خصوص شناسایی افراد نو آور و صنایع و محصولات مربوطه فعالیت می کنند که یکی از آنها موسسه فوربس[1] است که البته تمرکز اصلی این موسسه بر ثروت آفرینی و کسب و کار می باشد و هر ساله لیستی سی نفره از افراد تاثیر گذار نو آور در صنایع مختلف  که از طریق نو آوری تولید ثروت کرده اند ارائه می دهد.این لیست به موارد مختلفی از جمله ورزش، صنعت مد، صنایع غذایی ،اسباب رسانه ،صنعت ، انرژی و دیگر موارد اختصاص می یابد که در این مجال لیست افراد نوآور با سن کمتر از 30 سال در سال 2018 در زمینه انرژِی به همراه شرح مختصری از ایده معرفی شده ارائه می گردد.

 امروزه مجله فوربز هر دو هفته یک بار منتشر می‌شود و یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان به‌شمار می‌آید. مهم‌ترین رقبای فوربز، مجله فورچون و بلومبرگ بیزنس‌ویک می‌باشند.

  1. مبدل حرارتی راندمان بالا:

لیام بریمان [2]به همراه تیم خود در شرکت لنومبو[3] مبدل حرارتی ویژه ای را طراحی و به بازار ارائه کرده اند. ایشان به همراه تیم خود مبدل حرارتی ابداع نموده اند که البته مدل اولیه آن در تمام یخچال ها نصب شده اند که می تواند 30 درصد مصرف انرژی را کاهش دهد.بر اساس تخمین های اولیه با استفاده از این مبدل به صورت وسیع ، سالانه 11 میلیارد دلار هزینه های انرژی کاهش پیدا می کند.محصول اولیه از ابتدای سال 2018 به بازار عرضه شده است.

  1. نوآوری در زمینه مبدل حرارتی خورشیدی:

دیوید بیرمن[4] در دانشگاه MIT مبدل های خورشیدی جدیدی ابداع نمودند که می تواند نور خورشید را با فرم و کیفیت و کارایی بالاتری از طریق سلول های خورشیدی به الکتریسیته تبدیل نماید.هدف از این ابداع دو برابر کردن بازدهی سلول های خورشیدی است.

  1. وسایل نقلیه زیر دریایی با حداقل مصرف انرژی

امیلی کالاهان [5] و امبر جکسون [6] در زمینه تبدیل سکو های نفتی قدیمی داخل دریا به صخره های دریایی مصنوعی تحقیق و نوآوری داشته اند و هدف از کار ایشان تشویق به احیاء اکو سیستم می باشد.همکاران ایشان در این فرآیند دانشمندان نیروی دریایی می باشند که روی موضوعات مختلفی از جمله مطالعه بر روی وسایل نقلیه قابل کنترل از راه دور با حداقل مصرف انرژی به همراه ذی نفعان دولتی فعالیت می کنند.

  1. توسعه انرژی های پاک و صنعت برق

کاسی باول[7] بر روی انرژی های پاک و توسعه آن کار می کنند و مجموعا 12 شرکت را با ارزش 500 میلیون دلار سرمایه مالک هستند،ایشان با طیف وسیعی از ذی نفعان از جمله شبکه توزیع برق تا تولید کنندگان کوچک و نیروگاه های عمده برق کار می کنند همچنین پیش از این ، 5 سال کارمند شرکت  Sun Power بوده اند و زمانی که در دانشگاه استنفورد MBA تحصیل می کردند 3 استارت آپ در زمینه انرژی های پاک راه اندازی کرده اند.

  1. پاور بانک موبایل

4 نو آور که موسس شرکت اکو فلو تک[8] هستند نو آوری در خصوص ابداع نوعی پاور بانک یا همان باطری قابل حمل داشته اند. این شرکت یکی از زیر مجموعه های شرکت تولید کننده باطری موبایل با نام River است.این شرکت باطری (پاور بانک) ابداع کرده است که ضد آب بوده و ظرفیت آن 114000 میلی آمپر  می باشد،در سال قابلیت شارژ 500 مرتبه را دارد و ماکزیمم خروجی آن 500 وات است.این باطری آنقدر قوی است که می تواندیک یخچال کوچک را 10 ساعت روشن نگه دارد!

  1. ساخت زیر دریایی با سوخت غیر فسیلی

خانم مولی گریر[9] که از دانشجویان دوره دکترای دانشگاه واشنگتن هستند نوآوری در خصوص کمک و حفاظت از وال ها به کمک انرژی های تجدید پذیر ابداع کرده اند.این خانم در حال طراحی زیر دریایی می باشد که از انرژی های تجدید پذیر استفاده می کند و مطمئن تر چرخیدن پره های آن زیر دریا باعث می شود تا پستانداران زیر دریا آسیب نبینند.

  1. باطری ایزوتروپ پرتوزا

یان همیلتون[10] در زمینه ساخت ی باطری ایزوتروپ پرتو زا ابداع و نوآوری داشته اند.ایشان پرتوهای رادیو اکتیو سطح بالا فاسد شده ناشی از سوخت هسته ای مستعمل یا بجا مانده از فعل و انفعالات هسته ای را از طریق تولید "پلاسما ایزوتروپ"تبدیل به انرژی قابل استفاده می نماید.این مواد غالبا به عنوان زباله های هسته ای شناخته میشوند و سوزانده یا امحاء می شدند در حالی که حاوی منبع زیادی از انرژی هستند.این انرژی می تواند جهت تامین برق نیروگاههای هسته ای ،کاربرد های فضایی یا ارتشی و به طور کل مکانهایی که کاربری تجاری عمومی ندارند مورد استفاده قرار گیرد.بودجه اجرای پروژه توسط دانشگاه پوردو به مبلغ 729 هزار دلار تامین شده است.

  1. تهیه الکتریسته جهت شهر ها از طریق انرژی اقیانوس ها

هانا هرسبت [11] دستگاهی ابداع نموده اند که می تواند از امواج اقیانوسها انرژی جذب نماید ،وسیله اختراعی ایشان BEACON نام دارد که مخفف کلمات اول عبارت زیر است:
"تهیه الکتریسته جهت شهر ها از طریق انرژی اقیانوس ها"
هدف اصلی ایشان بکارگیری سامانه اقتصادی است که از طریق آن برق کشور های در حال توسعه تامین شود

  1. بازیافت حرارتی نیروگاهها

ماهر داماک[12] و کریم خلیل[13] با بکارگیری میدان های الکتریکی 80 درصد آب تبخیر شده از برج های خنک کننده نیروگاههای را که هدر میرفتند بازیافت کرده و به سیکل تبرید بر میگردانند

  1. کاهش مصرف انرژی املاک

پراتیک جوشی[14] که محقق در زمینه هوش مصنوعی هستند و همچنین ناشر 8 جلد کتاب در همین زمینه می باشند که برگزار کننده  سخنرانی های  علمی نیز می باشند .در شرکت خود استارت آپی توسعه داده اند که پیش بینی بازده انرژی املاک را انجام می دهد و کاهش مصرف انرژی و پایین آوردن هزینه های عملیاتی املاک را انجام می دهد.ایشان جهت طراحی و اجرای سامانه و استارت اپ مربوطه در حدود 2/1 میلیون دلار بودجه جمع آوری کرده اند.

  1. تامین برق از طریق انرژی های پاک

روبرت کابرا[15] که اصالتا اهل کشور رواندا است و از سال 1994 ، در حدود 6 سال با خانواده خود در کمپ پناهجویان زندگی کرده اندو سپس به ایالت متحده مهاجرت وپس از اتمام تحصیلات خود در دانشگاه استنفورد شرکتی را با زمینه کاری نوآوری و خلق ثروت تاسیس نمودند .یکی از کارهای شرکت ایشان کمک به طولانی تر کردن مدت اعتبار افراد دهک پایین جامعه می باشد و تا کنون به 50 شرکت در 9 کشور مختلف جهت تامین برق بیش از 6000 نفر از طریق انرژی های پاک کمک کرده اند.

 

 

[1] Forbes

[2] Liam Berryman

[3] Nelumbo

[4] David Bierman

[5] Emily Callahan

[6] Amber Jackson

[7] Cassie Bown

[8] Eco flow tech

[9] Molly Grear

[10] Ian Hamilton

[11] Hannah Herbst

[12] Maher Damak

[13] Karim Kalil

[14] Prateak Joshi

[15] Robert Kabera