شرکت های خدمات انرژی  و چالش های پیش رو

چاپ

       مهدی بهروزمند مدیر برنامه ریزی و سیستم ها   / آیدا فرازمند کارشناس تضمین کیفیت

 

تعریف شرکت های خدمات انرژی  (ESCO) Energy Services Companies

شرکتی از نوع خدماتی و مهندسی است که در کلیه بخش های مصرف کننده انرژی، طرح های مرتبط با بهبود کارایی انرژی را طراحی، اجرا و تامین مالی می کند.

این شرکت با تضمین حصول سطح مشخصی از کارایی انرژی، همه مخاطرات طرح را بر عهده می گیرد و هزینه و سود خود را از محل صرفه جویی انرژی تامین می کند.

تعاریف دیگر شرکت های خدمات انرژی شامل :

این شرکت ها خدمات ذیل را انجام می دهند:

 

 

 

پس از طراحی تفضیلی ، تامین مالی پروژه انجام می شود.

پس از تامین مالی، مراحل اجرای پروژه شروع شده و تجهیزات نصب می شود.

مرحله مهم پس از اجرای پروژه، اندازه گیری اثربخشی پروژه و مشخص نمودن میزان صرفه جویی انرژی صورت گرفته است. با پایش مصرف انرژی و تایید صرفه جویی صورت گرفته توسط یک نهاد بی طرف، در صورت نیاز اصلاحات بر روی سیستم اجرا شده، صورت می گیرد. در این مرحله امکان بررسی میزان صرفه جویی تضمین شده، وجود دارد.

 

تامین مالی قراردادهای مبتنی بر کارایی انرژی

بطور کلی تامین مالی پروژه های خدمات انرژی به سه شکل صورت می گیرد:

  1. تامین مالی با سرمایه گذاری شرکت خدمات انرژی شامل استفاده از سرمایه خود یا تامین سرمایه از طریق اوراق قرضه یا اجاره نامه می باشد. شرکت خدمات انرژی برای تامین مالی به ندرت از فروش سهام استفاده می کنندکه این گزینه توانایی آنها را در اجرای پروژه ها در یک مبنای پایدار محدود می نماید.
  2. تامین مالی از طرف مشتری یا مصرف کننده نهایی انرژی که توسط ضمانت صرفه جویی انرژی توسط شرکت خدمات انرژی بازگشت داده می شود.
  3. تامین مالی از طرف شخص ثالث.
    • تامین مالی بصورت دریافت وام از موسسات مالی و اعتباری است که شامل دو حالت می باشدگزینه اول این است که شرکت خدمات انرژی منابع مالی را قرض می گیرد. گزینه دوم این است که مشتری وام می گیرد و توسط یک توافق نامه ضمانت بهره وری انرژی با شرکت خدمات انرژی پول را پس میدهد.
    • تامین سرمایه توسط صندوق های مالی، که در این حالت پروژه با مشارکت صندوق ها و با ضمانت شرکت خدمات انرژی بازپرداخت سرمایه اجرا می شود.

 

اساس کار شرکت های خدمات انرژی

 

       

انواع قراردادها و خدمات پروژه ها

 

انواع قراردادها و خدمات پروژه های شرکت خدمات انرژی به سه دسته کلی تقسیم می گردد:

 انواع قراردادهای مبتنی بر کارایی (عملکردی)

بسته به میزان ریسک قابل قبول برای یک سازمان یا شرکت مشتری، به روش های زیر با یک ESCO میتوان قرارداد بست.

  1. Guaranteed Saving Project (پروژه هایی که میزان صرفه جویی انرژی در آن تضمین می گردد)

در این گونه قراردادها عموما مشتری هزینه ها را پرداخت می کند و ESCO سطح صرفه جویی هایی در تاسیسات را تضمین می کند (کارمزد ESCO مقدار ثابتی است) و اگر سطح گارانتی شده تامین نگردد ESCO مابه التفاوت را جبران می کند.

 

  1. Pay From Saving Contract

این نوع قرارداد، در واقع شاخه ای از قراردادهای نوع اول است با این تفاوت که کارمزد پرداختی  ESCO با توجه به میزان صرفه جویی در انرژی تعیین می گردد.

 

  1. Shared Saving Contract

در این نوع قرارداد، تامین هزینه ها بر عهده ESCO است. کارمزد نیز از میزان صرفه جویی در مصرف انرژی پرداخت می گردد.

 

  1. No Guaranteed Saving Contract

در این نوع میزان صرفه جویی تضمین شده و صرفا تجهیزات و مدیریت توسط ESCO انجام می گیرد. در این روش کل میزان صرفه جویی به مشتری می رسد.

 

 

انواع قراردادهای غیر مبتنی بر کارایی (غیر عملکردی)

در قراردادهای غیر عملکردی دریافتی مجری پروژه وابسته به عملکرد به وجود آمده از پروژه نبوده و میزان آن از پیش تعیین می گردد.

 

  1. طراحی و ساخت (Design/Build)

شرکت ESCO، پروژه را به شکل کلید در دست (turnkey) انجام می دهد و پرداخت هزینه ها در ازای انجام خدمات صورت می گیرد. ممکن است هزینه های پرداخت شده به شرکت ESCO در این روش بر اساس پیشنهاد اولیه صورت بگیرد.

 

  1. پرداخت بر اساس خدمات (Free-for-service)

شرکت ESCO در ازای خدمات مختلفی که در طول پروژه ارائه می دهد، پول دریافت می کند.

 

  1. قراردادهای با قیمت ثابت (Fixed price contracts)

قیمت پروژه برای مشتری به صورت یک قیمت ثابت اعلام می شود.

 

توجه : در برخی از تعاریف، پروژه های غیر مبتنی بر کارایی را در دسته پروژه های شرکت های خدمات انرژی محسوب نمی کنند.

 

قراردادهای خدمات مشاوره ای

خدمات مشاوره ای نیز قراردادهایی بدون اجرا بوده و صرفا در آن راه کار ارائه می گردد.

 

دو الگوی متداول برای قرارداد با شرکت های خدمات انرژی

پیشینه فعالیت شرکت خدمات انرژی در جهان 

سال شروع

نام کشور

 

سال شروع

نام کشور

1978

سوئد، آمریکا

 

1994

اردن، هند

1980

ایتالیا، انگلستان

 

1995

سوئیس، اسلواکی، آلمان، چین، بلغارستان، اتریش، لهستان

1982

کانادا

 

1996

اوکراین، غنا، مصر، شیلی

1986

1986 استونی

 

1997

کنیا، ژاپن، کلمبیا

1990

فیلیپین، مراکش، مجارستان، بلژیک، استرالیا، آرژانتین

 

1998

آفریقای جنوبی، مکزیک، لیتوانی

1992

کره، برزیل

 

2000

تونس، تایلند، فنلاند

1993

چک

 

2002

نپال

 

در کشور ما از سالیان گذشته فعالیت شرکت هایی تحت عنوان شرکت های مشاور انرژی آغاز شد. شروع فعالیت این شرکت ها نه بر اساس نیاز بازار که بر اساس و برمبنای سیاست گذاری ها و فعالیت های حاکمیتی و دولتی در چارچوب اهداف بهینه سازی مصرف انرژی در وزارت نیرو و وزارت نفت بوده است. نقش این شرکت ها در سال 1391 با شروع فعالیت انجمن شرکت های خدمات انرژی ، پررنگ تر و جدی تر شد.

همچنین با واقعی شدن قیمت انرژی در کشور به  نظر می رسد تقاضای حقیقی بازار برای خدمات این گونه شرکت ها ایجاد شود.لازم به ذکر است مصرف نادرست، اتلاف غیرمنطقی و نامعقول انرژی و همچنین مقایسه شاخص شدت انرژی کشور با کشورهای پیشرو، نشان می دهد که پتانسیل های زیادی برای فعالیت شرکت های خدمات انرژی در حال حاضر وجود دارد .

 

انجمن شرکت های خدمات انرژی ایران

 

انجمن شرکت های خدمات انرژی ایران در خردادماه 1391 با هدف ساماندهی خدمات انرژی کشور و برقراری ارتباطات موثر میان دولت و بخش خصوصی توسط جمعی از فعالان بهینه سازی مصرف انرژی تشکیل شد.

شرکت های خدمات انرژی عضو انجمن به شرح ذیل می باشند :

نارگان

پیشران انرژی

هیربد نیرو

تعاونی مهندسی الکترونیک بهرشد

گروه کاوشکام آسیا

طراحان پایا زیست سپید

گروه فنی و مهندسی رادها

آتی سازان

گروه توف نورد ایران

بهسازان انرژی یزد

شرکت مهرافروز قرین

آریان بهسا

بهسازان سیستمهای انرژی پویا

کومین زاد یدک

شرکت مهندسی قدس نیرو

مشاوران شیراز انرژی

مانا صنعت انرژی سهند

افق تامین انرژی پارس

اندیشمند شمال غرب

پایا توسعه

مهندسین مشاور نیرو

مشاوران نیروی آذربایجان (منا)

پارس جهد

احداث کنترل

بهینه سازان صنعت تاسیسات

سامان انرژی اصفهان

گروه صنعتی البرز گاز

پیشگامان بهره وری انرژی رایکا

صنعت خورشیدی مازرون

رزموند

آسیاوات

برونتاب انرژی

گروه بین المللی ره شهر

استخراج از سایت انجمن شرکت های خدمات انرژی

قوانین و مقررات مرتبط با بهینه سازی مصرف انرژی و توسعه فعالیت های شرکت های خدمات انرژی در ایران
 

 

زیرساخت ها و بسترهای قانونی در ایران عبارتند از:

سند چشم انداز به عنوان مهم ترین سند بالادستی در کلیه سطوح برنامه ریزی کشور مطرح است.

این سیاست ها در بخش انرژی، بخش حمل و نقل، بخش مسکن و سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف انرژی می باشد.

به ویژه ماده 14، ماده 15، ماده 17، ماده 18، ماده 24، ماده54، ماده 73و ماده 74 و آیین نامه های اجرایی آنها

پیشنهادات

  1. شرایط قانونی و مالی :
    • حمایت از شرکت های خدمات انرژی از طریق اجرای ماده 17 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی شامل اعطای کمک بلاعوض و یارانه سود تسهیلات به شرکت های خدمات انرژی
    • اجرای ماده 26 قانون اصلاح الگوی مصرف جهت اجرای طرح ها و پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی در بخش صنعت از طریق شرکت های خدمات انرژی
    • استقرار سیستم مدیریت انرژی در کشور از طریق اجرای استاندارد ISO50001
    • توسعه اجرای قانون رفع موانع تولید از طریق اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای اجرای طرح های الویت دار بهینه سازی مصرف انرژی
    • ایجاد زیرساخت لازم و توسعه شرکت های مشاور بهینه سازی  انرژی جهت فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی برای امر صحه گذاری و اندازه گیری در کشور نظیر صدور گواهی های لازم، دستورالعمل های M&V و ...
    • ایجاد تسهیلات بانکی جهت کمک به شرکت های خدمات انرژی
    • انجام تمهیدات لازم جهت سرمایه گذاری صندوق ها و موسسات مالی و اعتباری در پروژه های بهینه سازی
    • راه اندازی بیمه سرمایه گذاری برای پروژه های بهینه سازی
    • اصلاح قیمت گذاری حامل های انرژی در جهت واقعی کردن قیمت ها با هدف ایجاد انگیزه مصرف کنندگان در اجرای پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی
    • راه اندازی بازار انرژی

 

 

 

بخش های هدف برای فعالیت های شرکت های خدمات انرژی

یکی از تقسیم بندی های کلی و اصلی، نوع مصرف کننده انرژی است که شامل سه بخش اصلی صنعت (شامل کشاورزی)، حمل و نقل و خانگی و تجاری است.

برای ساختمان ها، با توجه به نوع کاربرد آنها(ساختمان های دولتی و بخش عمومی و تجاری) می بایست الگوی مصرف متفاوتی تدوین نمود.

2-1- یکی از مصارف اصلی در بخش خانگی و تجاری مربوط به ساختمان های دولتی است که فرهنگ سازی و اقدامات بهینه سازی یکی از موثرترین اقدامات در راستای کاهش مصرف انرژی است.

2-2- ورود شرکت خدمات انرژی در بخش ساختمان های دولتی به دلیل داشتن یک متولی به نام دولت، آسان تر می باشد. ولی وجود بروکراسی های اداری و قوانین و مقررات در انعقاد قرارداد و زمان بری آن، از موانع ایجاد انگیزه برای شرکت خدمات انرژی می باشد.

2-3- مدارس، بیمارستان ها و دانشگاه ها و ... به عنوان بخش عمومی هستند که می توانند مالکیت دولتی یا خصوصی داشته باشند. این گونه ساختمان ها معمولا به دلیل داشتن ساعات محدود کاری و داشتن تجهیزات قدیمی، معمولا پتانسیل بالایی در بهینه سازی مصرف انرژی خواهند داشت.

2-4- یکی از بخش های پرچالش برای شرکت خدمات انرژی، بخش ساختمان های خصوصی است. این بخش معمولا انگیزه لازم را نه در ساکنان و نه در شرکت خدمات انرژی ایجاد نمی کند. تقریبا در تمام کشورهای پیشرو بخش خانگی آخرین هدف شرکت خدمات انرژی و اقدامات بهینه سازی است.

 

3-1- اجرای پروژه های ارتقای فن آوری تولید خودروها با شرکت های خودروساز

3-2-جایگزینی خودروهای جدید کم مصرف با خودروهای قدیمی پر مصرف موجود در ناوگان حمل و نقل

3-3-توسعه و به کارگیری روش های حمل و نقل مناسب درون شهری و برون شهری

این بخش قابلیت های زیادی جهت اجرای پروژه های بهینه سازی مصرف انرژی در قالب صنعت شرکت خدمات انرژی دارد. لازم به ذکر است با توجه به اینکه قیمت بنزین و گازوئیل مورد استفاده در بخش حمل و نقل به قیمت های آزاد حامل های انرژی نزدیک تر است، این بخش از جذابیت های بیشتری برای سرمایه گذاری برخوردار است.

 

 

سابقه فعالیت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در خصوص حمایت از شرکت های خدمات انرژی

این شرکت از سال 1379 تاسیس شد که بر اساس وظائف و تکالیف محوله به آن، اقدامات مطالعاتی و اجرایی متعددی در بخش های مختلف مصرف کننده انرژی انجام گرفته که این اقدامات عمدتا از محل منابع داخلی نفت و منابع عمومی دولت تامین اعتبار گردیده است.

در ادامه فعالیت های فوق، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از سال 1393 و بر اساس بند ق قانون بودجه سال 1393، که در سال 1394 بصورت دائمی در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در قالب ماده 12 ابلاغ گردید، نسبت به حمایت از شرکت های خدمات انرژی اقدام نمود .

قراردادهایی که در این قالب با سرمایه گذاران عامل صرفه جویی منعقد شده است به شرح ذیل می باشد: