یادداشت

بومی‌سازی دانش فنی ‌طراحی و ساخت میکرو توربین گازی توسط شرکت بهینه سازی

در سالیان اخیر نرخ رشد مصرف برق در کشور به علت تمایل مردم به استفاده از تجهیزات برودتی با مصرف برق بالا (از جمله کولر گازی، داکت اسپلیت و ...) سریع‌تر از توان تولید برق در کشور رشد کرده است و با توجه به شرایط اوج مصرف برق در فصل تابستان، ضرورت امکان استفاده از تجهیزات تولید برق پراکنده از جمله میکروتوربین گازی در ساختمان‌های تجاری، اداری، کارگاه‌ها و صنایع کوچک که مصرف برق مقطعی دارند، احساس می‌گردد.

یکی از تجهیزات نوین در بخش تولید برق پراکنده، میکروتوربین است که با تولید همزمان برق و حرارت بصورت همزمان و پراکنده، علاوه بر پیک‌سایی مصرف برق در ساعات اوج مصرف در کشور، می‌توان از ظرفیت‌های خالی ایجاد شده در صنعت نیروگاهی کشور به منظور صادرات برق استفاده نمود. از سویی، با بکارگیری میکروتوربین در خودروهای برقی می‌توان به افزایش پیمایش خودروها نیز کمک کرد.

علاوه بر موارد فوق، بیشترین کاربرد میکروتوربین‌های گازی در دنیا، در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به منظور تولید برق و حرارت (و نیز بازیافت حرارت‌های اتلافی) با استفاده از گازهای با ارزش حرارتی پایین و نیز برای استفاده در سایتهای دوردست (به دلیل عمر بالا، نیاز بسیار کمتر از فناوریهای رقیب به تعمیرات و نگهداری و نیز قابلیت کنترل از راه دور) می‌باشد.

اهداف طرح

هدف از این طرح، دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت میکروتوربین گازی (MGT) با قابلیت کارکرد با سوخت شهری (پایه گازسوز) به همراه طراحی سامانه بازیافت حرارت و قابلیت تولید می‌باشد و در نهایت این محصول قابل عرضه به بازار خواهد بود.

 

شکل1: سطوح مختلف فناوریهای مورد استفاده در میکر توربین های گازی

 

ضرورت دستیابی به فناوری

تولید همزمان برق و حرارت در محل مصرف کننده از راهکارهای اساسی افزایش کارایی انرژی می‌باشد که با بکارگیری این سامانه در محل مصرف، علاوه بر تولید برق، امکان بازیافت حرارت و یا تولید برودت مورد نیاز از تلفات گازهای احتراقی توربین قابل حصول می باشد و بدین ترتیب این دستگاه قابلیت دستیابی به راندمان کل بیش از 75 درصد را خواهد داشت. این سامانه همانند نیروگاه‌ها نیازی به زیرساخت‌های شبکه انتقال برق ندارد و همچنین کارایی بالایی برای استفاده در سایت‌های دور از شبکه در صنعت نفت نیز دارد.

 

شکل 2: مزایای استفاده از میکرو توربین های گازی برای تولید همزمان برق و حرارت

 

عقل براتی رئیس پژوهش و فناوری

سامان قاسمیان کارشناس ارشد پژوهش و فناوری

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829