امروز:
پنجشنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

بازیافت و انرژی

 

 

از دیدگاه انرژی، آیا بهتر است که بازیافت کنیم یا محصولات جدید بسازیم؟ در ادامه، تفاو­تهای این دو فرایند، آنچه که برروی مواد رخ می­دهد و اینکه کدام یک بهترین گزینه هستند، توضیح داده می­شوند.

بازیافت یک قوطی می­تواند سبب %95 صرفه­جویی در انرژی مورد نیاز برای تولید یک قوطی جدید، گردد.

چگونه بازیافت برروی مصرف انرژی اثر می­گذارد؟

منظور ما از محصولات جدید، بدین صورت است که فرایند تولید را از همان ابتدا در نظر می­گیریم، به عبارت دیگر، درست از لحظه بدست آوردن مواد اولیه(خام)، که مستلزم مصرف انرژی است. اگر محصول بازیافت شود، مراحل مشخصی در فرایند تولید کنار گذاشته می­شوند، بنابراین میزان انرژی­ که این فرآیندها نیاز دارند، صرفه جویی می­شود.

این موضوع بطور واضحی در فرایند بازیافت قوطی­های آلومینیومی قابل ملاحظه است. بازیافت یک قوطی به معنی صرفه­ جویی در %95 انرژی که برای تولید قوطی جدید مورد نیاز است.

همچنین، تغییر در فرایند تولید برای محیط زیست نیز مفید است، آن را پایدارپذیرتر می­کند. چرا؟ بخاطر اینکه منابع طبیعی کمتری مورد نیاز هستند.

ترکیبات محصول :

برخی محصولات از موادی ساخته شده­ اند که به روش­های خاصی برای اداره کردن نیاز دارند و نمی­ توانند مستقیمأ به آشغال­ها انداخته شوند. کدام یک از آن­ها؟

باتری­ها یکی ازمثال­های خوب هستند؛ آن­ها دارای موادی هستند که باید به دقت اداره شوند. در کشور اسپانیا بیش از 35000 محفظه برای جمع­ آوری آن­ها تهیه شده­ است.

چه چیز دیگری، و در کجا بازیافت می­شود؟

مقواها، قوطی نوشیدنی­های غیرالکلی، روزنامه­ها، مجله­ها و بطری­های شیشه­ای برخی از اشیایی هستند که بیشتر آن­ها بازیابی شده و دوباره استفاده می­ شوند. با این حال، تحقیقات در زمینه چگونگی بازیابی دیگر محصولات، مانند پوشک­ها، نیز در حال انجام است. اما کدام کشور بیشترین میزان بازیافت را دارد؟

در 2010، %35 از زباله­های شهری در اروپا بازیافت شدند، %12 بیشتر از سال 2001. براساس آمار آژانس محیط زیست اروپا (EEA)، کشورهای با بالاترین نرخ بازیافت اتریش با %63 و آلمان با %62 هستند.

از طرف دیگر، مورد سوئیس ارزش ذکر کردن را ندارد چراکه زباله­ های شهری %51 از کل زباله­ های شهرستان­ها را تشکیل می­دهند. جالب­تر اینکه، %95 از شیشه­ هاو %78 از پلاستیک­های PETبازیافت می­شوند.

آیا می­دانید که ...؟ اتحادیه اروپا پیشنهاد بازیافت %50 از ضایعات خانگی را تا 2020 داده است.

برچسب­ها: بازیافت- صرفه­ جویی در منابع- پایداری­

منبع : www.repsol.com

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829