تبیین رابطه مصرف بهینه‌ انرژی و کیفیت هوای داخل ساختمان

  

امروزه محیط زیست، صرفه جویی در مصرف انرژیهای فسیلی و توسعه پایدار سه مبحث بسیار مهم و مورد توجه در سطح بین المللی است.


حفظ منابع انرژی، جلوگیری از آلوده کردن زمین و محیط زیست، کاهش میزان مصرف انرژیهای فسیلی از طریق ظرفیتهای اقلیمی و بهره گیری از انرژیهای تجدیدپذیر یکی از هدفهای اصلی گروههای مختلف به شمار می رود.
کاهش مصرف انرژی و بهینه کردن مصرف آن و کاهش آلودگیهای زیست محیطی، بهبود عملکرد ساختمان و فراهم کردن شرایط آسایش ساکنان، ساختمان را به مفهوم سبز بودن و پایداری نزدیک می کند.

بررسی و شناخت استاندارهای روز دنیا که برای ساخت ساختمانهای پایدار در کشورهای توسعه یافته تدوین شده اند، کمک شایانی به این موضوع کرده است و سبب می شود متحصصان راهکارهای پیشنهادی را با استاندارهای موجود در کشور خود مقایسه کنند و مطابق شرایط اقتصادی و جغرافیایی کشور به این قوانین بیفزایند و آنها را بهبود بخشند.
از طرفی نیز بررسی کیفیت هوای داخل ساختمان به علت زمان زیاد حضور افراد داخل محیط‌های بسته، دارای اهمیت زیادی است.

در مقاله «تاثیر بهینه‌ سازی مصرف انرژی در کیفیت هوای داخل ساختمان (مطالعه موردی: ساختمان آموزشی)» تلاش شده است تا اثر بهینه‌ سازی مصرف انرژی در کیفیت هوای داخل ساختمان ارزیابی شود.
برای رسیدن به این هدف ساختمانی با کاربری آموزشی به‌ منزله مطالعه موردی انتخاب و از طریق نرم‌ افزار ممیزی انرژی میزان بارهای گرمایی و سرمایی آن محاسبه و عامل تهویه ساختمان و نرخ نشت و نفوذ به‌ منزله رابط بین میزان مصرف انرژی و کیفیت هوای داخل ساختمان ارزیابی شد.

میزان دی‌ اکسید‌کربن برای بررسی کارآمدی تهویه در ساختمان مورد مطالعه ملاک ارزیابی قرار گرفت.

با مدلسازی در نرم‌ افزار کانتم مشاهده شد که در نرخ تعویض هوا برابر با ٢,٤ بار در ساعت برای کلاسی دارای ٢٠ نفر دانشجو، این میزان نرخ تهویه مناسب است، اما با افزایش تعداد افراد تا ٣٠ نفر میزان سطح دی‌اکسید به ٨٠٠ppm رسیده و هوا کهنه می‌ شود و به افزایش میزان تعویض هوا نیاز است.
از طرفی با افزایش میزان نرخ تعویض هوا، بار گرمایی ساختمان به میزان زیادی افزایش می‌یابد و موجب افزایش مصرف انرژی خواهد شد. در ادامه اقدامات بهینه‌ سازی بر ساختمان اعمال شد و بار گرمایی ساختمان ٦٧ درصد و نرخ تعویض هوا به ٢,٢ بار در ساعت کاهش یافت، اما پس از مدلسازی دوباره ساختمان با این نرخ تعویض هوا، در نرم‌افزار کانتم، مشاهده شد که سطح دی‌ اکسید‌کربن از حد مجاز بسیار فراتر رفته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829