برای حفظ محیط زیست چه باید کرد؟

چاپ


سه چهارم گازهای گلخانه‌ای موجود در جهان به خاطر استفاده از زغال سنگ، نفت و گاز بوجود می‌آید. یک چهارم این گازها نیز از کشاورزی و جنگل‌زدایی است. چگونه می‌توان این گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد؟

مصرف کمتر زغال سنگ، نفت و گاز
بیشتر گازهای گلخانه‌ای را نیروگاه‌ها، صنایع و خودروها ایجاد می‌کنند. شش درصد این گازها نیز در پی گرمایش ساختمان‌ها بوجود می‌آیند. کسی که از انرژی استفاده بهینه و در مصرف زغال سنگ، نفت و گاز صرفه‌جویی کند از محیط زیست محافظت کرده است.

تولید برق پاک
دیگر احتیاجی به مصرف انرژی از منابع فسیلی چون زغال سنگ، نفت و گاز نیست. اکنون انرژی جایگزین دیگری چون انرژی خورشیدی جای خود را باز کرده و این انرژی حتی ارزان‌تر نیز هست. سقف خانه‌ها مکانی کاملا مساعد برای استفاده از صفحه‌های خورشیدی است و انرژی تولید شده حتی بیش از اندازه مصرف است.

پشتیبانی از ایده‌های خوب
شمار شهرداری‌ها، شرکت‌ها و نهادهای مردمی که در امر انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری می‌کنند همواره افزایش می‌یابد. این پارک خورشیدی در منطقه زربک آلمان قرار دارد. جمعیت این منطقه هفت هزار و ۲۰۰ نفر است و پارک خورشیدی بیش از احتیاج تمام اهالی انرژی تولید می‌کند. هیئتی از آمریکا برای بازدید از این پارک خورشیدی به زربک آمده است.

قطع حمایت مالی از موسساتی که محیط زیست را آلوده می‌کنند
شمار شهروندان، ادارات دولتی، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های بیمه و دانشگاه‌ها که سرمایه‌های خود را از موسسات تولید انرژی از راه سوخت فسیلی خارج می‌کنند، همچنان افزایش می‌یابد. شهر مونستر آلمان اولین شهری است که مشارکت کامل خود را در این امر اعلام کرده است. اکنون ۵۷ شهر در سراسر دنیا به چنین اقدامی دست زده‌اند.

استفاده از دوچرخه، اتوبوس و قطار
تولید دی اکسید کربن (CO2) در دوچرخه، اتوبوس و قطار کمتر از دیگر وسایل نقلیه است. آلایش هوا توسط یک اتوبوس پنج بار کمتر از خودروهای شخصی است و آلایش زیست محیطی یک قطار به نسبت خودروهای شخصی ۱۵ بار کمتر است. بیشترین دوچرخه سواران در شهر آمستردام هلند زندگی می‌کنند و شهرداری این شهر با ساخت راه‌های مخصوص دوچرخه از این امر استقبال می‌کند.

بهتر است با هواپیما سفر نکنید
هواپیماها یکی از عمده‌ترین آلاینده‌های محیط زیست هستند. برای رسیدن به اهداف زیست‌محیطی در جهان هر یک از انسان‌های کره زمین باید سالانه حداکثر ۹/ ۵ تن کربن دی‌اکسید تولید کند. این در حالی است که تولید دی‌اکسید کربن به ازای هر مسافر برای پرواز رفت و بازگشت هواپیمایی از برلین به نیویورک ۵/ ۶ تن دی اکسید کربن است.

کمتر گوشت بخورید
کشاورزی یکی از مشکلات محیط زیست شده است. کشت برنج، موجب تولید گاز گلخانه‌ای بسیار مضر متان می‌شود. این گاز همچنین در شکم گاو، گوسفند و بز تولید می‌شود و از راه مدفوع به طبیعت راه می‌یابد. اما به خاطر تقاضای شدید گوشت در جهان، دام‌داری در کشورهای مختلف همچنان افزایش می‌یابد.

مواد غذایی ارگانیک بخرید
اکسید نیتروژن یکی از مخرب‌ترین گازها در محیط زیست است. سهم این گاز در مجموع گازهای گلخانه‌ای ۱۰ درصد است. این گاز در فرایند کار نیروگاه‌ها، موتورخانه‌ها و همچنین برای تولید کودهای مصنوعی در کشاورزی صنعتی بوجود می‌آید. در کشاورزی ارگانیک از این کودهای مصنوعی استفاده نمی‌شود و به این ترتیب ایجاد گاز اکسید نیتروژن کاهش می‌یابد.

ساخت‌وساز و مصرف حساب شده
برای تولید فولاد و سیمان، دی‌ اکسید کربن فراوانی تولید می‌شود. تولید چوب و بامبو اما ایجاد دی‌ اکسید کربن را محدود می‌کند. انتخاب شایسته مواد ساختمانی در ساخت‌وساز و همچنین مصرف حساب شده و استفاده کمتر از وسایل یک بار مصرف پلاستیکی که در نهایت در ظرف زباله جای می‌گیرد، می‌تواند به پاکیزگی محیط زیست کمک کند.

مسئولیت‌پذیر باشیم
چگونه باید از تولید گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کنیم تا کودکان ما و کودکان آنها بتوانند در جهانی زندگی کنند که در آن فاجعه زیست‌محیطی رخ ندهد؟ این کودکان با علاقه به شیوه‌های تولید انرژی پاک می‌نگرند و آن را بختی برای آینده بشریت می‌دانند. هرکس می‌تواند به پاکیزه ماندن محیط زیست یاری رساند.