مکان‌هایی که ۷۰ درصد کمتر ردپای زیست محیطی دارند

روستاهای زیست محیطی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از منظر زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی پایدار باشند. بسیاری از آنها غذای و انرژی تجدیدپذیر برای خود تولید می‌کنند.

به نقل از ویفروم، مفهوم دهکده‌های زیست‌محیطی از دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ محبوبیت پیدا کرد، اگرچه بسیاری از جوامع سنتی و روستایی مدت‌هاست درگیر این شیوه‌ها بوده‌اند اما در حال حاضر، بیش از ۴۰۰ جامعه از این قبیل در سراسر جهان وجود دارد و در ذیل نام برخی از جالب‌ترین روستاهای زیست‌محیطی جهان ذکر شده است.

یکی از قدیمی‌ترین روستاهای زیست‌محیطی در شهرستان لوئیس تنسی، ایالات‌متحده واقع شده که بر اساس عدم خشونت، گیاه‌خواری و احترام به کره زمین بنا شده است. ۲۰۰ ساکن و ۲۰ کسب‌وکار تحت مدیریت این دهکده هستند. کشاورزی، کمپوست‌سازی و تولید انرژی‌های جایگزین بخش‌های مهمی از روستا هستند.

دهکده زیست‌محیطی کریستال واترز استرالیا در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد و اولین دهکده کشت پایا در جهان بود. ۲۵۰ ساکن آن اکنون ۶۴۰ هکتار بوته‌زار دارند که به‌عنوان سرزمینی برای حیات وحش طبقه‌بندی شده است. ۲۰ درصد از زمین در تصرف ساکنان و ۸۰ درصد برای پروژه‌های کشاورزی، جنگلداری، تفریحی و زیستگاهی در دسترس است. این دهکده بر اساس اصول هوا، آب و خاک پاک و تعامل اجتماعی معنادار بین اعضای آن بنا شده است.

روستای زیست‌محیطی در شهر ایتاکا نیویورک در ایالات‌متحده واقع  و بخشی از جنبش جهانی مردمی است که به دنبال ایجاد راه‌حل‌های مثبت برای بحران‌های اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی هستند که سیاره زمین با آن مواجه است. ردپای زیست‌محیطی ساکنان این روستا به‌طور متوسط حدود ۷۰ درصد کمتر از آمریکایی‌های عادی است.

سه محله در دهکده و شامل ۱۰۰ خانه برای بیش از ۲۰۰ ساکن  وجود دارد اما ۸۰ درصد از ۱۷۵ هکتار آن‌ها به‌طور نامحدود به‌عنوان فضای باز باقی مانده است. ساختمان‌های سبز آن‌ها از طراحی خورشیدی برای گرمایش و سرمایش طبیعی استفاده می‌کنند و برخی از آنها دارای پانل‌های فتوولتائیک برای انرژی خورشیدی هستند.

روستاهای زیست‌محیطی مدلی از زندگی اجتماعی‌محور را در بر می‌گیرد که اتومبیل‌ها در خارج از محله پارک می‌شوند، مسیرهایی که خانه‌ها را به هم متصل می‌کنند و فضاهای جمعی برای وعده‌های غذایی جامعه، مناطق بازی و کلاس‌ها استفاده می‌شود.

بنیانگذاران روستای زیست‌محیطی فایند هورن در اسکاتلند که برای اولین‌بار آن را در دهه ۱۹۸۰  تاسیس کردند حتی در ایجاد شبکه جهانی روستاهای زیست‌محیطی مشارکت داشتند.

معماری پایدار نقش بزرگی در فایند هورن دارد. بسیاری از ساختمان‌ها از ویژگی‌های خورشیدی، سیستم‌های گرمایشی و عایق‌های کارآمد، فناوری حفظ آب و مواد پایدار مانند خاک رس طبیعی حتی خودروهای بازیافتی استفاده می‌کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829