خداحافظی با خودرو‌های سوخت فسیلی

خبرگزاری میزان - روزنامه خراسان نوشت: گرانی و آلودگی‌های زیستی ناشی از سوخت فسیلی خودرو‌ها باعث شد خودروساز‌های بزرگ جهان به فکر راه حلی برای کاهش اتکای خودرو به بنزین بیفتند تاجایی که جنرال موتورز دیروز خبر از توقف فروش خودرو‌های بنزینی دیزلی خود تا سال۲۰۳۵ داد. چندی پیش هم فرماندار ایالت کالیفرنیا خبر توقف فروش خودرو‌های درون سوز تا سال ۲۰۳۵ را داده بود. امروز می‌خواهیم به همین بهانه به خودرو‌های هیبریدی بپرداریم و ببینیم آیا این خودرو‌ها می‌توانند جایگزین سازگارتری با طبیعت باشند و خودروساز‌های داخلی برای ساخت این خودرو‌ها چه اقداماتی کرده اند؟

موتور هیبریدی

خودرو‌های هیبریدی معمولا تلفیقی از موتور احتراق داخلی خودرو‌های متداول با باتری و موتور الکتریکی هستند که باعث افزایش توان و کاهش مصرف می‌شوند. این خودرو‌ها این قابلیت را دارند که فقط از یکی از منابع انرژی مثل موتور بنزینی یا هر دو آن‌ها در کنار یکدیگر استفاده کنند. انواع دیگری از خودرو‌های هیبریدی هم وجود دارند که از سوخت‌های دیگری همچون هیدروژن یا انرژی خورشیدی بهره می‌برند که نوع تکنولوژی به کار رفته در ساخت این خودرو‌ها بستگی به هدف طراحان خودرو دارد.

پرچم داران هیبرید

ژاپن را باید بی شک سردمدار استفاده از فناوری هیبرید در جهان دانست. بسیاری معتقدند شرکت تویوتابا ساخت «پریوس» شاید از بقیه رقبای خود قدیمی‌تر و موفق‌تر عمل کرده است به طوری که از تویوتا پریوس در بیشتر آموزشکده‌ها و دانشگاه‌ها برای تدریس و آموزش خودرو‌های هیبریدی استفاده می‌شود. پس از تویوتا شرکت‌های آمریکایی و فورد و شورلت پیشتاز ساخت خودرو‌های هیبریدی در جهان هستند. در این میان از شرکت «تسلا» هم که خودرو‌های تمام برقی تولید می‌کند نباید غافل شد. کشور ترکیه نیز سال گذشته در مراسمی با حضور رئیس جمهور این کشور از خودروی هیبرید ساخت این کشور رونمایی کرد.

توافق‌های بی نتیجه خودروساز‌های داخلی

در کشور ما هم نمونه‌هایی از خودرو‌های هیبریدی ساخته شده، اما هنوز به تولید انبوه نرسیده است. در این زمینه می‌توان به ساخت خودرو توسط شرکت «مپنا» بر پایه موتور پژو ۴۰۵ اشاره کرد که گفته می‌شود با سه ساعت شارژ توانایی طی کردن ۵۵ کیلومتر را دارد. پس از انتشار خبر تولید این خودرو گروه سایپا اعلام کرد توافقاتی برای تولید و عرضه این محصول انجام شده است. شهریور امسال مدیرعامل ایران خودرو هم در یک نشست مشترک با مدیرعامل مپنا از مذاکره با این شرکت برای تولید خودروی برقی خبر داد تا از شرکت رقیب عقب نیفتد. هرچند برخی معتقدند این توافقات با توجه به انحصاری بودن خودروسازی در کشورمان بیشتر جنبه نمایشی دارد، اما به نظر می‌رسد تولید خودرو‌های هیبریدی و برقی تا چند وقت دیگر اجتناب ناپذیر خواهد بود و بهتر است خودروساز‌ها قبل از دیر شدن، اقدامات و مطالعات لازم را انجام دهند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829