سلول های سوخت هیدروژنی

آیا تابحال فکر کرده اید که چه تفاوتی بین یک باتری معمولی و یک سلول سوخت هیدروژنی وجود دارد؟ آیا می دانستید که این سلول های سوختی چه چیزی را ارائه می دهند؟ در ادامه پاسخ را خواهید یافت.
علاوه بر موتورهای خودرو، کاربردهای بسیار زیاد دیگری برای سلول های سوخت هیدروژنی وجود دارد.
کارکردهایی که ما قبلاً از آنها اطلاع داشتیم
این سلول ها مانند یک باتری عمل می کنند، یعنی، انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. تفاوت عمده این است که سلول سوخت هیدروژنی هیچگاه تمام نمی شود، زیرا از یک منبع فوق العاده سوخت استفاده می کند.
در فرآیند، هیدروژن به الکترون ها و پروتون ها تجزیه می گردد. الکترون ها به مدار بیرونی مهاجرت کرده و در آنجا برق تولید می کنند. سپس، دوباره به سلول برگشته و مجدداً به پروتون ها ملحق می شوند و عنصر دیگر در ترکیب، یعنی اکسیژن، بخار آب را بعنوان یک محصول زائد تولید می کند. باتری ساده¬ای است، درسته؟
مزایای سلول های سوخت هیدروژنی
یکی از ویژگی های مهم این است که فرآیند خیلی پر سر و صدا نیست، زیرا تبدیل انرژی شیمیایی به برق یک فرآیند بسیار بی صدا می باشد.
همچنین، از آنجاییکه این سلول تنها از هیدروژن و اکسیژن استفاده می کند، تنها ماده زائد تولید شده توسط این واکنش، بخار آب می باشد.
متداول ترین کاربردها
شناخته شده ترین کاربرد، تولید سوخت وسایل نقلیه است، اما موارد بسیار زیاد دیگری وجود دارد که طی آنها سلول های سوخت هیدروژنی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. موردی را می شناسید؟
سازندگان دستگاه های موبایل، کامپیوترهای لپ تاپ و وسایل برقی کوچک خانگی، امکان استفاده از این منبع انرژی را در کلیه محصولاتشان مورد بررسی قرار داده اند. باتری یک تلفن همراه را تصور کنید که هیچوقت تمام نمی شود!
هرچند شبیه داستان های علمی تخیلی است، اما از این سلول ها همچنین می توان در بعضی از مکان های دور مانند ایستگاه های هواشناسی و سفینه های فضایی نیز استفاده نمود!
آیا می دانستید...؟ پس از اکسیژن و کربن، هیدروژن متداول ترین عنصر روی زمین است.
برچسب ها:
انرژی نوین – پروژه ها و روندها – حمل و نقل

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829