امروز:
پنجشنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

انرژی زیر دریا

آیا گمان می کنید راهی برای بدست آوردن انرژی از اقیانوس وجود دارد؟ هرچند این روشها کاملاً شناخته شده نیستند، اما، چندین روش برای مهار منابعی که بتوانند نیاز 75 درصد از سطح زمین را تحت پوشش قرار دهند، توسعه یافته اند.

تبدیل انرژی حرارتی اقیانوس، شکل جدیدی از استفاده از دریا بعنوان یک منبع انرژی در مناطق گرمسیری می باشد.

توربینها !

آیا می دانید که ایستگاه نیروگاه حرارتی چگونه کار می کند؟ سوختهای فسیلی همچون زغال سنگ سوزانده می شوند تا آب را گرم کرده و ایجاد بخار نمایند، بخار از میان توربینها عبور می کند، و باعث چرخیدن آنها و در نتیجه الکتریسیته در ژنراتور تولید می شود.

اما، چگونه می توانیم بدون سوزاندن چیزی بخار تولید کنیم؟ ساده است. با استفاده از ماده ای مثل آمونیاک بجای آب می توانیم بخار تولید کنیم. این ماده دارای نقطه جوش بسیار پائین تری نسبت به آب می باشد و بنابراین تبدیل شدن آن به بخار بدون نیاز به حرارت آسانتر می باشد.

این موضوع چه ارتباطی با دریا می تواند می تواند داشته باشد؟ بگذارید توضیح دهیم.

آب گرم + آب سرد = انرژی!

اگر تابحال به غواصی در دریا رفته باشید، حتی در چند متری زیر سطح آب، حتما متوجه شده اید که آب لایه های پائینی به میزان قابل توجهی سردتر می باشد. خوب، با استفاده از این تفاوت درجه حرارت، اما در سطح بالاتر، آمونیاک می تواند تبخیر شده و متراکم شود تا از میان توربینهایی عبور نماید که از تمام پتانسیل خود استفاده نموده و تولید انرژی خواهد کرد.

هر چیز که می درخشد، طلا نیست...

این امر، تنها در مناطقی کارآئی دارد که تفاوت دمای بین سطح و بستر دریا حداقل 20 درجه باشد، مثل مناطق گرمسیری که دمای سطح بین 25 تا 30 درجه و در عمق 5000 متری برابر با 5 درجه می باشد.

از باهاماس تا واشنگتن

تحقیقات بروی این جزایر مشهور درباره چگونگی استفاده از این انرژی جهت تامین الکتریسیته کافی برای یک مجموعه توریستی اجرا شده است، درنتیجه در میزان مصرف تهویه هوای آن تا 90 درصد صرفه جوئی حاصل می شود، این درحالی است که تلاش می شود تا هرچه بیشتر سازگاری با محیط زیست داشته باشد.

آیا می دانید چه سازمانی با دفاتر مرکزی خود در واشنگتن، پتانسیل این منبع انرژی جدید را تشخیص داده است؟ ناسا! این سازمان، حتی درحال تحقیق درباره چگونگی توسعه یک زیردریائی می باشد که با استفاده از تفاوت دمای آب حرکت کند.

آیا می دانستید ...؟

 ایده مهار نمودن انرژی گرمایی از بستر دریا، حدود 133 سال پیش بوجود آمد.

برچسب ها:

پایداریانرژی نوینانرژی تجدید پذیر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آدرس

تهران ، ميدان ونك ، خيابان ملاصدرا ، خيابان شيرازي شمالي ، خيابان دانشور شرقي، پلاك 23
صندوق پستي: 1477-19395

پست الکترونیک: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
كدپستي: 1991813941 

ارسال نظرات و پیشنهادات:این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
تلفن : 6-88604760

فكس : 88604829