توافق اتحادیه اروپا برای افزایش سهم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

چاپ

وزارت امور اقتصادی آلمان از توافق وزیران انرژی اتحادیه اروپا برای افزایش سهم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به ۴۰ درصد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور اقتصادی آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که وزیران انرژی اتحادیه اروپا توافق کردند تا سال ۲۰۳۰ میلادی سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را در سبد تولید انرژی خود به ۴۰ درصد افزایش دهند.

این اتحادیه پیش‌تر سهم تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را ۳۲ درصد تعیین کرده بود.

بر اساس بیانیه وزارت انرژی آلمان، وزیران این اتحادیه همچنین توافق کردند که اجرای اهداف موجود درباره صرفه‌جویی انرژی را الزامی‎ کنند، به این معنا که کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به این هدف دست نمی‌یابند باید متعهد به انجام اقدام‌های بیشتری شوند.

پیش‌تر اعلام شده بود که به‌دلیل کاهش عرضه گاز از سوی روسیه و دست‌وپنجه نرم کردن کشورهای عضو اتحادیه اروپا با کمبود این انرژی، همچنین به‌منظور آماده شدن برای ضربه بیشتر ناشی از عرضه، اعضای این اتحادیه روز دوشنبه درباره گزینه‌های کاهش تقاضای گاز مذاکره می‌کنند.

در پی افزایش تنش روسیه و اوکراین، کشورهای اروپایی از کاهش واردات انرژی از روسیه متضرر شده‌اند و نگرانی‌ها درباره آثار این کاهش بر صنعت این کشورها بیشتر شده است، به‌ویژه کشورهایی که به واردات انرژی از مسکو وابسته هستند.

این اتحادیه از کشورها خواسته است برای جایگزین کردن گاز روسیه بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده و در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز چندی پیش از کشورها خواست به‌منظور دستیابی به اهداف جهانی آب‌وهوا به پروژه‌های تازه نفت، گاز و زغال‌سنگ پایان دهند و بر این باور است که سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی سه برابر شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از تأمین‌کنندگان مالی خواست به سمت تأمین مالی انرژی‌های تجدیدپذیر گام بردارند.